استراتژی کاربردی برای پیروزی در هر بحثی (ساده اما قدرتمند…)

سخت درگیر بحث هستید و با هر روشی که به ذهن تان رسیده طرف مقابل تان را قانع کنید، موفق نشدید و به دنبال روش آخر برای پیروزی در بحث میگردید… این روش وجود دارد و در این مقاله میخوانید :

بحث کردن کار طاقت فرسایی است.
شما وارد تاکسی میشوید و راننده شروع میکند با شما بر روی مبلغ ناچیزی اختلاف قیمت بحث کند. به سر کار میرسید، مشتری تماس میگیرد و بر سر خواسته نامعقولش با شما بحث میکند. رئیس شما بر سر مسائل گذشته با شما بحث میکند و شب به خانه برمیگردید… این داستان هر روز ادامه دارد.

امروزه مردم (مخصوصا خلقیات ما ایرانی ها) احساس میکنند، بیشتر از قبل میدانند پس بیشتر بر روی نقطه نظرشان پافشاری میکنند. شما نمیتوانید همه مردم اطراف تان را تغییر دهید و به آنها یاد بدهید بحث نکنند !

شما فقط میتوانید… خیلی سریع آنها را قانع کنید.
اگر موفق شوید خیلی سریع آنها را قانع کنید، آنها دیگر هیچ راهی برای ادامه بحث با شما نخواهند داشت. اما چطور؟

فیلیپ فرنباخ
فیلیپ فرنباخ

اگرمیخواهید کاری کنید تا در هر بحثی طرف مقابل خیلی سریع قانع شود، دلیل شما را بپذیرد و بحث هم تمام شود : از طرف مقابل “چطور” بودن دلیلش را بپرسید نه “چرا“-ی آنرا… این حقه به ظاهر ساده از تحقیقات روانشانسی به نام فیلیپ فرنباخ از دانشگاه کلرادو نتیجه شده است در تحقیقی با عنوان : «افراط سیاسی از توهم درکِ فهمیدن، پشتیبانی میشود»

نظریه فیلیپ فرنباخ میگوید : افراطیون و تندروهای سیاسی که به نظر هیچ راهی برای متقاعد کردنشان نیست، شاید کمتر بر روی “چطور” انجام دادن خدمات و ایده ها یا کارهایشان برای ایجاد تغییر، هیجان داشته باشند و هیچ ایده ای بر روی “چرا” هایی برای انجام خدماتشان و ایده هایشان نداشته باشند.

برای آزمایش نظریه فرنباخ او 2 گروه از دانشجویانی که او را نمیشناختند را دعوت به بحث بر سر موضوعات روز دنیا مانند وضعیت اقتصادی آمریکا و … کرد.

او از قبل موضوعاتی انتخاب کرد که تنوع نظرات در آن زیاد باشد.

به یکی از گروه ها گفته شد که نظرشان را اعلام کنند و دلیل اینکه “چرا” بر این عقیده هستند را نیز بگویند.
این گروه شانس اینکه شروع کند از “چطور” کارکردن ایده اش طفره برود شروع کرد به لیست کردن انواع “چرا” هایی که میتوانست برای داشتن نظراتشان بهترین دلیل باشد.

این گروه با انواع “چرا” ها سعی میکرد راه بحثی ایجاد کند و انواع بن بست ها را نیز در آن بگنجاند.
اما گروه دوم کار متفاوتی انجام داد. به جای اینکه از آنها دلیل داشتن نظراتشان را بخواهند؛ تیم فرنباخ از این گروه پرسید “چطور ایده شما میتواند کار کند و مفید باشد؟” از آنها خواسته شد قدم به قدم شروع کنند و ایده و نقطه نظرشان را توضیح دهند…

مردم عادت دارند بگوید «چرا» ایده شان درست است
مردم عادت دارند بگوید «چرا» ایده شان درست است

نتیاج کاملا شگفت انگیز بودند : افرادی که دلایل درست بودن ایده و نظرشان را اعلام کرده بودند (چــرا های بیشتری پاسخ داده بودند) بعد از اعلام مجدد ایده شان، بیشتر متقاعد شده بودند که ایده شان درست است.

اما افراد گروه دوم که از آنها “چطور” کار کردن ایده و نظرشان را پرسیده بودند برای تغییر نظرشان نرم تر بودند !
آنها با تمام وجود نظرشان را قبول نکرده بودند و خودشان پی برده بودند شاید اشتباه باشد. حتی آنها اعلام کرده بودند علم کافی برای نظر دادن نیز ندارند و بهتر از افراد کمی بیشتر مطالعه کنند.

اما چطور واقعا در دنیای واقعی میتوان از این ایده استفاده کرد؟
بیایید یک سناریو را با همدیگر مرور کنیم، فرض کنید شما با مدیرتان در جلسه ای نشسته اید و مدیر شما اعلام میکند فروش ما باید امسال 40% افزایش پیدا کند.

خب، افزایش 40%-ی فروش شرکت، نظر رئیس شماست. اگر به او اجازه بدهید، به احتمال زیاد شروع میکند به آوردن «چرا»-هایی برای اثبات ایده اش :

  • چون پارسال فروش پایینی داشتیم و باید جبران کنیم
  • چون قرار است بر رقبا غلبه کنیم
  • چون محصولات جدیدی تولید کرده ایم و باید بیشتر فروش کنیم
  • چون …
  • چون …
  • چون …

شما حالا که این مقاله را خواندید و با نظر مدیرتان مخالف هستید، میخواهید او را قانع کنید که افزایش 40%-ی فروش در یک سال، کار آسانی نیست. غیرممکن نیست اما راحتی که او میگوید نیست. حالا شروع میکنید از او «چطور» برآورده کردن ایده اش را بپرسید.

مدیر شما حالا قرار است راه ها و روش هایی که قرار است ایده اش اجرا شود را بگوید :

  • خب… افراد بیشتری در بخش فروش استخدام میکنیم
    (و شما میگوید که این اقدام باعث افزایش هزینه میشود)
  • خب مهم نیست… اجناس بیشتری به مشتری های فعلی می فروشیم
    (و شما میگویید که مشکلی ندارد، اما ممکن است برای مشتری سوء تفاهم پیش بیاید و دیگر از ما خرید نکند)
  • امممم… بذار ببینیم خب…
به جای «چرا» بپرسید «چطور» ایده تان کار میکند
به جای «چرا» بپرسید «چطور» ایده تان کار میکند

و دیگر دلیل مثل قبل محکم و قاطع بر ایده اش تاکید نمیکند.
این روش بسیار ساده و کارآمد است. چون مردم دوست دارند تصویر بزرگ تر از رویداد ها را ببینند و وقتی با آنها راجع به جزيیات و روش ها سوال می پرسید، آنها اطلاعات زیادی ندارند که به شما بدهند.

اما کلید استفاده از این تکنیک پیروزی در بحث :

  • اگر میخواهید بحثی را به نفع خودتان تمام کنید، از دوست،همکلاسی،شریک یا دشمنتان بخواهید توضیح دهند “چطور” ایده و نظرشان در واقعیت کار خواهد کرد؟ و میتواند تحقق پیدا کند؟
  • اگر میخواهید به شدت نسبت به نظرتان پایبند بمانید و در طول بحث هیچگونه عقب نشینی نکنید، دلیل و “چرا“یی درست بودن نظرتتان را اعلام کنید و بعد “چطور” کار کردن آنرا نیز به آن ضمیمه کنید.

 

در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**