چرا نباید هیچوقت خادم کلیسا باشید… (روش پذیرفته شدن در هر مصاحبه ی شغلی)

 قبل از شروع میخواهم این داستان را بلد باشید (داستان واقعی است و در شماره 442 مجله تایمز منتشر شده):

در یکی از کلیسا های فرانسه، خادم بیسواد کلیسایی بود.
بعد از چندین سال به همین علت بیسوادی عذر او را میخواهند و از کلیسا او را بیرون میکنند. او که حالا کاری نداشت برای تسکین درد بیکاریش در پی خریدن یک نخ سیگار میرود اما در آن حوالی پیدا نمیکند، سپس ایده ای به ذهنش میرسد تا ازین بیکاری خلاص شود، او به شهر میرود و چند بسته سیگار میخرد و با خود به حوالی همان کلیسا می آورد و می فروشد.

دفعه بعدی سیگار های بیشتری می آورد و میفروشد، سپس این کار را ادامه میدهد و 5 سال بعد بزرگترین تاجر آن منطقه،سپس شهرش میشود.

روزی از بانکش او را میخواهند و صندوق دار بانک به او میگویید حسابش را به حساب پس انداز بلند مدت منتقل کند تا سودی هم ماهانه بر روی پولش در حسابش بیاید و … مرد قبول میکند اما وقتی نوبت به خواندن قرارداد میشود رو به صندوق دار میگوید “من سواد ندارم ،خودتون پر کنید.” صندوق دار در کمال نا باوری جواب میدهد “باورم نمیشود، شما سواد ندارید به این جا رسیدید، اگر سواد داشتید چی میشدید” مرد با لبخند جواب میدهد “خادم کلیسا…”


خیلی از ما سر انتخاب رشته دانشگاهیمان روز ها عذاب میکشیم. به ما گفته شده که رشته دانشگاهی به معنی آینده شغلی است و آینده شغلی برابر میزان درآمدی برای تمام زندگیمان خواهد بود. پس ما به رشته های مهندسی، پزشکی ، وکالت میرویم و موسیقی، ورزش … را که به آن علاقه داریم کنار میگذاریم. چیزی که به ما گفته نشده این است که اغلب مردم کارشان در حوزه رشته دانشگاهیشان نیست.

رشته هایی هست که تقاضای آن نسبت به رشته های دیگر هم بیشتر است مانند مهندسی فناوری اطلاعات؛ اما مدرک دانشگاهی امروزه خیلی کم اهمیت تر از قبل شده. تحقیقاتی در سال 2010 نشان داد که فقط 1 قسمت از 4 قسمتِ دانشجویان در رشته دانشگاهیشان کار میکنند.
در ضمن ؛تغییرات اساسیی در تقاضا و توقعات کارفرماها بوجود آمده.

 

2 دکتر وین دایر

 

کارفرما ها دیگر بدنبال متخصصان و دکتر ها نیستند، کمتر تجربه کاری و آزاد یا سراسری بودن دانشگاه برایشان مهم است؛ البته شاید از شما بخواهند، اما مهارت هایی که آنها به سختی دنبالش هستند،به مهارت های نرم  معروف هستند. مجله اقتصادی فوربز بتازگی تجزیه و تحلیلی از مهارت های کاری بهترین شغل های 2013 انجام داده؛ چهار مورد ازین مهارت ها که کارفرما ها بشدت در کارمند بدنبال آن هستند شامل لیست زیر است :

1. تفکر انتقادی
2. حل کردن مشکلات پیچیده
3. قضاوت و تصمیم گیری
4. شنونده فعال

بله, دارم صدایتان را میشنوم دارید می پرسید “چی؟ صبر کن ببینم ! پس مهارت برنامه نویسی چی شد؟” خب، برنامه نویسی و شبکه و دیگر رشته های مشابه جزء 10 رشته درجه 1 محسوب میشوند، اما… در تحقیقات نشان داده شده این رشته ها یاد گرفتن شان خیلی راحت تر است نسبت به مهارت هایی که مجله فوربز مطرح کرده.

حالا چطور این مهارت های با تقاضای بالا را بدست آوریم؟
راه حل اصلی برای داشتن یک تفکر انتقادی تمرین کردن و بدست آوردن راه حل های متفاوتی برای حل مسئله‌، است و راه حل اصلی برای داشتن مهارت در حل مسایل پیچیده این است که برید بیرون و یکیش رو حل کنید.

قضاوت و تصمیم گیری هم با تمرین و تجربه بدست می آید و شنونده فعال بودن هم با دقت زیاد به دیگران توجه کردن و همکاری کردن بدست می آید. شما هیچکدام ازین مهارت ها را در کلاس درس رسمی یاد نخواهید گرفت, بلکه در یک محیط  آموزشی غیر رسمی, در شغل خودتان یا حتی هنگامیکه در یکی از کارهای محله تان داوطلب میشوید. بعضی از جاهایی که برای مثال میتوانید این مهارت ها را بدست آورید :

یک مهارت جدید یاد بگیرید با ادامه تحصیلتان در دانشگاه یا آموزشگاه برای تقویت مهارت های تفکر انتقادی و حل مساله
مهم نیست چی یاد میگیرد، هر رشته ای باشد به شما کمک میکند به چیزی که میخواهید ترجمه اش کنید…

بعد از جلسه کاری بعدیتان، فورا عکس العملی به مشکل مطرح شده  و راه حل پیشنهاد شده نشان دهید، ببینید آیا راه حل با مشکل سازگار است؟ راه حل دیگری به ذهنتان میرسد؟چند بار امتحانش کنید و مکتوبش کنید. با نتایج بدست آمده شگفت زده خواهید شد هم در زندگی کاریتان هم در زندگی شخصیتان

در اجتماع هایی که عضو هستید،به صورت داوطلبانه و مجانی برایشان کار کنید و کمکشان کنید.
سازمان های داوطلبانه وقتی میخواهند به ماموریت اجتماعیشان دست بیابند همیشه میتوانند توسط سرمایه انسانی که دارند استفاده کنند و مشکلشان را حل کنند… و شما هیچ وقت نمیدانید چه کسی را میتوانید در این راه ملاقات کنید و فرصت های حرفه کاری گوناگونی کشف کنید.

پس زمانی که در حال ادامه ی تحصیلتان هستید، بدنبال راه هایی باشید تا مهارت های تفکر انتقادی، حل مشکل و … را نیز بدست آورید. تمام تجربیاتتان را مکتوب کنید و در مصاحبه ی شغلی بعدیتان با خودتان ببرید و شگفت زده خواهید شد وقتی دنیای کاری را از زاویه ای به غیر از رشته دانشگاهی و تجربه کاری ببینید.

 

3چرا نباید هیچوقت خادم کلیسا باشید..

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    خیلی عالی و آموزنده

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**