راهنمای سرزندگی هر روزه در کار وقتی حال و حوصله‌ی چیزی را ندارید

سرزندگی چیزی نیست جز زندگی کردن و سر بردن با سه اصل: مشارکت جوئی، پرش در گستره‌ی جهان و آزادسازی انرژی نهان. این اصول از طریق مهارت‌ها، عادت‌ها، انتخاب‌ها و اقداماتی منعکس می‌شود و به تجربه‌های روزمره‌ی زندگی گره می‌خورد.

افراد سرزنده در زندگی خود در سه حوزه مجزا تسلط دارند:

1- آن‌ها سرزنده هستند؛ زیرا با دیگران روابطی عمیق و مبتنی بر اعتماد و همکاری برقرار می‌سازند.

2- آن‌ها سرزنده هستند؛ زیرا شبکه‌های خود را فراتر از آنچه دیده می‌شود می‌گسترند تا همه چیز را در بر گیرد.

3- آن‌ها سرزنده هستند؛ زیرا در یک کاوش درونی، انرژی خود و دیگران را آزاد و شعله‌ور می‌سازند.

انجام این 3 اصل و 9 اقدام شما را همواره پیشتاز نگه می‌دارد و به شما سرزندگی می‌بخشد و از موقعیت‌های رخوت آلود دور می‌کند.

اصل اول | مشارکت جوئی

اولین اصل در سرزنده بودن داشتن یک ذهنیت مشارکت جو است. وقتی انسان با یک مسئله‌ی دشوار مواجه می‌شود و درصدد حل آن برمی‌آید اولین قدم آن است که دیگران را به مشارکت گیرد. همکاران نیز البته باید پاسخ مثبت به او بدهند و مشتاق و خواهان پشتیبانی او باشند.

این نوع تعامل رخدادی تک بار نیست، ریشه در باور افراد نسبت به دیگران دارد و نیز پیامد مهارت‌ها و عادت‌هایی است که فرد طی سالیان متمادی کسب کرده است.

برخی می‌توانند راه را به بیرون بیابند، زیرا نگرشی مثبت و گرم نسبت به دیگران دارند، تا این نوع نگرش نسبت به دیگران در آدمی وجود نداشته باشد انسان به دیگران اعتماد نمی‌کند و به سمت آن‌ها نمی‌رود.

در زندگی کاری اگر محل کار فرد نیز تقویت کننده‌ی چنین روحیه‌ای باشد، انگیزه‌ی فرد در اعتماد و رجوع به دیگران تقویت می‌شود. توسعه‌ی مهارت و عادت‌های ارتباطی و گفتمانی، انسان را قادر می‌سازد، روابط کیفی با دیگران برقرار سازد. این نوع روابط رضایت شغلی و عمومی برای انسان به ارمغان می‌آورد.

اقدامات تقویت کننده‌ی اصل مشارکت جویی:

1- افراد سرزنده واجد شیوه‌های مثبت تفکر درباره‌ی دیگران هستند و پنج عادت مشارکت جوئی را دارند. آن‌ها انتظارات واقع‌بینانه و مثبت از دیگران دارند و آماده هستند اطلاعات ارزشمند را با دیگران به اشتراک بگذارند، از روی بصیرت و حزم عمل می‌کنند، زبان مشارکت جویانه (و نه زبان نفی و ذم و هجو) به کار می‌برند و تعهد پایدار را می‌سازند.

[bs-quote quote=”سرزندگی و نشاط نه تنها در توانایی ادامه دادن، بلکه در توانایی شروع دوباره است.

” style=”style-7″ align=”left” color=”#188cb2″ author_name=”اف. اسکات فیتزجرالد” author_job=”نویسنده آمریکایی رمان و داستان‌های کوتاه” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/06/اف.-اسکات-فیتزجرالد.jpg”][/bs-quote]

2- افراد سرزنده هنر تعامل مطلوب را می‌شناسند و گفتمان را بستر همکاری و مشارکت قرار می‌دهند. آ‌ن‌ها قادر هستند اصالت عاطفی و موشکافی تجزیه و تحلیل را در گفتمان خود داشته باشند.

  •  خیره شدن در گوش دادن به دیگران و مشارکت فعال در تعامل و گفتمان خوب با دیگران.
  • دستیابی به مهارت در به کارگیری هنر گفتمان خوب.

3- افرا سرزنده زیرکانه علائم محیطی را در نظر می‌گیرند( smell of the place) و با توجه به آن عمل می‌کنند. آن‌ها نشانه‌های یخ زدگی و فرسودگی محیط را می‌شناسند و اینکه چگونه از آن اجتناب کنند و چگونه عمل کنند که مطمئن شوند که به سمت تیم‌ها و جماعت‌های مشارکت‌جو و مشارکت‌پذیر حرکت می‌کنند.

  • دست به اقدام زدن در محیط کار و با همکاران
  • کار کردن با انسان‌هایی که آماده‌اند در هنگام نیاز، فرد را پشتیبانی کنند.

این بدان معنا نیست که به محض اینکه محیط مساعد و مناسب نبود شغل خود را ترک کنید؛ بلکه بدان معنا است که در نوبتی دیگر که فرصت قبول انجام یک پروژه را به دست می‌آورید، یا شغلی برمی‌گزینید یا به شرکتی دیگر می‌پیوندید، باید اطمینان حاصل کنید که در محیط جدید مشارکت رشد می‌یابد.

اصل دوم | پرش در گستره‌ی جهان

در مواجهه با وظایف دشوار، انسان باید از حصار درون برهد و شبکه‌اش را گسترده سازد تا افراد دیگری را که با مسائل مشابهی مواجه هستند پیدا کند.در این هنگامه سر به درون فرو بردن راه به جایی نبردن است. هر چه انسان دایره‌ی تعاملاتش را گسترده‌تر سازد می‌تواند افرادی را بیابد که نقطه نظر دیگری ارائه دهند یا زاویه‌ی دید جدیدی نسبت به مسأله بر روی آدمی بگشایند.

پذیرفتن دیگر افراد، به ویژه آن‌ها که متفاوت هستند، نکته‌ی حیاتی در ظرفیت آدمی برای سرزندگی و نوآوری در کار است. یافتن و دیدن انسان‌های متفاوت مستلزم پرش و عبور از مرزهایی است که شما را احاطه کرده است. مرزهایی که فعالیت کسب و کار شما را از سایرین جدا می‌سازد.

اقدامات تقویت کننده‌ی اصل دوم:

1- افراد سرزنده در افزایش ارزش شبکه‌هایشان ماهر هستند، همچنین در توازن شبکه‌هایشان بین آشنایان و دوستان نزدیک، که به آ‌ن‌ها شبیه هستند. با شبکه‌هایی گسترده از افرادی که تفاوت‌های بسیار با آن‌ها دارند مهارت دارند. آن‌ها می‌دانند که گاه جالب‌ترین و خلاقانه‌ترین ایده‌ها از افرادی می‌آید که اندک می‌دانند(کم گویی و گزیده گوی) و آن‌ها با شما متفاوت هستند.

2- افراد سرزنده شبکه‌های گسترده و وسیع دارند و در برون رفت از مرزهای محدود کننده بسیار ماهر هستند. آن‌ها از این حیث آماده هستند تا مردمان جدید را ملاقات کنند و راه‌های نارفته را بروند تا بر تجارب خود بیفزایند.

شما هم می‌توانید بالاخره از منطقه‌ی امن زندگی‌تان بیرون بزنید. با این مقاله شروع کنید.

3- افراد سرزنده در یافتن و حرکت به سمت مکان‌ها و موقعیت‌های بی‌مرز ماهر هستند. آن‌ها می‌دانند که چگونه از حصار قلعه‌ها و برج و باروها برهند و با تیم‌هایی بپیوندند که به آن‌ها رشد از طریق خلق فرصت برای پرش در گستره‌ی جهان را می‌دهد.

اصل سوم | آزادسازی انرژی نهان

جذب و به کارگیری سایر افراد و کار کردن با آن‌ها منبع عظیمی از نوآوری است. انرژی نهان وقتی خلق می‌شود که شما عادت‌ها و مهارت‌های مشارکت را یاد می‌گیرید و در پرش گستره‌ی جهان ماهر می‌شوید. به این معنا که شما در درون خود و در اجتماع پیرامون خود ظرفیت و استعداد انرژی بخشی را پدید می‌آورید.

اگر می‌خواهید از این ظرفیت و انرژی نهان بهره ببرید باید مهارت آن را داشته باشید که آن را شعله‌ور سازید. تنها با رها سازی و شعله‌ور ساختن این انرژی نهان می‌توان هیجان و نوآوری را که برای سرزندگی، ضروری و حیاتی است ایجاد کرد.

اقدامات تقویت کننده‌ی اصل سوم:

1- افراد سرزنده در پرسیدن پرسش‌های فربه ماهر هستند. این پرسش‌ها انرژی نهفته را شعله‌ور و دیگران را مجذوب و علاقمند می‌سازد و حس کنجکاوی شما را برمی‌انگیزد. مثل: چگونه می‌توانیم تغییر اساسی در تجربه‌ی مشتریانمان بدهیم؟
بهترین راهنمای سوال پرسیدن را در این مقاله بخوانید.

2- افراد سرزنده قادر هستند چشم‌انداز جذابی خلق کنند که انرژی را شعله‌ور سازد و هیجانان انگیز و مشارکت جویانه باشد و دیگران را به خود جذب کند. شما چشم اندازی جذاب خلق می‌کنید؛ دیدگاه‌هایی مربوط به آینده که شما و همکارانتان را می‌تواند فراخواند و دیگران را تشویق کند که آینده را مجسم سازند و با مشارکت در خلق آن آینده به هیجان آیند.

3- افراد سرزنده قادر هستند کار مهیج و معنی دار را که آن‌ها و دیگران را برمی‌انگیزد، هدایت کند. شما کار معنی‌دار و هیجان انگیز را به پیش می‌برید.

جانِ کلام ما…

منابع سرزندگی را در خود و در محیط خود بیابید و در جهت تقویت آن بکوشید. اگر شرایط تغییر مکان را برای دریافت دوز بالاتری از سرزندگی را دارید، این کار را انجام دهید. برای پیشتاز بودن در زندگی قطعاً و کاملاً باید احساس سرزندگی داشته باشید. این حس به شما و محیط اطرافتان انرژی وصف نشدنی منتقل خواهد کرد.


در همین زمینه بخوانید:

 

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**