شنونده خوب یا سخنور خوب بودن، کدام مهم است؟ مسئله این است…

چرا باید شنونده خوبی باشیم ؟

در دنیای امروزی اطلاعات بسیار آسان تر از گذشته در اختیار ما قرار می‌گیرند. همه ی ما هر روز می توانیم از راه های مختلف مثل رادیو، تلویزیون، شبکه های اجتماعی و … اطلاعات جدیدی در زمینه های گوناگون مثل سیاست، ورزش، علم و…  کسب کنیم و دانش خودمان را بیش تر کنیم.

این راه های کسب دانش بسیار خوب هستند.
اما گاهی بعضی از ما به دلیل این حجم اطلاعاتی که از رسانه های مختلف به دست آورده ایم، فکر می کنیم نیازی به شنیدن حرف های دیگران نداریم و اطلاعات خودمان کافی است.

به همین دلیل وقتی کسی با ما صحبت می کند یا اجازه نمی دهیم صحبتش را تمام کند و وسط حرفش می پریم و اطلاعات خودمان را به رخش می کشیم و دائم به دنبال اثبات خودمان هستیم یا این که به ظاهر گوش می دهیم، اما در دنیای دیگر سیر می کنیم و اصلا توجهی به صحبت های طرف مقابل نداریم و اگر از ما بپرسند گوینده در مورد چه چیزی صحبت می کرد شاید بیش تر از نصف حرف های او را به خاطر نیاوریم.

خوب گوش نکردن علاوه بر این که  ریشه‌ی بسیاری از مشکلات اجتماعی و روابط فردی و عاطفی است، گاهی باعث شکست ما در کارهایی می شود که در آن ها مهارت کافی داریم و شهره ی عام و خاص هستیم.

» چند تجربه‌ تلخ ولی آموزنده‌

برای خود من در گذشته بسیار اتفاق افتاده که به خاطر خوب گوش نکردن نتوانستم توانایی های واقعی ام را نشان دهم…

یادم می آید سر امتحان ادبیات دبیرستان، معلم مان در حال توضیح سوالات بود و من هم که خیلی از خودم مطمئن بودم بدون توجه به توضیحات معلم یکی یکی جواب‌ها را نوشتم و سریع با حس غرور برگه را تحویل دادم؛ در آن لحظه فکر می کردم بی نقص ترین برگه را نوشتم.

اما خب آدم مغروری که به حرف دیگران گوش نمی دهد سرش به سنگ می خورد و سر من هم چنان به سنگ خورد که تا مدت ها دردش اشکم را در می آورد‌‌. خیلی راحت به خاطر گوش نکردن به توضیح معلمم، سوال ها را اشتباه متوجه شده بودم و جواب هایم هم به درد خودم می خورد…

یادآوری نمره‌ام هم برایم خنده دار است و هم ناراحت کننده… خودم را نابغه ی ادبیات در کلاس‌مان می دانستم و ۱۴ شدم؛ بچه هایی بودند که در طول سال تحصیلی سر کلاس حرف زیادی برای گفتن نداشتند و همیشه در سایه قرار می‌گرفتند اما چون توضیحات معلم را کامل گوش کرده بودند، نمره ی بهتری نسبت به من به دست آوردند.

این چهارده به من یاد داد که همیشه سواد کافی نیست و اگر به دیگران خوب گوش ندهیم ممکن است اصلا مسیر را اشتباه برویم…

» شنونده‌ی خوب در بازار کار

خوب گوش نکردن به حرف های دیگران در بازار کار نیز بسیار خطرناک است… مهارتی یاد می گیریم و فکر می کنیم خب من ماهر هستم و نیازی ندارم کسی به من اطلاعات بیش تر بدهد.

باد به گلو می انداریم و می گوییم :

  • ‘خودم بهتر می دانم’
  • ‘نیازی نیست کسی به من چیزی یاد بدهد’
  • ‘خودم بلدم’

اما انسان های موفق برعکس عمل می کنند؛ آن ها با وجود داشتن اطلاعات و علم زیاد، تشنه‌ی یادگیری بیش‌تر هستند.
وقتی کسی با آن ها صحبت می کنند تمام تمرکزشان  را جمع می کنند تا نکات مهم و مثبتی از حرف های گوینده به دست بیاورند‌ و این اطلاعات در زندگی شان عملی کنند.

چند روز پیش مقاله ای خواندم که این مقاله در مورد تکنیک های مدیران موفق صحبت می کرد؛ یکی از اصل های مهم این مقاله، گوش دادن به صحبت های کارمندان و ایده های آن ها بود.

مهم نیست در چه وضعیت و مقامی قرار دارید؛ استاد دانشگاه‌اید، مدیر شرکتید یا هنوز در حال تحصیل هستید؛ در هر شرایطی اگر به حرف های دیگران خوب گوش کنید حتما نکات بسیار خوبی پیدا خواهید کرد و پیشرفت های‌تان بیش تر و سریع‌تر می‌شود.

به عنوان مثال، بعضی تست های کنکور راه حل خاص خودشان را دارند.
اگر ما به دانش خودمان اکتفا کنید و به توضیحات مدرس درباره تست‌زنی توجه کافی نداشته باشیم، احتمالا سخت به جواب می رسیم و زمان زیادی هدر می دهیم یا شاید هم به جوابی نرسیم.

مهارت شنونده خوب بودن علاوه بر تاثیراتی که در موفقیت شغلی و تحصیلی دارد؛ در روابط اجتماعی نیز بسیار تاثیر گذار است.

بیش تر مشکلات خانوادگی به خاطر عدم توجه ما به حرف‌های همسر، والدین یا فرزندان‌مان اتفاق می افتند.

» شنونده‌ی خوب در روابط

دیل کارنگی توصیه جالبی دارد که میگوید :

اگر با علاقه و دقت گوش دهید باعث ایجاد همدلی بین شما و دیگران می شود؛ گاهی حرف ها در غالب درد و دل هستند و با خود فکر می کنید ‘این حرف ها به درد من نمی خورند فقط وقت من را هدر می دهند’ اما این طرز تفکر درست نیست.

زیرا شاید ظاهرا شما اطلاعاتی از این مکالمه به دست نیاورید، اما باعث می شود طرف مقابل به شما بیش تر احترام بگذارد، شما را شخص قابل اعتماد و مهربانی بداند و دلش بخواهد بیش تر با شما معاشرت داشته باشد.

شما با گوش دادن فعال و خوب به صحبت های دیگران، احترام و موقعیت بهتری پیدا خواهید کرد.

وقتی به صورت فعالانه به صحبت های طرف مقابل گوش می دهید، نه تنها به طرف مقابلتان کمک می کنید و به آن ها احساس عالی می دهید، شخصیت اجتماعی خودتان را نیز بالا می برید.

نکته ی قابل توجهی که وجود دارد این است که اگر شما به حرف‌های دیگران خوب گوش ندهید و نسبت به مشکلات یا صحبت های مفید دیگران بی توجه باشید؛ آن‌ها سراغ فرد دیگری می روند و این شما هستید که شانس برخورداری از یک رابطه عالی یا به دست آوردن اطلاعات جدید را از دست داده اید.


در همین زمینه توصیه میکنیم مقالات زیر را حتما بخوانید :

5 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت goli می‌گوید

    مقاله مفیدی بود ممنون

  2. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    به نظر من برقرار کردن ارتباط چشمی با گوینده و همچنین برعکس میتونه ما رو هم، در فهم موضوع و هم در ایجاد کردن یک رابطه ی عاطفی مستحکم با طرف مقابل یاری کنه.
    با تشکر از مقالات بی نظیری که به صورت رایگان قرار میدهید.

  3. کاربر سوخت جت سی می‌گوید

    در مقاله ای خواندم،هنگام گوش کردن بعد چند ثانیه ذهن بر یکی از کلمات طرف تمرکز و از ادامه شنیدن قافل است،بعد از زمانی به ادامه شنیدن برگشته و وقفه حاصل باعث عدم درک موضوع میشود.

  4. کاربر سوخت جت egan می‌گوید

    تو کشور ما
    در هر دو جنبه اش ضعف جدی داریم نه تنها گوینده ی خوب نداریم بلکه شنونده ی خوب هم نداریم

  5. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    ممنون از مقالات پرمحتوایی که قرار میدید

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**