قبل از قرض دادن پولتان این 5 نکته را باید بدانید

شکسپیر چند قرن پیش در نمایشنامه “هملت”اش نوشت : “بار های بهتر است بدهکار باشید تا طلبکار… بدهکار فقط دوستش را از دست میدهد اما طلبکار هم دوستش را از دست میدهد هم پولش را…”

وقتی دوستان و آشنایانتان از شما پولی میخواهند قرض بگیرند, اول از خودتان بپرسید چرا از شما این درخواست را کردند؟
این همه آدم ! چرا شما؟
شاید پول زیادتان باعث شده شما را انتخاب کنند، وقتی ماشین و لباس و دوستانتان را میبینند احساس میکنند پول زیادی در زندگیتان در جریان است آنها واقعیت پشت پرده را نمیبینند… آنها فقط کل پول را میبینند تا سود اندکی که در آخر روز از پولتان گیرتان می آید.

شاید پولتان را نخواهند؛ ضمانت شما را میخواهند؟ پس، آگاهانه ضامن باشید.
اگر به طور اشتباهی ضامن یکی از دوستانتان باشید که تا به امروز رفیق صمیمی شما بود شاید فردا به خاطر پول شما را فراموش کند و شما خودتان بمانید و یک قرض با پولی که هیچوقت نخواهید گرفت + اعتباری که لکه دار شد. پس برای هر کسی ضمانت نکنید.

 

جملات قصار برایان تریسی 6 اینستاگرام

 

البته همه ی قرض ها و ضمانت ها به بدهکاری و فرار و … ختم نمیشود؛
اما ریسک این کار به نسبت سود اش بالاست و باید سنجیده عمل کرد. اما اگر میخواهید نسبت ریسک را بسنجید، با خود فکر کنید چه میشود اگر این فرد پولش را برنگرداند؟ چه لطمه مالی خواهید دید؟ چقد اعتبار شما در خطر خواهد افتاد؟

خیلی از مردم از دادن پول به صورت قرض امتناع میکنند. دلایل خودشان را دارند. هر زمانی از آنها طلب پول کنید به شما خواهند گفت “ببخشید. من اصلا به کسی پول قرض نمیدم, اخلاقم اینه.” میتونیم کاری بکنیم؟ نه ! میریم سراغ نفر بعدی

اما اگر کسی از ما پول قرض خواست یا درخواست ضمانت کرد چطور و به چه طریق کیفیت و نیت او را بسنجیم؟
چطور بفهمیم آیا این فرد توانایی آنرا دارد پول را برگرداند یا نه؟ برای یافتن پاسخ سوالات به خواندن ادامه دهید :

1. گزینه های بعدی را در میان بگذارید :
معمولا در اکثر مواقع پول مهم نیست. با او بیشتر صحبت کنید ,سوال جواب کنید آیا تنها نیازشان پول است؟ شاید یک وساطت ساده بتواند مشکل را حل کند؟ یا شاید یک راهنمایی فردی یا کاری بتواند باعث شود او خودش نیازش را برطرف کند؟

2. فقط مقداری را قرض دهید که تحمل از دست دادن آنرا دارید :
شاید این آخرین باری باشد که پولتان را میبینید, پس اگر طاقت دوری اش را ندارید خیلی مودبانه از دادن آن خودداری کنید. فقط اگر برای خودتان قابل تحمل است که اون مقدار از پول را از دست بدهید قرض دهید.

3. شفاف باشید ,توقع هایتان را اعلام کنید :
معمولا دوستان و آشنایان ارزش بیشتری از پول دارند پس به خاطر پول آنها را از دست ندهید. اگر واقعا میخواهید پولتان را بهشان قرض بدهید کاملا شفاف توضیح دهید چه توقعاتی از ایشان دارید. تعارف را کنار بگذارید و کاملا رک باشید زیرا شما آنها را میخواهید مجددا ببینید !

4. مکتوب داشته باشید :
هر پولی که رد و بدل میکنید چه با دوست و آشنا چه در کسب و کار مکتوب کنید و رسید دریافت کنید. شما کارتان را اصولی پیش ببرید, قضیه شخصی نیست, کاری است.

5. از خطر دور بمانید :
شاید فکر کنید اگر چند روز قبل از موعود به دوستتان یادآوری کنید در رابطه وعده ای که داده کار زشتی است باید بدانید که اگر دوستتان در روز موعود پولتان را پرداخت نکند خیلی زشت تر خواهد بود. پس خطر را دفع کنید و به دوستتان یادآوری کنید, شما خوب ایشان را میخواهید.

راه حل نهایی : بسیار بهتر است فقط مقدار پولی را بابت قرض دادن کنار بگذارید که بتوانید از دست بدهید و هیچ تاثیری در زندگیتان نداشته باشد زیرا اینطوری اگر پولتان را پس بگیرید ,عالی است. اگر هم پولتان را پس نگرفتید حد اقل به دوستتان کمک کردید.

در همین راستان، مطالب زیر را حتما بخوانید :


بهترین آموزش‌ها برای افزایش هوش مالی
در شرایط اقتصادی ایران
 را رایگان دانلود کنید :

برای مشاهده لینک‌های دانلود پکیج ذهن پولساز - کلیک کنید
25 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت اس می‌گوید

    رفیق ادم رو بیچاره میکنه من بخواطر رفیقام دستم خالیه رفیق داشته باشی عشقت رفته فکرت رفته از رفیق خوردی خواهش میکنم به رفیقاتون پول ندید رفاقت قطع کنید پول دار میشید

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**