فقط با رعایت این ۸ نکته به هیچ کتابی در زمینه ارتباطات نیازی نخواهید داشت

داشتن احساس خوشایند هر جنبه از زندگی را تحت الشعاع قرار می‌دهد، گپ و گفت نیز این قاعده مستثنی نیست، هر چقدر شما بتوانید در هر گفت و گویی احساس خوشایند داشته باشید و مسیر این احساس را به سمت جریانات مثبت هدایت کنید، خواهید توانست در هر کاری پیروز شوید.

مهارت‌های گفت و گو در هر شرایطی و در مورد هر موضوعی مسأله‌ای است که متأسفانه آموزش کامل و جامعی در مورد آن به کسی داده نشده و خیلی از افراد فقط به صورت سطحی و بدون تجربه‌ی عملی، با این تفکر که از مهارت گفت و گو و مذاکره‌ی بالایی برخوردار هستند، وارد شغلی و مهارت تخصصی خاصی می‌شوند و در اینجاست که پی می‌برند، چیزی در این بین کم است و به نقطه ضعف آن‌ها تبدیل شده است و آن چیزی نیست جز مهارت گفت و گو و مکالمه.

به نکات زیر دقت فرمایید و آن را در حین گفت و گوهای خود در هر شرایط از زندگی به کار گیرید.

نکته: مثال‌های گفته شده در هر مورد را می‌توانید با توجه به شرایط و نمونه‌های خود تغییر دهید.

1 » گپ و گفت را همچون قابی پیرامون صحبت‌های کاری خود قرار دهید

گفت و گوهای کاری خود را با گپی خودمانی‌تر آغاز کنید و به پایان ببرید. این گفت و گوی کاری می‌تواند ارائه‌ی کار به مشتری باشد، یا فروش کالا، یا مذاکره برای بستن قرارداد، یا جلسه با معلم مدرسه‌ی فرزندتان.

طبق تحقیقی که پزشکان انجام داده‌اند، اگر پزشکی قبل از معایته، چند دقیقه‌ای را صرف پرس و جو از شرایط خانوادگی، کاری و برنامه‌های زندگی بیمار خود بکند، کمتر توسط بیماران خود تحت واکنش منفی قرار می‌گیرند.

ببینیم علت اصلی چه می‌تواند باشد؟
وقتی مردم به کسی دلبستگی پیدا کنند، هرگز از او شکایت نمی‌کنند
و مردم به کسی دلبستگی می‌یابند که نشان می‌دهند به فکر آن‌هاست.

2 » هر کسی دوست دارد که به حرف‌هایش گوش بدهند، حتی اگر حق با او نباشد

تصور کنید مشتری‌ای را که شاهد آن است که بازار بورس دارای 30 درصد افزایش قیمت بوده اما سهام‌هایی که او خریده است هیچ یک مشمول این افزایش نبوده‌اند.

کارگزار بورس می‌بیند که مشتری می‌خواهد این بار خودش تصمیم بگیرد که روی چه سهامی سرمایه‌گذاری کند، اما او نمی‌تواند مستقیم به او بگوید که این کار غلط است، بهتر است بگوید:
می‌فهمم که واقعاً تجربه‌ی ناامید کننده‌ای را از سر گذراندید. بعد از این چه می‌توانیم بکنیم؟

مدتی طول می‌کشد که مشتری بتواند بر احساسات منفی‌ای که متعاقب شکست قبلی داشته است فائق آید و درباره‌ی این روابط احساس مثبتی پیدا کند، تا آن موقع نباید به او پیشنهاد خرید مجددی را داد.

3 » فردی که مردم‌دار است از تماس چشمی و لبخند زدن غافل نیست

در سلام دادن پیشدستی کنید. اگر در سلام کردن دست پیش نگیرید، ممکن است که تصور بر این باشد که آدم متکبری هستید. مردم دوست دارند به رستورانی آشنا بروند چون دوست دارند که پیشخدمت رستوران پیش آن‌ها بیاید، به آن‌ها خوشامد بگوید، به آن‌ها مستقیم نگاه کند و با گرمی از آن‌ها استقبال کند.

4 » در گفت و گوها اسم افراد را به زبان بیاورید

وقتی اسم افراد را به زبان بیاورید از آن‌ها برخوردی خوب خواهید دید. وقتی که می‌خواهید از کارمند بانک درباره‌ی مشکل حسابتان راهنمایی بخواهید، به طور مثال بگویید سلام الف، من مشکلی داشتم که می‌خواستم زحمت بکشید و راهنمایی‌ام کنید.

اینگونه حرف زدن به او این احساس را می‌دهد که نقش مهمی برای شما دارد. اگر اسم کسی را نمی‌دانید، اول آن را از او بپرسید و بعد از آن استفاده کنید. مطمئن باشید که آن را درست تلفظ کرده‌اید. هرگز نام طرف مقابل را مخفف نکنید یا تغییر ندهید.

وقتی اسم کسی را کامل و واضح صدا کنید،
آن شخص احساس خوبی پیدا خواهد کرد،
این امر شاید نکته‌ی ناچیزی باشد اما بسیار بسیار حائز اهمیت است.

5 » به دیگران علاقه نشان دهید

به عنوان واکنشی به دنیای پُر فناوری امروز که فکس و ایمیل و برنامه‌های تلویزیونی متفاوت جای هر ارتباطی تنگاتنگ را پُر کرده است. ما بیش از هر زمانی محتاج تماس نزدیک هستیم.

این همان چیزی است که باید در هر فرصتی، با نشان دادن علاقه به مشتریان/مراجعان/بیماران و اعضای خانواده‌ی خود، آن را پدید آورید.

6 »‌ پیگیر شوید

وقتی که وارد گفت و گویی می‌شوید خیلی زود از آن کنار نکشید. اگر مشتری/مراجع شما درباره‌ی تعطیلاتی که پشت سر گذاشته صحبت می‌کند، نکته‌ای را انتخاب کنید و آن را بیشتر بکاوید.

بپرسید که کجا رفته، چه کارهایی کرده، نکات برجسته‌ی سفرش چه بوده است. با عمیق‌تر شدن در صحبت‌های طرف مقابل، باعث می‌شوید که او احساس خوبی به زندگی خودش و به خودش پیدا کند.

همیشه در پس سؤالاتی مثل کارتان چطور است؟ بپرسید، از دفعه‌ی قبل که همدیگر را ملاقات کرده‌ایم تا به حال چه تغییراتی در کارتان پیدا شده؟ این طرز سؤال کردن موجب می‌شود که طرف مقابل سؤال شما را یک تعارف معمولی نپندارد و بداند که شما واقعاً به دانستن درباره‌ی کار او علاقه‌مندید.

7 »‌ شنونده‌ی خوبی باشید

شنونده‌ی خوب بودن یعنی تماس چشمی برقرار کنید (اگر این کار برایتان سخت است حتما این مقاله را بخوانید) و با نشانه‌های کلامی به گوینده نشان دهید که به صحبت‌هایش گوش می‌دهید. نشانه‌های کلامی گوش دادن جملاتی است مثل:

  • باز هم بگویید،
  • مگر قبلاً چه شده بود؟
  • بعداً چه شد؟
  • باید شرایط سختی را گذرانده باشید
  • و از این قبیل.

به کار بردن این جملات باعث می‌شود که دیگران احساس کنند ما به شکلی فعالانه، به سخنانشان گوش می‌سپاریم.

8 » از پند دادن به افراد دست بردارید

آیا شده که وقتی مشکلی با مشتری یا کارمند و یا دوست خود دارید و آن را به کسی می‌گویید، خواسته باشد بدون کسب اطلاعات بیش‌تری، شما را نصیحت کند؟
آیا تا به حال شده که وقتی برای تقاضای کار سابقه‌ی کاری خود را برای جایی می‌فرستید، کسی از راه رسیده باشد و بگوید که آنچه نوشته‌اید بیش از حد مختصر یا مفصل بوده است؟

معمولاً وقتی به کسی توصیه‌ای سطحی و بدون مطالعه می‌کنیم باعث آزارش می‌شویم.

به جای نصیحت کردن نشان دهید که موقعیت طرف مقابل را درک می‌کنید،

مثلاً، می‌دانم که می‌توانی راه حل مشکلت را پیدا کنی، یا می‌دانم که تو را حتماً برای این کار انتخاب خواهند کرد. تنها وقتی راه‌حل بدهید که از شما خواسته شده باشند که چنین کنید.

اگر کارتان با نصیحت زیاد درگیر باید این مهارت را به خوبی یاد بگیرید که در این مقاله به آن پراخته‌ایم

اگر بخواهید در جایی استخدام شوید، در کار خود ارتقاء یابید، کارمندی برای خود استخدام کنید، سفارش کار و کالا بگیرید، باید به احساسات دیگران اهمیت بدهید و بعد از این کار، فقط دست‌هایتان را باز کنید تا موفقیت به آغوش شما بیاید.

به کار گیری اطلاعات بالا به شما کمک شایانی خواهد کرد تا اگر دچار این ضعف هستید آن را برطرف کنید، اما مطالب در مورد مهارت‌های گفت و گو بسیار گسترده هستند و شاید در یک مقاله قرار نگیرند، لذا در آینده بیشتر به این دست از موضوعات خواهیم پرداخت.


اگر به موضوع ارتبات علاقه دارید این مقاله‌ها را هم بخوانید:

6 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت یی می‌گوید

    عالی بود لذت بردیم..بیشتر از این مطالب بزارید ممنونم سوخت جت

  2. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    عالی بود مرسی از سوخت جت

  3. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    سلام مقاله ی عالیی بود.فقط برای به یاد داشتن افراد چه روشی را پیشنهاد می کنید

  4. کاربر سوخت جت نش می‌گوید

    خیلی ممنون عالی بود
    فقط می خواستم بگم غلط های املایی که
    در متن وجود داره باعث میشه مخاطب
    فکر کنه که نویسنده اهمیت کامل رو به متن
    نداده باز هم خیلی ممنونم

  5. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    واقعا خلاصه مفید و کاربردی بود

  6. کاربر سوخت جت 4564 می‌گوید

    عالی متشکرم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**