سم‌های ذهنی و افکار منفی‌تان را این‌گونه کاملا پاک کنید! قسمت اول: باورهای نادرست تفریح و سرگرمی

هنگامی که افراد از جسم خود مراقبت نمی‌کنند و اصول تغذیه‌ای ناسالم را در روند زندگی خود پیاده می‌کنند، بدون شک دچار مسمومیت می‌شوند. درمان این مشکل، فقط، رعایت دستورات غذایی سالم است. در این صورت از یک جسم سالم برخوردار خواهند شد.

ذهن انسان نیز باید مورد توجه قرار گیرید. چه بسا هر روز و هر روز بسیاری از افراد در حال وارد کردن اطلاعات غلط و تفکرات منفی و ویرانگر به ذهن خود و حتی دیگران هستند، اما از آن آگاهی ندارند. شاید از خودتان سؤال بپرسید مگر می‌شود انسان نداند که چه چیزی وارد ذهنش می‌کند؟

متأسفانه خیلی از افراد به شنیدن نکات منفی و افکار پوچ و بی‌معنی عادت کرده‌اند، این عادت به قدری در آن‌ها عادی شده که ذهنشان به کارخانه‌ی تولید تفکرات سمی تبدیل شده است. هر روز رنج می‌کشند اما نمی‌دانند علت چیست! هر روز ناراحت هستند، اما علت را نمی‌یابند! زیاد عصبانی می‌شوند، اما سردرگم هستند! این افراد از محتوای جریاناتی که در ذهنشان وجود دارد اطلاعی ندارند.

دکتر آرنولد لازاروس (به همراه همکاران) کتابی به نام 40 فکر سمی منتشر کرده‌ است. آنان در این کتاب از افکار منفی صحبت می‌کنند که ما هر روزه در حال آپدیت آن‌ها در حافظه‌ی خود هستیم. افکاری ویرانگر که کنترل احساسات و قدرت فکر ما به دست می‌گیرند و به نوعی آن‌ها را باور می‌کنیم و در برابر افکار مقابل آن گاهی مقاومت می‌کنیم.

اگر این کتاب را خوانده‌اید که باید به شما تبریک گفت. اگر علاوه بر خواندن این کتاب، با تلاش آن را وارد مسیر زندگی خود کرده‌اید و افکار سمی را یکی پس از دیگری از ذهن خود پاک کرده‌اید، باید بگوییم که شما فوق العاده هستید.

بخش‌هایی از این کتاب را که شامل افکار سمی عمومی‌تری است با هم مرور کنیم، که مرور آن خالی از لطف نخواهد بود.

 

 

تفریح و سرگرمی وقت تلف کردن است:

بیشتر مردم علاوه بر اینکه باور دارند تفریح بی‌فایده است، همچنین معتقدند که این مسأله توجه‌شان را از هدف نهایی کارشان که به دست آوردن امنیت مالی و شرایط شغلی خوب است، منحرف می‌کند.

افراد زیادی هستند که می‌گویند ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم برای بازنشستگی خود پس انداز داشته باشیم و از آن استفاده کنیم. البته پس انداز کردن برای سال‌های طلایی بازنشستگی عملی عاقلانه است، اما به تعویق انداختن رضایت و خوشحالی هم ممکن است مشکلاتی داشته باشد.

عاشقان به کار در تمام طول زندگی‌شان اوقات فراغت نداشته‌اند، فعالیت‌های تفریحی را رشد نداده‌اند و در خودشان علاقه و شور و هیجانی را که ارزش دنبال کردن داشته باشد، نمی‌یابند.

چون کار و تفریح برای زندگی سالم ضروری است، باید تعادلی بین آن‌ها برقرار کنید. اگر از زیاد کار کردن لذت می‌برید، زیاد کار کنید. اما مطمئن شوید که برای جلوگیری از فشار روانی و تحلیل رفتن، زمان کافی برای احیا و تجدید قوای خودتان صرف می‌کنید که گاهی تفریح کردن شما را سرحال و بشاش می‌کند و به شما توانایی می‌دهد تا هر آنچه را که انجامش برایتان ضروری است، به خوبی انجام دهید.

بیشتر مطالعات روان شناختی نشان داده‌اند که «تمرین فاصله‌دار» مانند فعالیت‌های تفریحی همراه با کار، در واقع کیفیت و بازده‌ی کارتان را افزایش می‌دهد. تفریح و سرگرمی «باطری‌هایتان را دوباره شارژ» می‌کند و شما را قادر می‌سازد که بهتر تمرکز کنید و به گونه‌ای مؤثرتر به فعالیت بپردازید. تنها عده‌ای کمی می‌توانند بدون داشتن ده تا پانزده دقیقه استراحت، بیش از چند ساعت تمرکزشان را حفظ کنند.

در واقع، شخصی که به مدت هشت ساعت بی‌وقفه کار می‌کند، به طور معمول کمتر از کسی هر یک ساعت و یا بیشتر، وقفه‌ای ده دقیقه‌ای به کارش می‌دهد و بنابراین کمتر از هفت ساعت کار می‌کند، بازده دارد.

کار مستمر و بدون استراحت شما را تضعیف می‌کند. وقتی برای استراحت وقفه‌ای در کار ایجاد می‌کنید، مهم است که خودتان را درگیر فعالیتی کنید که با کاری که انجام می‌دادید متفاوت باشد. یعنی اگر کارتان نوشتن مقاله یا خواندن مطالب تحصیلی بوده است، رجوع کردن به روزنامه یا حتی کتاب‌های فکاهی برای کسب آرامش در قیاس با فعالیت‌هایی غیرخواندنی مانند قدم زدن یا تلفن به یک دوست، کمتر احیا کننده خواهد بود.

حتما بخوانید: » تکنیک دوش فنلاندی ; به این روش جدید دوش بگیرید تا انرژی شما در طول روز ۱۰۰ برابر افزایش پیدا کند

به یاد داشته باشید اگر تفریح و سرگرمی را وارد زندگی روزانه‌تان نکنید، ممکن است کار بیشتر ولی دستاورد کمتری داشته باشید.

مقابله با این فکر:

  • * اشخاص برای شارژ باتری‌هایشان به تفریح نیاز دارند.
  • * من شایسته‌ی داشتن تفریح و سرگرمی در زندگی‌ام هستم.
  • * مدام کار کردن و تفریح نداشتن، برای هیچ کس خوب نیست.
  • * کار زیاد ممکن است بازده کمتری بدهد.
  • * بهتر است برای زندگی کار کنی، نه اینکه برای کار زندگی کنی.
  • * اگر در زندگی‌ام تفریح داشته باشم، نتایج بیشتری به دست می‌آورم.
  • * تفریح و سرگرمی وقت تلف کردن نیست.
  • * اگر امروز لذت نبرم، فردا شاید خیلی دیر باشد.

باور مثبت مخالف این باور:

استراحت، تفریح و سرگرمی، از نیازهای اولیه‌ی مهم هستند.

کوتاه سخن اینکه…

کار و تفریح در کنار یکدیگر هستند که می‌توانند موجبات موفقیت شما را فراهم آورند، شما به عنوان شخصی که خواهان ایجاد تغییر هستید، از افراط در کار خودداری کنید. همیشه به خودتان تلقین کنید که بعد از یک کار طولانی، آخر هفته می‌تواند به شما توان دو چندان برای بازیابی انرژی از دست رفته بدهد. آن را جدی بگیرید و به حال خوب بعد از تفریح بیندیشید تا بتوانید بر فکر اشتباه (تفریح وقت تلف کردن است) غلبه کنید.

در بخش دوم به فکر منفی «نادیده گرفتن مشکلات» خواهیم پرداخت.

 

قسمت‌های دیگر این مقاله:
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    دمتون گرم امروز بعد از چند وقت با دوستام بیرن رفتم و تفری. اما چندین بار میخواستم بهشون بگم که دیگ بیرون نمیام و … اما الان که این مقاله رو مطالعه کردم فهمیدم که کاری که تو ذهنم بوده و میخواستم انجامش بدم حرکت درستی نبوده. ممنونم ازتون. ممنون رنه جان ❤️

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**