شادزیان – افرادی که بی دلیل شاد و خوشبخت اند (با چند عادت ساده به جمع شادزیان بپیوندید)

 

افراد شاد، کار شاق و خارق العاده ای انجام نمیدهند…
دنیا را خیلی متفاوت تر از آنچه که من و شما میبینیم هم، نمیبینند. افراد شاد، اشخصای مثل خودمان هستند اما با این تفاوت که برای شاد بودن، به بهانه های کوچک تری بسنده میکنند و البته چند عادت بیشتر از ما دارند !

شادی یک امر ضروری برای زندگی است.
بدون شادی و احساس خوشبختی، چه اتفاقی برای شما رخ خواهد داد؟ اگر شادی نباشید، غم و اندوه باید باشد.

طبق قانون انرژی : انرژی از بین نمی رود، بلکه از حالتی به حالت دیگر تغییر میکند.
یک مثال ساده برای اثبات این قانون را هر روز میتوانید ببنید : اگر شادی نباشید، این انرژی ناپدید نشده، بلکه جایش را به غم، ناراحتی و نگرانی میدهد. افراد شاد، کمتر غم و اندوه دارند و افراد غمگین کمتر احساس خوشبختی میکنند.

حال، اگر میخواهید مانند افراد شاد زندگی زیبایی داشته باشید و احساس خوشبختی کنید و البته اگر شادی را یک موهبت خودخواسته می دانید که بخش عظیمی از آن به تفکر و کنش های ما وابسته است شاید بد نباشد که به زندگی افراد شادزیان سرکی بکشیم و کمی علمی تر کارهای آنها را بررسی کنیم.

این مقاله بر پایه ی این اصل مهم که «زندگی ما را عادت های ما شکل میدهند» در اینجا میخواهیم به شما عاداتی معرفی کنیم تا با رعایت آنها شادی را به زندگی تان برگردانید.

 

عادت شماره یک | افراد شاد از زمان حال لذت میبرند.
این یک حقیقت است که اگر وقت و دقت بیشتری را به محیط و انسان های اطرافمان معطوف کنیم، شادمانی های زیادی را کشف خواهیم کرد. مثال ساده ی آن میتواند غنیمت شمردن فرصت و استشمام گل های حیاط خانه یا فضای سبز محل کارمان باشد. به همین سادگی !

اشلی مونتاگو و افراد شاد
اشلی مونتاگو و افراد شاد

زمانیکه تمرکزمان بر روی زمان حال باشد و در لحظه زندگی کنیم، بیش از پیش، به چیزهایی که در اطرافمان اتفاق می افتد آگاهی پیدا می کنیم و در اینجاست که توانایی لذت بردن از اکنون را کسب می کنیم.

جالب آنکه این توانایی ارتباط محسوسی با خوب یا بد بودن آن لحظه ندارد.
مطالعات گسترده بر روی عادات مردمان شاد نشان می دهد تمرکز آنها بر روی اکنون از تمایل آنها به کنترل کردن وضعیتی که در آن قرار دارند نشات میگیرد.

به بیان دیگر شادبودن برای افراد موفق و شاد یک تصمیم آگاهانه است که با خوب یا بد بودن شرایط ارتباط چندانی ندارد. برای آنها دیگر مهم نیست که چه چالش ها یا تلخی هایی در واقعیت بیرونی وجود دارد. شاید این جمله برآیند ذهنیت تمام انسان های شاد باشد که «من تصمیم دارم لحظه لحظه ی زندگی ام را زندگی کنم و فارغ از اینکه زندگی با کدام چهره اش – غم یا شاد-  با من روبه رو شود، به آن لبخند خواهم زد»

 

عادت شماره دو | آنها از ذهنیت «رشد محور» برخوردارند
این همان چیزی ست که «کارول دک» در کتاب طرزفکر، آنرا به خوبی تشریح کرده است. ذهنیتِ «رشد محور» مفهومی ست که در برابر «ذهینت ثابت» قرار میگیرد. کسانی که چارچوب ذهنی ثابت دارند به موفقیت به عنوان عاملی برای اثبات هوش و ارزش نگاه می کنند.

انسان هایی با طرز فکر ثابت، افراد موفق را باهوش و با ارزش می پندارند، که تا اینجای کار هیچ ایرادی ندارد. ایراد و گرفتاری از آنجایی شروع میشود که این افراد مفهوم شکست را نقطه ی مقابل موفقیت قلمداد می کنند !

نگاه این اشخاص به شکست نگاهی منفی و مایوس کننده است. در چشمان این افراد، شکست خوردگان اشخاصی ضعیف و کم ارزش اند.

اما در طرف دیگر، انسانهایی هستند که از ذهنیت «رشد محور» برخوردارند و از این رو دنیای کاملا متفاوتی را تجربه می کنند. اینان چالش ها را عامل رشد میدانند و شکست را نه به عنوان دلیلی بر کم هوشی یا کم ارزشی که بعنوان عاملی می بینند که رسیدن به هدف و موفقیت را تسریع می کند.

پس از بیست سال تحقیق مداوم ، «کارول دک» به این نتیجه رسید که افرادیکه  از طرز فکر «رشد محور» برخوردارند نه تنها روابط عاطفی و کاری با ثبات تری را تجربه می کنند، بلکه به پیشرفت های بیشتری در محیط های آموزشی نایل میشوند و از همه مهم تر به دلیل پشتکار و ایستادگی بیشتری که در مواجهه با چالش ها دارند، آسیب پذیری بسیار پایینی را تجربه می کنند.

 

عادت شماره سه | اطراف خود را از انسان های شاد پر می کنند.
این جمله ی معروف «جیم ران» است که «شما میانگینِ پنج نفری هستید که در اطراف شما هستند و با آنها رابطه نزدیکی دارید.»

براستی تا بحال چقدر به این موضوع توجه کرده اید که ما چه تاثیراتی را از افرادی که در اطراف ما هستند می پذیریم؟ افراد پیرامون ما تاثیر زیادی بر چگونگی احساس و نحوه ی تفکر ما دارند. این افراد، که ممکن است تا بحال به این جدیت به آنها نگاه نکرده باشیم، این قدرت را دارند که مسیر زندگی ما را تغییر دهند.

متخصصان هنر شاد زیستن، به ما توصیه می کنند در انتخاب انسان هایی که در کنار ما زندگی می کنند انتخاب گرانه عمل کنیم. این به این معنی است که ما باید افراد منفی را از زندگی امان تا حد ممکن حذف کنیم، اگر چه ممکن است این رویکرد کمی دشوار و ناراحت کننده باشد…

مادر ترزا و افراد شاد
مادر ترزا و افراد شاد

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که منظور از حذف این افراد، به هیچ وجه حذف فیزیکی آنها از اطراف خودمان نیست. شاید همکاری داشته باشید که از نظر شما فردی منفی است که تنها دغدغه اش این باشد که در کار شما دخالت کند و کاری به جز انتقاد از وضعیت موجود نداشته باشد.

در اینجا شما بخاطر شغلتان مجبورید 8 ساعت را در کنار او و دریک اتاق سپری کنید.
این یک واقعیت است که شما در انتخاب همکارتان هیچ قدرتی ندارید و باید این واقعیت را پذیرفت ولی سطح ارتباطات شما با او و در نتیجه تاثیراتی که این ارتباط در کیفیت زندگی شما دارد، تا حد زیادی به رفتار شما وابسته است.

میتوانید نحوه ی برخورد و تعاملات خود را با همکار بدعنق تان بنحوی تنظیم کنید که دخالت های او را کاهش دهد. شاید باید لحن صحبت کردن تان را بشکلی تغییر دهید که بیانگر جدیت و انتقاد شما باشد و به بیانی دیگر، دیوار شیشه ای اطراف خود را در برابر نفوذ اینگونه افراد تقویت کنید.

به هر حال این چالش شماست و قطعا بهترین پاسخ نیز در ذهن شما خواهد بود.
قبلا در این رابطه دو مقاله مهم در 12CEO منتشر شده که بهتر است آنها را حتما (بلافاصله پس از خواندن این مقاله) بخوانید :

 

 

عادت شماره چهار | افراد شاد، رویا پردازند.
این جمله حقیقت دارد که «اگر چشم اندازی نداشته باشیم، چاره ای بجز زل زدن به گذشته نخواهیم داشت.»

انسانهای شاد همگی رویاهایی در سر دارند که برای آنها الهام بخش است. مهم نیست رویای شما، سفر به دور دنیا، راه اندازی کسب و کار شخصی و محبوب خودتان و یا یادگیری یک زبان دیگر باشد، داشتن رویا ما را قادر میسازد که مثبت اندیشی خود را در زمان های سخت و در رویارویی با مشکلات حفظ کنیم .

داشتن رویا با هدفمندی ارتباط تنگاتنگی دارد و هردو از یک تمایل نشات میگیرند . جالب است که بدانید این مفهوم در آسیای شرقی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

در کشور ژاپن واژه ای وجود دارد که در زبان ژاپنی  “ایکیگای” تلفظ میشود. “ایکیگای” به معنای  «دلیل برخواستن از خواب درهنگام صبح» است. این مفهوم اینقدر ریشه دار است که در زبان ژاپنی یک کلمه را به خود اختصاص داده است.

مفهوم «ایکیگای» دقیقا آن چیزی است که شادترین مردم بطور ناخودآگاه آنرا در ذهن خود دارند.

 

عادت شماره پنج | افراد شاد، دانسته صبور هستند.
هر چه رویایی بزرگتر در سر داشته باشید، به همان نسبت باید بیشتر صبور باشید.

انسانها شاد برای دریافت جایزه اشان صبر می کنند و بیشتر تمرکزشان بر روی مسیر موفقیت است و نه مقصد. این رویکرد با اینگونه سوالات همراه است :

  • «چقدر از مسیر را طی کرده ام؟» – صحیح
  • «چقدر به مقصد مانده؟» – غلط
  • «چه چیزی در انتهای مسیر انتظار مرا می کشد؟»صحیح
  • «”چه چیزهایی را تا بدین جا از دست داده ام»غلط

انسانهای موفق و شاد بدرستی دریافته اند که بهترین دستاوردها سهم کسانی است که صبورند و آماده اند که در مسیر موفقیت تا حد ممکن استقامت کنند.

ادامه دارد…

چه چیزی بیشتر از همه در زندگی شما را شاد میکند؟
برای ما زیر همین پست بنویسید

در همین زمینه، نوشته های زیر را هم شاید مایل باشید بخوانید :

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت سم می‌گوید

    مهرشاد
    به نظرم با نوشتن لیست سپاسگزاری و تمرین روحیه قدردانی و سپاسگزاری در زندگی روزمره می تونیم به برکات بی شمار مادی و معنوی برسیم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**