سه زمینه اصلی انعطاف پذیر بودن تا هیچ چیز در زندگی شما را خم نکند

به سبک بیل لوکاس انعطاف پذیر شو

انعطاف پذیری عنصر کلیدی رشد و تکامل افراد و گونه‌هاست. اگر انعطاف پذیر هستید، احتمال بقا و ترقی شما بیشتر است. مسائل مربوط به خانه، مدرسه، دانشگاه و محل کار به بسیاری از افراد اجازه نداده است از این طرز تلقی بهره‌ای ببرند.

هنگام بروز دشواری‌ها، بیشتر ما در خود مانعی هیجانی حس می‌کنیم که سبب می‌شود با خود روراست نباشیم، بنابراین خود را به زحمت نمی‌اندازیم یا وجود دری را در قلب خود نشان نمی‌دهیم.

بنابراین به کارگیری روش‌های جدید یادگیری در امر انعطاف پذیری بسیار کمک کننده خواهد بود تا بتوانیم بیشتر از زندگی لذت ببریم.

سه زمینه‌ی اصلی برای انعطاف پذیری وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها کار کنید:

زمینه‌ی اول | مقاومت

برای پیشرفت در هر کاری، به علاوه‌ی آموختن یادگیری، لازم است در به کارگیری روش‌های یادگیری جدید مقاومت نشان دهید تا به مرور زمان آسان‌تر شود. هنگام هجوم فشارهای متعارض دیگر نیز باید ادامه بدهید. به بیانی بسیار ساده لازم است یاد بگیرید چگونه تمرکز کنید.

در سطح علمی روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای تقویت مقاومت و افزایش تمرکز خود آن‌ها را انجام دهید:

  • هدفی مشخص برای جلسه‌ها تنظیم کنید و بکوشید تا وقتی به آن نرسیده‌اید، متوقف نشوید. اما آماده باشید که اگر متوجه مسئله‌ای شدید که پیش بینی نکرده بودید، متوقف شده و درباره‌ی هدف‌تان دوباره فکر کنید.
  • مطمئن شوید روی تلفن همراه و ایمیل خود پیغامی گذاشته‌اید تا به دیگران اعلام کند نمی‌توانید طی مدت جلسه‌ی یادگیری‌تان به آن‌ها پاسخ دهید. همه‌ی تلفن‌ها را قطع کنید.
  • مطمئن شوید هیچ سرو صدایی که حواس‌تان را پرت کند، در اطراف وجود ندارد.
  • اگر شروع به خیال‌پردازی کردید، از جای خود برخیزید راه بروید.
  • اگر گرسنه هستید، غذایی سبک به همراه آب کافی بخورید.
  • فهرستی از تمام فعالیت‌های جایگزین عادی خود داشته باشید،

مانند آماده کردن فنجانی قهوه، روشن کردن تلویزیون یا رادیو، انجام دادن کارهایی آسان و غیرمرتبط و غیرفوری. با دقت تمام خواسته‌هایتان را برای خود سهمیه بندی کنید.

تمرکز بر شیوه‌ی یادگیری دلخواهتان یکی از راه‌های نمایش استقامت شماست و پا فشاری شما این راه را آسان‌تر می‌سازد.

در این زمینه توصیه می‌کنم حتما مقاله‌های زیر را در مورد تمرکز بخوانید:

زمینه‌ی دوم | ماجراجو بودن

ما همه در دوران کودکی زندگی خود را با ماجراجویی آغاز می‌کنیم، اما به نظر می‌رسد که در بزرگسالی تا اندازه‌ای این خصلت ارزشمند را از دست می‌دهیم. در واقع ماجراجو بودن را جایی بین کودکی و بزرگسالی جا گذاشته‌ایم.

هیلاری کوپر نمونه‌ای خوب از افرادی است که یادگیری رسمی را دوست ندارد، اما آشکارا روحیه‌ی ماجراجویی دارد. در واقع او در شرکت اف. آی گروپ معروف است به اینکه از سرمایه‌گذاری‌های مشترک به عنوان یک روش تجارت طرفداری می‌کند. او به خود می‌گوید:

از اینکه به من آموزش داده شود، متنفرم، اما عاشق موقعیت‌هایی هستم که نمی‌دانم چه باید بکنم و بتوانم زمینه‌ی کاملاً جدیدی را بررسی کنم.

سِر باب رید نیز غرایز مشابهی دارد:

« ضروری است که حس ماجراجویی بازرگانان جوان را به کار بگیرید. باید آن‌ها را به دنبال کارهایی بفرستید که فراتر از توان‌شان باشد و سپس صبوری کنید تا آن‌ها یاد بگیرند. باید خطر را به جان بخرید».

وقتی جمله‌هایی مانند« احتمالاً نمی‌توانم آن را انجام بدهم» می‌گویید، ممکن است در مسیر روش‌های یادگیری خود قرار گرفته باشید. برای کشف دوباره‌ی روحیه‌ی ماجراجویی، چند شیوه‌ی ساده و بسیار متفاوت، اما نه خیلی دشوار، برای انجام دادن کارها جست و جو کنید.

برای تقویت ماجراجویی در خود این کارها را انجام دهید:

  • از همسر یا دوست خود بخواهید برنامه‌ی ملاقات شبانه‌ای بیرون از منزل ترتیب بدهد که بر اساس انتخاب او کاری انجام بدهید، طوری که خودتان فقط از زمان ملاقات آگاهی داشته باشید.
  • گاهی با وسیله‌ی نقلیه‌ی متفاوت یا از مسیر دیگری به سر کار بروید.
  • به موسیقی متفاوت از سبک دلخواهتان گوش بدهید.
  • ملاقاتی ترتیب بدهید و به جایی کاملاً متفاوت از زمینه‌ی کاری خود بروید و از آنچه می‌توانید برای استفاده در محل کارتان یاد بگیرید، یادداشت بردارید.

اگر نیاز دارید توانایی خود را برای ماجراجویی را دوباره فعال سازید، از ایده‌های بالا کمک بگیرید. سپس فهرستی از ایده‌های خود برای آزمون تهیه کنید.

یادگیرنده‌های موفق در عصر حاضر، همچون ماجراجویان، بازرگان باستانی یا کاوشگران کهکشان در مجموعه‌ی تلویزیونی سفر به ستارگان هستند. شجاعانه به جاهایی رفتند که دیگران ممکن است نرفته باشند، حتی اگر فقط در ذهن‌تان باشد، قدرتی درونی می‌طلبد.

برای موفقیت باید کانون وجودتان را قوی و تندرست نگه دارید. اگر یادگیرنده‌ای توانمند باشید، همه چیز ممکن است. هنگامی که در برابر تردید یا رویدادی گیج کننده می‌ایستید، کانون وجودتان در بیشترین حالت مبارزه طلبی قرار دارد.

زمینه‌ی سوم | سردرگمی

تام پیترز، مدیر موفق آمریکایی در مورد سردرگمی می‌گوید:

«اگر گیج و سردرگم نشوید، دقیق فکر نخواهید کرد».

وی احتمالاً تغییرهای سریع جامعه‌ی امروزی را در نظر داشته است. ما در دنیای ساده‌ای زندگی نمی‌کنیم که به طور منظم از الف به ب و سپس پ و…ختم شود، بلکه به احتمال بسیار زیاد می‌خواهیم بدون نظم و ترتیب از راه میم به سین و قاف برسیم. به همین دلیل سردرگم و آشفته می‌شویم.

قوانین آنقدر سریع تغییر می‌کنند که روزی یک روش تجاری پذیرفتنی است و هفته‌ی بعد همان روش پذیرفتنی نیست. در این رابطه سر فرانسیس بیکن انگلیسی در قرن شانزدهم گفت:

«ما از پلکانی پُر پیچ و تاب به بلندی‌ها صعود می‌کنیم».

هنگامی که در وضعیت سردرگمی قرار می‌گیرید از این ایده‌ها استفاده کنید:

  • آرامش خود را حفظ کنید.
  • با خود رو راست باشید و اهداف اولیه‌تان را به خود یادآور شوید.
  • به سه روش مختلف برای نزدیک شدن به موقعیت فکر کنید و ببینید آیا یکی از آن‌ها ممکن است کمک کننده باشد!
  • تصور کنید فردی فعال یا نظریه‌پرداز در این مواقع چگونه عمل می‌کند؟
  • عملکرد فردی با مشکل مشابه خود را با دقت تماشا کنید و از آن یاد بگیرید، به یاد داشته باشید که این تقلب کردن نیست، بلکه نشانی از هوش شما برای تقلید از دیگران است.
  • در اینترنت جست و جو کنید.
  • در وقت دیگری از روز به مشکل خود رجوع کنید.
  • تأمل کنید ببینید آیا درست است به یادگیری خود ادامه دهید. گاهی اوقات عاقلانه‌تر است که به آنچه یاد گرفته‌اید فکر کنید و کار دیگری انجام دهید.

البته برخی از مردم دانسته و آگاهانه چالش ایجاد می‌کنند. جویس تیلور در این زمینه نمونه‌ی خوبی است. وی می‌گوید:

« من واقعاً از دشواری و استرس لذت می‌برم. در واقع، کارها را تا آخرین دقایق انجام نشده باقی می‌گذارم تا وضعیت دشوار ایجاد کنم».

جویس متوجه شده که اینگونه می‌تواند نوآورتر باشد و باعث می‌شود به خلاقیت دست یابد.
به هر حال، ساخت انعطاف‌پذیری ممکن است زمان‌بر باشد اما اصلا ناامید و خسته‌ نشوید. طبق نظر دکتر راس نیومن تحقیقات نشان داده است انعطاف‌پذیری یک موضوع فوق‌العاده و غیرقابل تصور نیست بلکه کاملا معمولی است و همه می‌توانند آن را یاد بگیرند.

این قابلیت، با رفتار و عملکرد خاصی تعریف نمی‌شود و از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است.

همیشه یادتان باشد با تکیه بر قدرت و توان خودتان آن را اجرا کنید. شما بهترین تجمع نیروها را در درون خود دارید، فقط کافی است بخواهید تا آن را فعال کنید.

در همین زمینه بخوانید:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**