«سازش» را کنار بگذارید – این «سازگاری» است که زندگی شما را متحول میکند

و باید یادبگیرید منظور از سازگاری چیست و چطور سازگار شوید؟...

زندگی ما انسان ها از زمان های بسیار قدیم یعنی دوران پیش از تاریخ، پر از چالش و سختی های مختلف بوده است؛ قبل از دورانی که هنوز آتش کشف نشده بود انسان ها برای امرار معاش و داشتن سر پناه فقط برای اینکه زنده بمانند، مجبور بودند با سخت ترین شرایط جغرافیایی و اجتماعی دست به گریبان باشند.

در دل این شرایط های سخت انسان ها آموختند که لحظه به لحظه باید از دل طبیعت چیز های جدیدی کشف کنند تا بشود به زندگی ادامه داد و زندگی کرد.

همان طور که می دانید در میلیون ها سال پیش دایناسورها با وجود قدرت بدنی بسیار زیاد و توانایی های مختلفی داشتند، نتوانستند در برابر تغییر جهان طبیعت مقاوت کنند و امروز می بینیم که دیگر خبری از این موجودات عظیم الجسه نیست و نسل شان به کلی از میان رفته است.

اما فقط ما انسان ها بودیم که با نیروی تدبیر هزاران سال است که در برابر رفتار های خشونت آمیز طبیعت دست از مقابله بر نداشته و روز به روز پیشرفته تر شده ایم و نسل ما همچنان در حال گسترش است .

خب جای تعجب نیست، ما انسان ها بهترین موجود جهان طبیعت هستیم که خداوند خلقت کرده است؛ طبیعی است که مقاوت ما و توانایی هایمان از دیگر موجودات به مراتب فرا تر باشد.

در این مقاله اما قصدم این است تفاوت مهمی که در دو کلمه که شباهت زیادی به هم دارند اما معانی متفاوتی را در ذهن ایجاد می کنند بپردازم ، همان چیزی که ما انسان ها را از 10 ها هزار سال پیش تا کنون قدرتمند و شکست ناپذیر کرده است .

تفاوت سازگاری در برابر سازش

ابتدا باید دانست سازگاری چیست و چه فرقی با سازش دارد؟

در یک جمله بگویم که سازگاری به معنی:

  • توانایی منطبق شدن ما با شرایط سخت است به گونه ای که از دل این سختی‌ها اتفاقات زیبایی خلق کنیم.

اما سازش به معنی:

  • تسلیم شدن و پذیرفتن هر چه که وجود دارد و به وجود خواهد آمد؛  چه خوب باشد ، چه بد !

ولی… آیا این است آن چیزی که باید باشیم؟

رزمی کاران معبد شائولین نگرش زیبایی دارند؛ آن ها معتقدند قدرت نرمی همواره بر سختی غلبه دارد.

مثلا شکستن یک چوب خشک بسیار آسان تر از شکستن چوب تر است، چوب تر به راحتی قابل شکستن نیست.

در طبیعت هیچ عنصری به سازگاری آب نیست. آب قدرتمند ترین و سازگار ترین عنصری است که در جهان وجود دارد. آب را در هر ظرفی بریزیم به شکل آن ظرف خواهد شد .

انعطاف پذیری آب مثال زدنی است؛ هر چه قدر انعطاف بیشتری داشته باشیم کم تر شکننده و آسیب پذیر خواهیم بود . آیا این طور نیست.

شاید درباره بُعد فیزیکی مان باید از رزمی کاران و کشتی گیران بپرسیدم که انعطاف و نرمی بدن شان چقدر آن ها را از آسیب و شکست نجات داده است.

» ویژگی‌های ذهنی یک فرد سازگار و انعطاف‌پذیر

پذیرش اینکه بخشی از زندگی من برای کمک به دیگران است، اما در این راستا من هم باید رشد کنم.

ما انسان ها به طبع اجتماعی بودن بخشی از زندگی مان را برای رشد جامعه و افراد پیرامونمان قرار می دهیم. مثلا رفتن به سربازی یا وقتی ازدواج می کنیم و باید به خانواده کمک کنیم یا در شرایط جنگ و غیره… در این شرایط افراد سازگار در حین اینکه سهمی از زندگی خود را با دیگران تقسیم می کنند، خود نیز رشد خواهند کرد .

» انسان هدفمند سازش نمی کند، اما سازگار است

اگر فردی هدفمند باشیم و در راستای خواسته های مان قدم بر می داریم، قطعا فردی سازش گر نخواهیم بود و با هر شرایطی به آسانی کنار نخواهیم آمد.

اما فرد بی هدف با آسانی سازش می کند و در پی تغییر شرایط  برای رسیدن به اهدافش نیست.

» سازگار ها درک عمیق تری نسبت به انسان های اطرافشان دارند .

بسیاری از ما در ارتباط با دیگران زیاد دچار چالش و مشکل می شویم… و دقیقا به همین دلیل بود سری مقالات «فوت کوزه گری دوستیابی و نفوذ در دل ها به زبان ساده» در وبسایت سوخت جت منتشر شد؛ مثلا در مدرسه ، خانه یا محیط کار افرادی کنارمان هستند که نمی توانیم تحملشان کنیم و مدام با آن ها درگیر هستیم.

افراد سازگار در این شرایط سعی می کنند ویژگی شخصیتی فردی که با او تفاهم ندارند را بشناسند و بر اساس آن رفتار کنند.

» سازگارها حتما معنایی برای رشد خود در این شرایط سخت می‌یابند

افراد سازگار معنایی که می تواند سختی را برایشان آسان کند را به خوبی در زندگی خود می شناسند.

ویکتور فرانکل روان درمانگر معروف آلمانی که قبلا در مقاله «لوگوتراپی – تنها راه موفقیت و لذت بردن از زندگی» مفصل به او و دستآوردهایش پرداختیم نظریه ای دارد با عنوان معنا درمانی… او عقیده دارد هر انسانی در زندگی دلیل هایی دارد که به خاطر آن ها حاضر است زنده بماند ، زندگی کند وشرایط سخت را پشت سر بگذارد.

 

» گذر زمان را فراموش نمی کنند
و میدانند که هیچ شرایط سختی در زندگی پایدار نیست

بسیاری از ما وقتی در شرایط سخت زندگی هستیم ، مثلا زمانی که به شدت مشکل مالی داریم ، یا با بیماری دست پنجه نرم می کنیم یا به هر دلیلی زندگی مان در فراز و نشیب سختی قرار دارد، چیزی که باعث می شود بیش از اندازه ما را به هم بریزد این است که فراموش می کنیم جهان در حال گذر است و موقعیتی که در آن هستیم دایمی نخواهد بود.

 

» حتی در شرایط سخت هم
به سمت اطرافیان انگیزه و انرژی مثبت پرتاب می کنند

ویژگی بارز افراد سازگار این است که در بحرانی ترین روزهای زندگی ، همه می توانند انرژی مثبت و انگیزه فولادی آن ها را ببینند و لمس کنند.

این هنر آن هاست و گرنه همه افراد در روزهای خوش انرژی مثبت دارند .

اگر تونستم کمی قلبتون رو برای انگیزه به تپش و تلاش وا دارم ، خوشحال میشم به وب سایت روانشناسی و ورزشیم سری بزنید ، اونجا هم باهاتون حرف های زیادی زدم .
liveagain.ir    ( دوباره زیستن )

شاد باشید .. محمود صبوری

 

 

در همین زمینه مقالات زیر را هم بخوانید :

10 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ري می‌گوید

    با درود
    هر نوشته اي در قسمت نخست خود بيانگر ماهيت خود است از اين رو با توجه به عنوان مقاله كه مي بايست بيانگر تمام مقاله باشه اما از عباراتي استفاده شده كه بسيار مبهم هست،اما دو نكته وجود داره كه ادامه مطالعه مقاله رو ترجيح ندادم:
    ١)شما از انسان هاي نخست به عنوان اجتماعي ياد كرديد كه به اين وجه نيست!چرا؟بدليل اينكه وجود تعدادي انسان در يك كره گسترده جامعه تعريف نميشه و براي استفاده از جامعه بايد تفاوت در فرهنگ و… وجود داشته باشد تا استفاده از واژه اجتماعي ايجاب گردد
    ٢)” دایناسورهای نتوانستند تغییر کنند و با شرایط جدید محیطی خودشان را وفق بدهند ” اين عبارت كامل اشتباه است،نويسنده اين مقاله دانش لازم از زيست شناسي(جانور شناسي) را ندارد،دوست محترم دايناسور ها بدليل نبود اكسيژن بدليل آتسكش سوزي بسيار وسيعي كه رخ داد(كه داستان بلند دارد) و نه اينكه نتوانستد وفق دهند،دايناسور ها در يك دوره قابل تعملي صاحبان اين كره خاكي بودند.

    از اين پس بيشتر با پيام هاي بنده مواجه خواهيد شد و اميدوار هستم ديدگاه دوستان از يك فضاي صميمي باشد و نه يك فضاي خودخواهي از سوي بنده.

    1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

      دورد به شما
      در وب سایت سوخت جت هزاران متن انگیزشی وجود دارد که هزاران نفر روزانه آن را می بینند ، این بدان معنی نیست که همه متن ها باید برای تمام بازدید کننده گان الهام بخش باشد. هر کاربری از متنی خاص انگیزه و الهام می گیرد و شاید شما جز آن دسته نبودید و برای ما قابل احترام است و امری طبیعی .
      ابتدا باید بگم بنده از جامعه تعریف خاصی ندادم چون هدف از مقاله چیز دیگری است ، فقط بیان شده که از دوران آتش تا اکنون ، بشر به دنبال ایجاد سازگاری بوده است . چه زمانی که فرهنگ های مختلف تشکیل شده بودند و چه زمانی که تشکیل نشده بودند و این روند همچنان هم ادامه دارد .
      و در مورد دایناسور ها به دلیل اینکه چند میلیون سال پیش بوده اند نظریه های مختلفی وجود دارد که بخشی از این نظریه ها به عدم سازگاری این موجودات اشاره شده است . و اینکه درباره انقراض دایناسورها سواد زیست شناسی کافی نیست ، سواد زمین شناسی هم نیاز است .

      قطعا ما شما را فردی خودخواه نمی پنداریم اما از اینکه بیان کرده اید متن را تا آخر نخوانده و با چند سطر اول قضاوت را آغاز کرده اید نشان از نوعی سو گیری دارد ، توصیه دارم هر متنی را در هر کجایی جهان دیدید و قصد نقد آن داشتید ابتدا تا آخر بخوانید تا ما بهتر بتوانید به نقد شما اطمینان کنیم .
      اما در کل از اینکه نظرتان را بیان کردید سپاسگذاریم دوست خوب ما

  2. کاربر سوخت جت ower می‌گوید

    بعضی وقتها کلماتی را که دریافت میکنیم ( بدون درک معنای واقعی آن ) به نظر ساده می آیند ! ولی نه تنها سازش و سازگاری ها بلکه میلیونها کلمه دیگر هستند که در عمق خودشون بار های بسیار بسیار مهمی دارند . خوب در اینجا وظیفه ما چیست ؟ بشینیم و سازش کنیم ! یا با کلمات که مهمترین و اصیلترین راه ارتباط بشر بوده سازگار بشیم ! بله سازگار بشیم ؛ که هر حرفی مارو نتونه از هدفمون دورتر و دورترمون کنه ! ما داریم با سازش کلمات تبدیل به آدمهای منزوی پیشرفت میشیم ! ممنونم از مقاله های خوب و اثر بخش تون .

    1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

      سلام دوست خوبم ، این نشان دهنده این است که شما مفهوم سازگاری رو خوب فهمیدید ، امیدوارم در تمام مراحل زندگی تون موفق باشید .

  3. کاربر سوخت جت مه می‌گوید

    با سلام، خیلی ممنونم از متن زیبایی که در این سایت قرار دادید، لطفا بازم از این متنا در سایت قرار بدید، سپاس

    1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

      سلام . ما هم از شما ممنونیم که همراه ما هستید . شاد باشید

  4. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    مطلب جالبی بود
    به راستی تفاوت ظریفی بین سازش و سازگاری وجود داره
    سازش تسلیم شدن است اما سازگاری , نوعی موازنه بین شرایط محیطی و اهداف و خواسته ها است
    به گونه ای که نه شرایط محیطی را بی چون و چرا بپذیریم , نه برای از بین بردن آن مبارزه کنیم بلکه ضمن پذیرش شرایط , برای رسیدن به اهدافمان نیز بکوشیم

    1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

      سلام دوست من . دقیقا همین طور است ؛ نه پذیرش کامل و نه از بین بردن .. بلکه سازگاری داشتن که بسی از سازش فرا تر است .

  5. کاربر سوخت جت ار می‌گوید

    چند سال پیش مطلبی بسیار زیبا در مورد سازش و سازگاری خوندم و چنان تاثیری رو من و زندگیم گذاشت که باعث شد تفاوت بزرگی درش ایجاد بشه .بعد از یادگیری اون نقاط ضعف و قوت رو میدونم و این باعث شده احترامی بیشتر قایل شوم حتی از کسانی که ازشون تنفر دارم چون تنفر نمونه بارز عدم سازگازی هستش.اهداف و ارزوهام رو بنا به نقاط قوتم و استعدادم برنامه ریزی میکنم نه کمتر و حتی بیشتر و همیشه یاد گزفتم به اسونی تسلیم شرایط نشم .اینها و صدها نمونه دیگه اثرات سازگاری هستش در زندگی من.از نویسنده متشکرم که این موضوع رو انتخاب کرد .متشکرم و موفق باشید.

    1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

      دوست خوبم ، خوشحالم که از متن استفاده لازم رو بردید و خوشحال تر اگر همچنان با من همراه باشید . شادی تان روز افزون

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**