چطور فریب حقه های ذهنی را نخوریم؟ 8 حقه ای که مغز برای فریب دادن ما استفاده میکند | قسمت دوم

چطور فریب حقه های ذهنی را هرگز نخوریم؟

اکثر مردم تصور میکنند دلیل واقعی واکنش ها و باورهایشان را میدانند. آنها تصور میکنند کارهایی که انجام میدهند باعث تحقق اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت شان میشود، تصور میکنند باورها و تفکراتشان را با توجه به شواهد و مدارک موجود اتخاذ کردند… اما متاسفانه هرآنچه را تصور میکنید میدانید، چیزی جزء حقه های روانشناسی ذهن برای فریب دادن شما نیست.

بله، مغز شما، بزرگترین دروغگویی است که در زندگیتان خواهید شناخت.
تمام اعمال و افکار شما، تنها نتیجه راحت ترین راه برای کمتر فکر کردن اتخاذ شده اند. اغلب اوقات کمتر به دلایل منطقی و واقعی رفتار و افکارمان توجه میکنیم. دلایلی که از اعماق وجود ضمیرناخودآگاه ما وجود دارد…

شما در این سری مقالات 8 حقیقت محض از حقه های ذهن را خواهید خواند. شاید این حقایق برای شما شگفت انگیز، گیج کننده و یا باورنکردنی برسند، اما واقعیت این است که هر روز با آنها سر و کار دارید. پس شناخت آنها میتواند به شما کمک کند بهتر تصمیم بگیرید، بهتر عمل کنید و نتایج بهتری بدست آورید.

هرکدام از8 حقه کاملا شرح داده شده، برای هرکدام مثالی زده شده، تحقیقاتی که از آن نتیجه گرفته شده را نیز برای هر حقه به تفصیل شرح داده شده و برای هر حقه، راه مقابله و گریزی از دام ذهنی نیز آموزش داده شده.

شما بعد از خواندن این مقاله، دیدگاهتان نسبت به فعالیت مغزتان تغییر خواهد کرد، زیرا فعالیت آنرا شناختید و خواهید توانست بهتر و به نفع خودتان از آن استفاده کنید.

 

8 حقه ی روانشناسی ذهن که که مغز برای فریب دادن ما استفاده میکند :

قسمت اول | قسمت دوم :

 

5. ما تصمیمات مالی مان را بر اساس یک “قانون عمومی” غیر منطقی اتخاذ میکنیم

فرض کنید برای 5شنبه هفته بعد در یک تور به ارزش 5 میلیون تومان سفر به پاریس ثبت نام کردید و پول آنرا نیز پرداخت کردید. برای 5شنبه هفته بعد از آن نیز یک در یک تور 2 میلیون تومانی سفر به ارمنستان که میدانید بیشتر به شما خوش خواهد گذشت زیرا دوستانتان نیز با شما همراه هستند، ثبت نام کردید و پول آنرا نیز پرداخت کردید… دقیقا در روزهای آخر متوجه میشوید که تاریخ هر دو تور دقیقا یک روز است و شما متوجه آن نشده بودید ! بلیط ها هم غیر قابل تعویض اند، کدام تور را انتخاب میکنید؟

تقریبا 60% مردم توری را انتخاب میکنند که هزینه بیشتری بابت آن پرداخت کردند (5 میلیون تومای) بدون در نظر گرفتن خوش گذشتن یا نگذشتن آن. این پدیده سفسطه ی هزینه ی اضافی نام دارد.

هزینه حتما نباید پول باشد، زمان و تلاش نیز هزینه هستند. برای مثال شما هرچقدر زمان بیشتری را صرف یک رابطه کرده باشید، حتی اگر بدانید آن رابطه صحیح نیست، تمایل کمتری به تغییر آن یا قطع آن رابطه خواهید داشت.

اگر تلاش زیادی را در کاری سرمایه گذاری کردید، احتمال صرف نظر از آن کار نزد شما بسیار پایین خواهد بود حتی اگر سودی که از کار میبرید تقریبا صفر باشد… این مورد در سرمایه گذاری های مالی به وفور در شکست ها به چشم میخورد.

اما دلیل این واکنش ذهنی چیست؟

 

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت phtz می‌گوید

    مطلب خوبی بود
    اما مورد هشت زیاد پشتوانه علمی ندارد و بهتر بود گفته نمیشد
    بهتر بود منبع آن نیز ذکر می شد

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      دوست عزیز تمام نکات ذکر شده دارای پشتوانه روانشناسی هستند اما ذکر دلیل و تشریح آنها از حوصله ای مطلب خارج بود، موفق باشید.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**