کارهای مهمی که باید در بیست تا سی سالگی انجام دهید

بیست سالگی یک دوره‌ی پر هیاهوی زندگی است؛ احتمالاً در آستانه‌ی بیست سالگی خود همچنان در دانشگاه و در حال کسب مهارت به سر می‌برید و آینده‌ی حرفه‌ای و شغلی شما دائماً روبروی چشمانتان است.

با اتمام بیست سالگی، به دنبال شانسی هستید تا شما را وارد یک مسیر شغلی کند که تا زمان بازنشستگی، علاوه بر تأمین درآمد دلخواه تان، در موفقیت شخصی شما هم سهم داشته باشد.

حق دارید… البته ممکن است با شنیدن این صحبت‌ها کمی نگران شوید.
شما جوان هستید و آزادی عمل زیادی دارید و می‌توانید هر آنچه را که در ذهن دارید در واقعیت و عمل پیاده کنید اما در عین حال، تصمیماتی که امروز می‌گیرید، زندگی فردی و حرفه‌ای شما را در آینده شکل می‌دهند و قدرت تعیین‌ کننده‌ای دارند.

از این رو، بیست سالگی علی‌رغم اینکه دوره‌ای پر هیجان است، سختی‌ها و فشار خود را دارد.
اگر می‌خواهید تا درآمد خود را به حداکثر برسانید و کاری را که واقعاً مایل به انجام آن هستید، پیدا کنید و تمام فکر و ذهن خود را معطوف به انجام آن کنید.

آلوین تافلر آینده پژوه و نویسنده شوک آینده
آلوین تافلر آینده پژوه و نویسنده شوک آینده

این‌ها تغییراتی هستند که شما احتیاج دارید تا در بیست تا سی سالگی در خود ایجاد کنید :

1.   دست به هر کاری بزنید تا تحرک خود را حفظ کنید.
واقعیت این است که شما قرار نیست درست بعد از فارغ‌التحصیلی به شغل رویایی خود دست پیدا کنید، شمام ممکن است حتی نتوانید یک کار «خوب» پیدا کنید!

اما اگر متواضع باشید و به سختی تلاش کنید، کاری پیدا خواهید کرد که هم به اندازه‌ی کافی خوب باشد و هم شما را در حال تحرک نگه دارد. هر کاری را که می‌توانید انجام دهید و در پیدا کردن کار خوب طمع نکنید.

شما هرگز نمی‌دانید که این مسئله شما را به سمت چه فرصت‌های بی‌نظیری سوق می‌‎دهد، مخصوصاً اگر تلاش خود را در جهت اهداف واقعی به کار بگیرید.

برای نمونه، میتوانید دو مقاله جالب زیر را بخوانید :

 

2.   در شبکه‌ های اجتماعی واقعی (فیزیکی) حضور پیدا کنید.
این یک توصیه‌ی بسیار ضروری برای متخصصین در هر سنی، به خصوص برای نسل‌های جوان‌تر است. توسعه‌ی یک شبکه‌ی اجتماعی شما را با جمعیت متنوع و گوناگونی با ریشه‌های مختلف در جهان کاری و حرفه‌ای روبه‌رو می‌کند.

شما افرادی را با پیشینه‌ها و تجربیات گوناگون ملاقات می‌کنید که می‌توانند به شما درس‌های زیادی بیاموزند (یا حتی ممکن است به شما فرصت‌های پر منفعت و کمیابی را پیشنهاد کنند) علاوه بر این ها، آن‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت که چنین فرد جوانی تا این حد از خود ابتکار عمل نشان می دهد.

اگر چه نیاز به گفتن نیست اما من در رابطه با شبکه‌سازی واقعی، حضوری و رو در رو صحبت می کنم. البته شبکه‌های اجتماعی مجازی هم برای ایجاد روابط اولیه در طول زمان بسیار مؤثر هستند اما ملاقات حضوری با یک نفر شما را در تصمیم تان استوارتر می‌کند و ابعاد جدیدی را به هر رابطه‌ای اضافه می‌کند.

و اگر نمیدانید چطور سرصحبت را با دیگران باز کنید و یک گفتگو را شروع کنید، این مقاله را بخوانید.

 

3.   کار داوطلبانه انجام دهید.
به دنبال فرصت‌های داوطلبانه در شهر خود باشید و برای اینکه از انجام آن‌ها در خود احساس غرور کنید، به دنبال یک دلیل باشید. کار داوطلبانه علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا با جامعه‌ی خود بیشتر در تماس باشید، برای رزومه‌ی شما هم بسیار خوب است.

اما به عنوان یک نکته‌ی مهم، انجام کارهای داوطلبانه می‌تواند شما را با یک فرصت هیجان‌انگیز شبکه‌سازی روبه‌رو کند. شما مدیران فصلی، رهبران و سخنگویان اجتماعی را در اتفاقات داوطلبانه خواهید یافت و این‌ها درست همان افرادی هستند که می‌توانند شما را به آنچه می‌خواهید برسانند.

 

4.   بر روی مهارت های جدید سرمایه گذاری کنید.
شما زمان زیادی برای استفاده از فرصت‌های مختلف دارید، حتی اگر پول زیادی نداشته باشید. الان زمانی است که باید شروع به ساختن مجموعه‌ای از مهارت‌های جدید خود بکنید. در کلاس‌های مختلف شرکت کنید، مخصوصاً اگر آن‌ها رایگان هستند و از هر فرصتی که محیط کاری شما به شما می دهد تا مهارت جدیدی را بیاموزید یا مسئولیت بیشتری را برعهده بگیرید، نهایت استفاده را بکنید.

لازم نیست که تا ابد خود را درگیر این مسئله بکنید، اما حتی یادگیری گذرای یک مهارت جدید می‌تواند به شما در یک بحث یا مصاحبه در آینده کمک کند.

 

5.   کارهای متنوع انجام دهید.
تا زمانی که در کار و حرفه‌ی خود به پیشرفت بی‌نظیری نرسیدید، سعی نکنید تا در یک موقعیت زیاد باقی بمانید. تا زمانی که فرصت امتحان کارهای مختلف را دارید، پیشینه‌ی کاری خود را متنوع کنید.

درست است که از این شاخه به آن شاخه پریدن و پراندگی برای یک رزومه مناسب نیست اما بازار کار امروز بسیار آزادتر از گذشته است و کار در محیط‌های جدید بینش قوی‌تر و تخصصی‌تری را به شما می‌بخشد. البته شما به راحتی و با شناخت سایر محیط‌های کاری می‌توانید این مهارت را با شبکه‌سازی ترکیب کنید.

 

6.   ریسک‌پذیر باشید.

ریسک پذیر باشید در بیست تا سی سالگی
ریسک پذیر باشید در بیست تا سی سالگی

در طول بیست سالگی خود، شما فرصت زیادی برای از دست دادن در آینده نخواهید داشت. الان زمان ریسک کردن است، امروز وقت دیوانگی است. آیا ایده ای برای یک کسب و کار جدید دارید؟ یک کارآفرین شوید.

آیا می‌خواهید حرفه‌ی خود را به صورت گسترده در سراسر کشور شروع کنید؟ این کار را انجام دهید. شما ممکن است دیگر هرگز این فرصت را در آینده بدست نیاورید، حداقل نه بدون قربانی کردن مسائل جدی زندگی خود. پس کاری نکنید که در آینده از ترک این فرصت‌ها ابراز پشیمانی کنید.

 

7.   تعدادی از نقاط قوت خود را ارائه کنید.
تفاوتی نمی‌کند که در چه محیطی کار می‌کنید یا چه میزان سابقه‌ی کاری دارید، شما می‌توانید نقاط قوت خود را به نمایش بگذارید.

نقطه‌ی قوت می‌تواند یک پروژه، دارایی یا دستاوردی باشد که شما می‌توانید در صحبت‌های خود با دیگران یا به عنوان یک مورد در رزومه به آن اشاره کنید تا به همه نشان دهید که تا چه اندازه ماهر، سختکوش و متخصص هستید.

ممکن است این مورد یک ابتکار عمل در بازاریابی باشد، یا پیشنهادی که باعث بهینه‌شدن یک فرآیند شده است، هر چیزی که هست، باعث می‌شود که شما مثل یک ستاره بدرخشید و به صورت قسمتی بی‌نظیر از پیشینه‌ی کاری در حال گسترش شما باقی خواهد ماند.

 

و آخرین توصیه‌ی تیم کارآفرینان جوان به شما این است که… همه چیز را به هم بریزید!
این هشتمین بخش از توصیه‌های ما به شماست که آن را عاری از هر گونه بزرگنمایی بیان کردیم، شاید به این خاطر که نباید آن را خیلی جدی بگیرید: همه چیز را به هم بریزید! بله درست است. اشتباه کنید. تصمیمات احمقانه بگیرید. گزینه‌های دیوانه‌وار و غیرمنطقی‌ را انتخاب کنید و وقتی به هدف نرسیدید به خودتان افتخار کنید… چون خیلی ها یک زندگی یکنواخت و خسته کننده را تا آخر عمرشان ادامه میدهند و در واقع فقط زنده هستند !

بسیار بهتر است ریسک کنید و شکست بخورید تا اینکه آخر عمرتان حسرت کارهایی که نکردید را بخورید
بسیار بهتر است ریسک کنید و شکست بخورید تا اینکه آخر عمرتان حسرت کارهایی که نکردید را بخورید

در بیست تا سی سالگی تان، رسیدن به هدف اهمیت چندانی ندارد. این کارها به شما کمک خواهند کرد، شما با داشتن ایده‌ی شکست در ذهن خود، احساس آرامش بیشتری می‌کنید و از تجربیات خود درس‌های آموزنده‌ای خواهید گرفت و بهتر از همه، یک داستان بی‌نظیر دارید که می‌توانید با افتخار در باقی عمر خود آن را تعریف کنید.

قبلا یک داستان متحول کننده از دو برادر را خواندید که یکی به دنبال ماجراجویی رفت و دیگری زندگی یکنواختش را ادامه داد… این داستان مهم را همیشه گوشه ی ذهن تان باید داشته باشید.

و البته به خاطر داشته باشید… داستان‌ها بسیار ارزشمندتر از پول و اعتبار هستند. پس بیرون بیاید و همه چیز را به هم بریزید. شک نکنید که بعدا بابت این کارها از خودتان سپاسگزار خواهید بود ! چون به معنی واقعی کلمه زندگی کردید.

شما آینده‌ی بزرگی پیش روی خود دارید و هیچکدام از این کارها ریسک قابل‌توجهی به شمار نمی‎آیند (البته به جز خود ریسک نکردن!) تمام این حرکات تنها به خاطر کسب تجربه، یادگیری و شناخت بیشتر خودتان و آماده شدن برای حرفه‌ای است که در آن احساس خوشحالی می‌‎کنید.

انجام این کارها بسیار بیشتر به شما کمک می‌کند
تا اینکه بخواهید خودتان را در موقعیت‌هایی
که برای افراد سی یا چهل ساله طراحی شده است، قرار دهید.

آهسته پیش بروید و مشکلات را از میان بردارید، بقیه‌ی چیزها به صورت طبیعی و در طی زمان حل می‌شوند… زیاد نگران آینده نباشید، موفقیت بزرگی منتظر شماست.

 

در همین زمینه، نوشته های زیر را توصیه میکنیم بخوانید :

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    واااااای خیلی خوووووب بود این مقاله
    مرسی

  2. کاربر سوخت جت aval می‌گوید

    زیبا بود ولی تکراری! لطفا سعی در جدید و جالب کردن مطالبتون بکنید و اگر هم تونستید آخر هفته به معرفی یک کتاب بپردازید! باتشکر! دوستدار سوختِ جت

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**