پیدا کردن علاقه واقعی‌تان با ۱۲ راهکار کاربردی و البته تضمینی

پیدا کردن علاقه خود و تبدیل کردنش به بخشی از زندگی چیزی نیست که یک شبه به دست آید، یا از طریق وصل کردن نقطه‌های شماره‌دار به همدیگر به آن دست پیدا کنید. مثل دنبال کردن یک دستور غذا یا تعویض روغن ماشین‌تان نیست.درک این موضوع به فعالیت‌ها و آزمایش‌های مختلفی احتیاج دارد.

همه‌ی ما شخصیت، استعداد، رویا و وظایف متفاوتی در زندگی داریم.چیزی که شما به عنوان علاقه‌تان مشخص می‌کنید،ممکن است با آنچه دیگران به آن علاقه دارند،فرق داشته باشد به همین خاطر است که در اینجا تمریناتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با آن بتوانید حیطه‌ای را که به آن علاقه دارید،شناسایی کنید.

 

1 » نگرشی را روی کاغذ بیاورید:

با استفاده از ارزش‌ها و اولویت‌هایتان به عنوان راهنما،آنچه را که در هر حیطه از زندگی‌تان می‌خواهید،بنویسید؛به ویژه در حیطه‌ی شغلی،شاید دقیقاً ندانید چه چیزی را باید بنویسید،ولی می‌توانید از این نقطه شروع کنید که آنچه را نمی‌خواهید، توصیف کنید.

توصیه‌ی مهم این است که آنچه را که می‌خواهید،بنویسید و بعد، در طول مسیر، هر بار که احساس کردید چیزی می‌خواهید یا نمی‌خواهید، مرورش کنید.در نهایت هم این نگرش را جایی نصب کنید که هر روز بتوانید آن را ببینید.

 

2 » زندگی فعلی‌تان را بازبینی کنید:

اگر احساس می‌کنید بیش از حد روی چیزهایی که دوست‌شان ندارید،متمرکز می‌شوید،بهتر است نگاهی به زندگی فعلی‌تان بیندازید و ببینید چقدر از آن با نگرشی که در تمرین قبلی به دست آوردید،همخوانی دارد.می‌خواهید این چیزها را حفظ کنید و به خودتان یادآوری کنید که بخشی از نگرش شما از قبل برایتان پیش آمده است…!

همین حالا لیستی بنویسید از چیزهایی که در محل کار از آن‌ها لذت می‌برید یا احساس مثبتی برایتان دارند؛این لیست می‌تواند شامل چیزهایی باشد مثل صندلی راحتی که رویش می‌نشینید یا مشتری‌ای که واقعاً دوستش دارید.لیستی مشابه برای زندگی شخصی‌تان هم در نظر بگیرید و هر چیز خوبی را که در زندگی دارید،در آن بنویسید.

وقتی به دنبال علاقه‌ی خود می‌گردید، تَر و خشک را با هم نسوزانید.بعضی وقت‌ها،زمانی که بیش از حد روی مسائل منفی زندگی تمرکز می‌کنیم،از چیزهای مثبت غافل می‌شویم.

 

3 » خودتان را کندوکاو کنید:

شروع کنید به شناخت بیشتر خود، عوامل انگیزه بخش و نقاط قوت‌تان،می‌توانید از بعضی تست‌های شخصیتی مختلف استفاده کنید.هر چه در مورد تیپ شخصیتی‌تان اطلاع پیدا کنید،متوجه خواهید شد این اطلاعات در مورد خودتان باعث خودآگاهی‌ای می‌شود که هم مایه‌ی آسایش است و هم روشنگر.

در این زمینه این مقاله را حتما بخوانید: تست شخصیتی و 5 شغل برتر برای تیپ شخصیتی شما

 

4 » شروع کنید به خواندن:

هر روز ده دقیقه را به مطالعه‌ی چیزهایی اختصاص دهید که به علایق یا ایده‌هایتان ربط دارند. ببینید بقیه چطور این علایق و ایده‌ها را به شغل تبدیل کرده‌اند.از هر چیزی که برایتان جالب یا مرتبط است،یادداشت برداری کنید.

در ضمن به این فکر باشید که در دوره‌های آموزشی آنلاین شرکت کنید تا اطلاعات و درک بیشتر و عمیق‌تری از آنچه که به عنوان علاقه‌ی احتمالی‌تان در نظر می‌گیرید، پیدا کنید.

 

5 » جست و جویتان را محدود کنید:

وقتی شروع به مطالعه و پژوهش می‌کنید، ممکن است یک یا دو گزینه‌ی شغلی پیدا کنید که به مذاقتان خوش بیاید.پژوهش کامل‌تری در مورد آن گزینه‌ها انجام دهید تا دقیقاً متوجه شوید به چه نوع آموزش یا تحصیلاتی احتیاج دارید،چه کسانی قبلاً در این حیطه به موفقیت رسیده‌اند،به چه درآمدی خواهید رسید و چقدر طول می‌کشد تا در آن حیطه تخصص پیدا کنید.

سعی کنید تمام جاهای خالی را در مورد جزئیات لازم برای تحقق بخشیدن به آن علاقه و تبدیل آن به چارچوبی برای زندگی‌تان پُر کنید.

 

6 » یک مشاور پیدا کنید:

یکی دو نفر را پیدا کنید که مشغول انجام دادن کاری هستند که شما می‌خواهید انجام دهید؛ کسانی که آن کار را خوب انجام می‌دهند. به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. برایشان ایمیل بفرستید و بپرسید آیا می‌توانید از توصیه‌هایشان استفاده کنید یا نه. لیستی از سؤالاتی بنویسید که می‌خواهید بپرسید.

 

7 » ایده‌پردازی کنید و بنویسید:

وقتی تحقیقات‌تان به پایان رسید، به تمام مراحل احتمالی فکر کنید که باید برای رسیدن به علاقه‌تان طی کنید. لیستی طولانی از کارهایی که نیاز است، تهیه کنید، بعد، به عقب برگردید و لیست را اولویت بندی و مرتب کنید. هر کار را به مراحل کوچکتری تقسیم کنید.

از ایده‌پردازی کردن و نوشتن چیزهایی که واقعا به آن علاقه دارید ترسی نداشته باشید. زیرا باید به این نکته هم اشاره کنیم که ترس از شکست خوردن یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که مردم کار موردعلاقه‌شان را شروع نمی‌کند. اگر شما هم این ترس را دارید توصیه میکنم که ویدیوی دو تکنیک کاربردی برای از بین ترس از شکست از آنتونی رابینز را از دست ندهید.

8 » اولین قدم را بردارید:

کاری ملموس انجام دهید تا اولین قدم را به سوی رسیدن به علاقه‌تان برداشته باشید. شاید این کار، نوشتن رزومه‌ای مرتب،ثبت نام در کلاسی آموزشی یا تماس گرفتن با یک شخص باشد.شاید صد در صد مطمئن نباشید که این اولین قدم،درست باشد،ولی باید این قدم را بردارید تا متوجه شوید.

پس تاریخی بگذارید و انجامش دهید. اگر در این مرحله گیر کردید،به استراتژی قبلی، یعنی اهداف هوشمند سه ماهه برگردید. توصیه می‌کنیم که جست و جوی شغلی معنادار را به پروژه‌ای تبدیل کنید که بتوانید هر روز روی آن کار کنید.

 

9 » آزمودن را فراموش نکنید:

یکی از بهترین روش‌های مطمئن شدن از درستی علایقتان این است که آن را امتحان کنید. جای این که تعهدی کامل به یک شغل پیدا کنید یا کسب و کاری راه اندازی کنید، راهی پیدا کنید تا از طریق کارهای داوطلبانه، شغل نیمه وقت یا حتی دنبال کردن کسی به مدت چند روز، در مورد آن کار تجربه کسب کنید.این آزمایش، بازخوردی واقعی به شما می‌دهد تا بتوانید در مورد واقعی بودن علایقتان تصمیم بگیرید.

 

10 » دیگران را در نظر بگیرید:

یادتان باشد که نزدیکانتان را هم در نظر بگیرید.احتمالاً با کمی مقاومت رو به رو خواهید شد.از قبل در مورد این احتمال و شیوه‌ی رسیدگی به آن فکر کنید. هدف نهایی‌تان چیست؟ هدف نهایی آن‌ها چیست؟ خطوط ارتباطی را باز نگه دارید.

ولی اگر کسی هستید که بسیار از انتقاد دیگران دلخور و ناراحت و سرخورده می‌شوید احتمالا باید ویدیوی تبدیل انتقادات به پله‌های پیشرفت را ببینید.

 

11 » پول پس انداز کنید:

شروع کنید به کنار گذاشتن پول در حساب پس اندازتان. احتمال دارد وقتی بخواهید کار جدیدی انجام دهید،به این پول احتیاج پیدا کنید.این پول می‌تواند برای آموزش یا ادامه‌ی تحصیل،شروع یک کسب و کار جدید یا حفظ ثبات مالی‌تان استفاده شود.

کم کم در مورد روش‌های دیگر کسب پول هم فکر کنید.حتی اگر می‌خواهید شغل تمام وقت فعلی‌تان را با شغل تمام وقت دیگری عوض کنید، باز هم بهتر است برنامه‌ی پشتیبان داشته باشید.

 

12 » برای درآمدتان برنامه‌ریزی کنید:

حداقل درآمد سالانه‌ی مورد قبولتان را مشخص کنید. برای این کار باید بدانید چه مخارجی دارید،از چه هزینه‌هایی می‌توانید کم کنید(و مایلید که این کار را بکنید) و تا چه زمانی می‌توانید با این سطح درآمد زندگی کنید. قطعاً نمی‌خواهید بدهکار شوید، پس رقم واقع‌گرایانه‌ای در نظر بگیرید که بتوانید با آن، سبک زندگی‌ای ساده‌ای را حفظ کنید.

بخش زیادی از استرس ذهنی و تفکر منفی ما به خاطر اطمینان نداشتن و خارج شدن کنترل زندگی از دستانمان است.وقتی دست به کار شوید و سعی کنید علاقه‌تان را پیدا کنید،ذهنی شفاف و شفاف‌تر و آرامش ذهنی بیشتری به دست خواهید آورد. این دوازده مرحله به شما کمک خواهد کرد.

 

در نهایت یک نکته که اهمیتی زیادی دارد این است که کسانی که واقعا به کارشان علاقه دارند آن را صرفا به خاطر پول انجام نمی‌دهند. اگر این را باور ندارید توصیه می‌کنم کتاب صوتی داستان خالق اسنپ چت را حتما گوش دهید تا به غیر از یادگرفتن چند درس بزرگ در مورد شروع کسب و کار ببینید که چطور علاقه به کار باعث شد که ایوان اشپیگل پیشنهاد یک میلیارد دلاری برای فروش کسب‌وکارش را رد کند در حالی که در آن زمان چند میلیون دلار بیشتر نمی‌ارزید و هیچ آینده‌ای برای آن پیش‌بینی نمی‌شد:

 

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ین می‌گوید

    سلام. ممنون بابت نوشتن این مقاله. فقط جسارتا مطمئن هستید که با این روش ها میشه علاقه رو پیدا کرد؟!

  2. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

    میشه برای مورد اول مثال بزنید

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**