این دستورالعمل تغییر تنها برای کسانی‌ست که از خودشان متنفرند!

اگر کسی هستید که مثلاً در همان خانه 10 سال یا 20 سال پیش زندگی می‌کنید، چقدر دلتان می‌خواهد آنجا را تغییر دهید؟
ما از زمانی که به دنیا می‌آییم در یک بدن و یک مغز قرار داریم و تا آخر هم درهمان باقی خواهیم ماند. به‌جز افرادی که دائماً سعی می‌کنند خود را باز طراح یا به اصلاحی مهندسی مجدد کنند.

یعنی ما می‌توانیم با همان نام و چهره باشیم اما تبدیل به یک شخص جدید شویم. من منظورم حتماً تغییرات خیلی بزرگ و سخت نیست. ما می‌توانیم حتی از کوچک‌ترین کارها شروع کنیم.
می‌توانیم همان شخص قبلی باشیم ولی لاغرتر، همان شخص قبلی باشیم اما منظم‌تر، پرکارتر، دقیق‌تر و مفیدتر.

اگر می‌خواهید خواندن این مطلب را ادامه دهید ابتدا نگاهی به آینه بی اندازید، چقدر از چیزی که می‌بینید راضی هستید؟ چه به لحاظ ظاهری چه به لحاظ باطنی. چقدر از شغل خود راضی هستید؟ از مسیرتان و از کلیت زندگی‌تان؟

من به زندگی خود مانند یک دیوار آجری عظیم نگاه می‌کنم، و تصمیم دارم هر قطعه از زندگی خود را به درستی در سر جای خودش قرار دهم، این کاری است که من برای زندگی خود انجام می‌دهد و به این روند مهندسی مجدد زندگی خود میگویم.

بسیاری از شما با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اید و هر کدام داستان خود را دارید، از شکست‌ها و مشکلات پی‌درپی که برایتان رخ داده است. بسیاری از شما مانند من تجربه ورشکستگی را دارید، تجربه ناکامی و باختن در شرایط حساس.

یا حتی تجربه طلاق و مشکلات خانوادگی. این‌ها مهم نیست زیرا برای همه پیش می‌آید. چیزی که اهمیت دارد این است که بیاموزیم چگونه زندگی خود را دوباره طراحی کنیم، چگونه از پس مشکلات خود برآییم.

» ابتدا اعتراف کنید که مشکلی وجود دارد

همه ما ترس‌ها و مشکلاتی در زندگی داریم که سعی می‌کنیم از آن‌ها فرار کنیم. اما دیگر بس است، چون هرچه قدر که سریع‌تر بدوید، آن توهم سریع‌تر دنبالتان خواهد آمد.

ابتدا فهرستی از مشکلات، ترس‌ها و چیزهایی که قرار است در زندگی خود آن را تغییر دهید تهیه کنید. سعی کنید فهرست شما طوری مرتب شده باشد که از بالا به پایین به ترتیب آسان‌ترین به سخت‌ترین نوشته شده باشد. سپس با تغییر شماره 1 که آسان‌ترین است شروع کنید.

مثلاً فرض کنید که شما آدم نا منظمی هستید. 10 برگه A4 بردارید و روی هرکدام از آن‌ها یک شعار درباره آن بنویسید و جایی بگذارید که در آنجا نظم را رعایت نمی‌کنید.

  • مثلاً اگر لباس‌هایتان را همیشه درست درون کمد نمی‌گذارید، روی یک برگه بنویسید: من آدم بسیار نامنظمی هستم، یعنی واقعاً توان منظم گذاشتم لباس‌ها در کمد را ندارم؟ پس چطور می‌خواهم با این نامنظمی در کسب و کارم که سخت‌تر است موفق شوم.

شما می‌توانید هر متن و جمله‌ای را که به خودتان بیشتر مربوط است انتخاب کنید. فقط دقت کنید که جملات طوری باشد که شمارا وادار به تغییر کردن در آن مرحله کند.

 

» قبول کنید که می‌توانید تغییر کنید

در پروسه مهندسی مجدد زندگی، وقتی سراغ تغییرات سخت‌تر می‌روید ممکن است به چالش‌های بر بخورید که اعتماد به نفس شما را کم کند. یا به سادگی مرتب کردن لباس‌هایتان نباشد.

در اینجا ذهن منفی‌باف به سراغتان می‌آید و می‌گوید شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید. سعی کنید در انجام تغییرات سخت‌تر به خودتان فرصت بیشتری بدهید و باختن را جزئی از پروسه تغییر لحاظ کنید.
مثلاً اگر قرار است وزن کم کنید برنامه نریزید که در ماه 4 کیلوگرم وزن کم کنید چون واقعاً نمی‌توانید و دلسرد می‌شود. بجای آن برنامه کوچک‌تر و سبک‌تری را برای خود تنظیم کنید. مثلاً پروسه کم کردن وزن را به ماهی 1 کیلو برسانید. از تغییرات کوچک در برنامه غذایی و تحرک خود شروع کنید.

اما فراموش نکنید یک دفتر ثبت رویداد داشته باشید که همان تغییرات کوچک و موفقیت‌های به ظاهر کم اهمیت را در آن یادداشت کنید (برای پی بردن به اهمیت قدم‌های کوچک مقاله‌ی اثر مرکب را حتما مطالعه کنید). زیرا وقتی کمی نا امید شوید با مراجعه به آن خواهید دید که قبلاً توانستید کارهایی را با موفقیت پشت سر بگذارید پس به خودتان انرژی می‌دهید که بازهم می‌توانید

 

» یک بار برای همیشه گذشته را ول کنید

من شما را تشویق می‌کنیم خوش‌بین باشید (اگر نمی‌دانید چگونه خوشبین باشید این مقاله را بخوانید)، به همه چیز با دید مثبت نگاه کنید. اگر چیزی خراب شد، امکان کسب پیروزی‌های بزرگ‌تر وجود دارد.
اما انتخاب با خود شماست، می‌توانید در برخورد با چالش‌ها خشمگین شوید یا خشم خود را در درونتان نگهدارید و کنترل نمایید.

برخی روابطمان در گذشته، مشکلات خانوادگی، سرقت ماشین، ورشکستگی و… همه این‌ها مشکلاتی در گذشته ما هستند که اگر بخواهیم مدام به آن‌ها فکر کنیم و دلایل آن‌ها را برسی کنیم، ذهنی خشمگینی در وجود شما شکل می‌گیرد.

اصلاً همین مشکلات گذشته است که سبب می‌شود ما در آینده هم با دل و جرئت قدم برنداریم. فرض کنید کسی که یک بار طلاق گرفته است می‌ترسد که وارد رابطه جدیدی شود، ترس از شکست مجدد نمی‌گذارد که تصمیم درستی بگیرد.

یکی از مهم‌ترین پازل‌هایی که در زندگی خود باید عوض کنید پازل‌های خراب گذشته است، مانند دندان کرم خورده، آن‌ها را بکنید، دور بی اندازید و دیگر درباره‌اش فکر نکنید.

 

» همه‌ی دنیا را در پول خلاصه نکنید

یکی از تغییرات بنیادی که می‌تواند به مهندسی جدید یک زندگی موفق بی انجامد عوض کردن اعتقاد شما به پول است. شاید ما در 24 ساعت حدود 20 ساعت آن را مستقیماً به پول فکر می‌کنیم.هرچند که در مواقعی ناچار هستیم اما با مدیریت فکرمان درباره اساس پول می‌توانیم خودمان را در وضعیت آسوده‌تری قرار بدهیم.

» پشنهاد می‌کنم این مقاله را در مورد پول بخوانید تا بیشتر با ماهیت و چیستی پول آشنا شوید. (اینجــا)
» و این مقاله را هم بخوانید که تا بدانید که چرا اکثر مردم با اینکه سخت کار می‌کنند اما همیشه در جدال با پول هستند. (اینجا)

اما این نکته را فراموش نکنید که نباید همیشه برای پول کار کنید، برخی کارها را در روز انجام دهید که بابت آن پول نمی‌گیرید اما لذت می‌برید.
اگر فقط چند ماه پول را از اولویت‌های خود کنار بگذارید خواهید دید که خیالتان تا چه حد آسوده‌تر شده و وارد یک زندگی جدید شده‌اید.

من با دیدن و زندگی بی‌خانه‌مان ها، مرگ‌های ناگهانی و اینکه 50 درصد اقوام من چه قدر زود مردند و توجه به اینکه وقتی پول زیادی دارم خیلی هم خوشحال نیستم؛ باعث شد نگرش خود را نسبت به پول عوض کنم.

 

» کارهای خسته‌کننده را از زندگی‌تان حذف کنید

شغل و کاری که با آن سروکار داریم بخش عظیمی از زندگی ما را می‌سازد، زیرا بیشتر زمان خود را در آن می‌گذرانیم، همکارانی که داریم در آن شغل هستند و بیشتر اوقات به آن شغل فکر می‌کنیم. پس گام بعدی برای مهندسی زندگی خود، ترک کارهای است که از آن‌ها متنفر هستید.

حتی اگر با انجام این کارها پول خوبی کسب می‌کنید و برای شما مزایایی بسیاری مانند وام و مسکن دارد. پول هرگز نمی‌تواند دلیل خوبی برای ادامه حرفه‌ای باشد که به آن علاقه‌ای ندارید.

حرفه‌ای شما باید به گونه باشد که هر روز صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید هیجان‌زده به سمت کار خود بروید. در صورتی که رفتن به محل کار برای اکثر افراد کابوس است.

» اگر می‌خواهید بدانید که فعل شغلی‌تان مناسب شماست یا باید آنرا ترک کنید همین الان این مقاله را بخوانید.

زمانی من کارم را ترک کردم، که به شدت از آن متنفر بودم، در صورتی که اکنون با شور و شوق برای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وبلاگ نویسی می‌کنم، علاقه من به این کار به قدری است که به من می‌گویند تو با این کار ازدواج کرده‌ای!!

ترک شغل خسته کننده فعلی اصلاً کار راحتی نیست، شاید رها کردن شغلتان حتی ترس از نرسیدن به رؤیاهایتان را نیز به همراه داشته باشد. اما توجه داشته باشید. یک گام کوچک می‌تواند نتایج بزرگی در بلند مدت به همراه داشته باشد.

بنابراین به عنوان یک قدم کوچک و به عنوان آخرین توصیه از طرف من حرفه‌ای را که دوست دارید انتخاب کنید و ادامه دهید.


در همین زمینه مقالات زیر را هم بخوانید:

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت دا می‌گوید

    سلام
    خیلی خوب و کاربردی هست… امیدوارم مثل این مطالب بیشتر نوشته بشه… ممنونم از شما

  2. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    تشکر زیاد میکنم از سایت خوبتون بابت مقاله های انگیزشی.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**