چرا انعطاف پذیری اصلی‌ترین عامل پیشرفت است و چطور آن را در خود پرورش دهید؟

یکی از کلیدهای موفقیت، انعطاف پذیر بودن است. در هر موقعیتی، کسی می‌تواند راحت‌تر شرایط را تحت کنترل خود درآورد که بیشترین انعطاف پذیری را در رفتارش داشته باشد. این مورد در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم و با تغییراتی که بی شباهت به سرعت نور نیستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در این مقاله می‌توانید دوازده ویژگی یک فرد انعطاف پذیر را مشاهده کنید. با این دوازده نشانه می‌توانید هم خودتان و هم اطرافیانتان را بهتر از قبل درک کنید.

انعطاف پذیری کجا به کارمان می‌آید؟

گاهی به هزار و یک دلیل، در زندگی و کسب و کار ما سر و کله ماجراهایی پیدا می‌شوند که تمام یا حداقل 50 درصد تمام برنامه‌ریزی‌های ما را نابود می‌کنند. در چنین وضعیتی، احساس شکست، نخستین حالتی است که برایمان رخ می‌دهد. سه راه برای رویا‌رویی با چنین شرایط نا به سامانی وجود دارد:

راه اول: بهانه‌های رنگارنگی بتراشیم، تقصیر را به گردن دیگران بیندازیم و در پایان، پرچم سفید را بالا آورده و تسلیم شویم.

راه دوم: هر دو پایمان را در یک جفت کفش جا کنیم و همان برنامه و روش قبلی را دوباره و دوباره و دوباره با ریختن خون و عرق امتحان کنیم و در آخر که دیگر جان و رمقی برایمان باقی نمانده یک «نمی‌شود» بگوییم و کلا هدفمان را ترک کنیم.

راه سوم: بازخوردهای حاصل از کارمان را استخراج کنیم و از آنها برای تغییر استراتژی و یک شروع تازه استفاده کنیم و آن‌قدر این فرایند را تکرار کنیم تا به هدفمان برسیم. این جا است که انعطاف پذیر بودن به کارتان می‌آید.

آیا من آدم انعطاف پذیری هستم؟

تشخیص اینکه آیا شما یا اطرافیانتان انسان‌هایی انعطاف پذیر هستید یا نه به شرایط شما و موقعیتی که با آن رو به رو می‌شوید بستگی دارد.

گاهی در یک زمینه به خصوص، شما نشانه‌های یک فرد منعطف را از خود نشان می‌دهید و در شرایطی دیگر کاملا پایدار هستید. اما طبق گفته روانشناسان، افراد انعطاف پذیر، ویژگی‌ها و رفتارهای خاصی را از خود بروز می‌دهند.

از این نشانه‌ها هم برای بررسی رفتار خود استفاده کنید و اگر هر کدام از آن‌ها را در خود نمی‌بیند بهتر است به فکر پرورش آن در خود باشید.

نشانه اول: تجربه‌ ماجراهای جدید و تازه برای افراد انعطاف پذیر بسیار جذاب است.

افراد انعطاف پذیر، افرادی با رویکرد «بله» هستند. این افراد به 90 درصد اتفاق‌های تازه در زندگی‌شان «بله» می‌گویند و از آنها استقبال می‌کنند. البته این بدان معنا نیست که افراد منعطف هیچ وقت از واژه «نه» استفاده نمی‌کنند. بلکه نه گفتن آنها در خدمت بله گفتنشان است. در واقع با روی باز، پذیرای ماجراهای زندگی هستند.

 

نشانه دوم: افراد انعطاف پذیر، به روش‌ها و تفکرات جدید، نگرش مثبتی دارند.

افراد انعطاف پذیر در مقابل افکار، روش‌ها و عقاید جدید، گارد نمی‌گیرند. این افراد، تعصب را چیزی منفی می‌دانند که جلوی پیشرفتشان را می‌گیرد. البته این بدان معنا نیست که آنها یک بام و دو هوا بوده و همیشه در حال تغییر روند فکری شان هستند. بلکه بهتر است بگوییم آنها گوش شنوایی برای شنیدن و ذهن فعالی برای بررسی کردن یک ایده یا تفکر جدید دارند.

 

نشانه سوم: افراد انعطاف پذیر، سوال کردن را دوست دارند.

این نشانه خیلی هم دور از ذهن نیست. چون سوال کردن دریچه‌ای برای یافتن چیزهای جدید و تجربه‌های ناب است.

 

نشانه چهارم: روی عقیده یا نظر خود پافشاری افراطی نمی‌کنند.

افراد انعطاف پذیر، اگر در شرایطی قرار بگیرند که عقیده یا روشی بهتر از آنچه خودشان به آن معتقدند پیدا کنند، بدون هیچ تعصب یا دلخوری، نظر جدید را بر نظر خود مقدم می‌شمارند. به این ترتیب هم خودشان و هم همکارانشان همواره در مسیر پیشرفت، حرکت خواهند کرد.

 

نشانه پنجم: در زندگی روزمره، رفت و آمد از مسیرهای گوناگون را به رفت و آمد از یک مسیر تکراری ترجیح می‌دهند.

چون هر مسیر تازه با ماجراهای تازه سرشار است و هر ماجرای تازه، یک تجربه جدید را دل خود دارد.

 

نشانه ششم: به کارهای زیادی علاقه دارند و در علاقه خود ثابت قدم نیستند به طوری که اگر چیز بهتری را بیابند به آسانی کار قبلی را رها می‌کنند.

وابسته به این که افراد در چه شرایطی هستند این نشانه هم می‌تواند برایشان مفید باشد و هم مضر. تمرکز روی یک کار و ثابت قدم بودن در یک مهارت، باعث رشد تخصصی در آن بخش می‌شود. البته در طول تاریخ، افرادی بودند که مورد ششم را با قدرت از خود نشان دادند.

مثل لئوناردو داوینچی که در طول زندگی‌اش یک دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین شناس، گیاه شناس، و نویسنده بود!

 

 

نشانه هفتم: از تغییرات در جامعه و رشد فکری عموم مردم، استقبال می‌کنند.

چون در این صورت می‌توانند اهدافی بلند پروازانه‌تر برای خودشان و کسب وکارشان داشته باشند و در مقابل تجربه‌های جدید با مخالفت کمتری رو به رو شوند.

 

نشانه هشتم: خیلی زود با محیط و شرایط جدید، خود را هماهنگ می‌کنند.

افراد انعطاف پذیر خیلی زودتر از بقیه با شرایط جدید کنار می‌آیند. این مورد را می‌توان به وضوح در افرادی که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند یا دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می‌کنند مشاهده کرد. یکی از دلایلی که برخی از افراد نمی‌توانند در کشوری دیگر زندگی کنند یا در خوابگاه دانشجویی دوام بیاورند نداشتن انعطاف پذیری کافی است.

 نشانه نهم: افراد انعطاف پذیر، از هوش بالایی برخوردار هستند.

طبق تحقیقات روانشناسان، بین انعطاف پذیری افراد و بهره هوشی آنها رابطه مستقیمی وجود دارد. این نشانه به طور مشخص در مورد بخش‌هایی از هوش که به خلاقیت مرتبط است مشاهده شده است. (اما همان‌طور که در این مقاله خواندید بهره‌ی هوشی هیچ ربطی به موفقیت در زندگی ندارد)

 

نشانه دهم: افراد انعطاف پذیر، افرادی با تخیل فعال هستند.

زندگی بدون تخیل برای این افراد چیزی غیر ممکن است. آنها دورنمای کار و زندگی خود را با شور و هیجان، تصور می‌کنند و از ابراز آن برای دیگران واهمه‌ای ندارند.

 

نشانه یازدهم: افراد انعطاف پذیر، درکی عمیق از هنر و زیبایی دارند.

هنر برای این افراد، سرچشمه تازگی و خلاقیت است. آنها به تابلوی نقاشی، به چشم یک موجود زنده یا یک جریان پر از انرژی نگاه می‌کنند. از موسیقی، تاتر، سینما، هنرهای تجسمی و مجسمه‌های پست مدرن که پر از تازگی و لحنی جدید هستند لذت می‌برند.

 

نشانه دوازدهم: افراد انعطاف پذیر، غم و شادی را بیشتر و عمیق‌تر از دیگران احساس می‌کنند.

چون عمیق‌تر شدن در احساس شادی و غم، باعث کشف ابعاد جدیدی در زندگی‌شان می‌شود و از این ابعاد جدید می‌توانند گریزی به تجربه‌های تازه بزنند.

 

یک درس از بروسلی

انعطاف پذیری در همه ابعاد زندگی و کار به ما کمک می‌کند تا یک قدم بیشتر از گذشته برداریم. در واقع انعطاف پذیری را می‌توان این‌گونه تعریف کرد:

«انتخاب بهترین پاسخ برای پرسش‌هایی که ما را به اهدافمان می‌رسانند.»

به نظرم بهترین و ساده‌ترین کلام در مورد انعطاف پذیر بودن را می‌توان از زبان بروس لی شنید که می‌گفت:

«مثل آب باشید
آب نمی‌شکند، خرد نمی‌شود، تسلیم نمی‌شود بلکه با ورود به هر شرایط جدیدی نهایت انعطاف پذیری را از خود نشان می‌دهد. در مقابل سرما به یخی سفت و سخت و در مقابل گرما به بخاری سبک تبدیل می‌شود. برای آب، کوچکی یا بزرگی فرقی نمی‌کند، گاهی در یک اقیانوس جا می‌شود و گاهی در یک کاسه سفالی، اما همیشه راهی برای ادامه دادن پیدا می‌کند.


در همین زمینه بخوانید:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**