چقدر از تاثیر مورچه های ذهنی تان آگاه هستید؟

چون ممکن است درحال خوردن موفقیت هایتان باشند...

ANT به مجموعۀ افکار منفی‌ای گفته می‌شود که در طول روز بارها به سراغ ذهن ما می‌آیند که اگر نسبت به حضور آن‌ها (که دست بر قضا بسیار شبیه اسمشان ANT = مورچه هستند آگاه نباشیم) می‌توانند به مرور زمان و بدون آنکه ما متوجه شویم پایه‌های موفقیت و خوشبختی‌مان را سست کنند.

ANT درواقع مخفف واژۀ Automatic Negative Thoughts و به معنای «افکار منفی غیرارادی» است که برای اولین
بار توسط دکتر Daniel G Amen، یکی از برجسته‌ترین روانشناسان و متخصصان اختلالات مغزی به کار گرفته شد.

اولین سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که مگر ما چه هیزم تری به ذهنمان فروخته‌ایم که ایشان باید به صورت غیر ارادی برایمان فکر منفی از خودش دربیاورد؟ 

پاسخ اینجاست که ذهن ما با ما هیچ پدرکشتگی‌ای ندارد و برعکس، حتی صلاح مارا می‌خواهد…

مورچه های ذهنی، پس افکار منفی ذهن ما چیکار میکنند ؟

مسئله آن‌ جاست که  به علت تحولاتی که در طول زمان و بر اثر فرگشت در گونۀ انسان پدید آمده، ذهن ما به صورت ناخودآگاه و برای اینکه ما و البته خودش را از گزند آسیب‌ها دور نگه دارد بسیار محتاطانه عمل کرده و همۀ جوانبی که ممکن است آسیب در پی داشته باشند را مدام مرور می‌کند و آن‌ها را با اولویت بیشتری وارد ذهن خودآگاه می‌کند تا حواسمان جمع باشد.

به همین دلیل است که همیشه تاثیر افکار منفی از تاثیر افکار مثبت بیشتر است.
این پروسه اما به هیچ وجه به هدف اصلی خود که در امان نگه داشتن ما باشد منتهی نمی‌شود و گاهی در بهترین حالت همچون یک مسکن موقت عمل می‌کند اما تاثیرات مخرب بیشتری در دراز مدت به جا می‌گذارد.

خب تا اینجای مسئله (بروز ANT ها) مشکل چندان بزرگ نیست و این اتفاق را می‌توان برای ذهن تربیت نیافته تا حدی طبیعی دانست، مشکل اما از جایی شروع می‌شود که ما نسبت به حضور این مورچه‌ها آگاه نباشیم و اجازه‌ دهیم حضورشان به مرور زمان زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهند و نتیجۀ تمام افکار مثبتمان را از بین ببرند.

خوشبختانه راه مقابله با این افکار بسته نیست و ما در این مقاله آن را با شما در میان خواهیم گذاشت اما قبل از آن بد نیست که با  انواع ANT ها آشنا شویم. این مورچه‌ها در 9 دستۀ مختلف طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه به مرور آن‌ها خواهیم پرداخت :

در همین زمینه توصیه میکنیم نوشته های زیر را حتما بخوانید :

نظرات بسته شده است.