چطور با ایجاد انگیزه در کارمندتان آنها را عاشق کارشان کنید؟

انگیزه عاملی است که اغلب با تعجب و ناباوری به آن می‌نگریم، زیرا تأثیری جادویی بر افراد دارد و با ایجاد شور و شوق و اشتیاق، آن‌ها را به سوی کار بهتر و نتایج برتر، هدایت می‌کند. عامل انگیزه در واقع چندان پیچیده نیست بلکه می‌توان آن را در ارتباط بین افراد و آرامش و رضایتمندی آن‌ها از شغلشان، به وضوح مشاهده کرد.

البته انگیزه‌مند کردن افراد و باقی نگه‌داشتن عامل آن انگیزه در آنان طی مدت زمانی طولانی، بدون اینکه در انگیزه و سطح کارشان خللی وارد نشود، کار چندان ساده‌ای نیست.

برخی رفتارها نشان دهنده‌ی بی‌انگیز‌گی است:

  • عدم همکاری در فعالیتهایی که تلاش و همت بیشتر می‌طلبد.
  • خودداری از انجام کارهای اضافه بر وظایف معمولی.
  • عدم حضور به موقع در محل کار یا زود ترک کردن محل کار یا غیبت غیر موجه.
  • کش‌دار کردن اوقات تنفس روزانه مثل اوقات چای خوردن و ناهار.
  • بی‌توجهی به زمان تنظیم و تحویل گزارشها یا امتناع از به اتمام رساندن کارهایی که می‌بایست در زمان مشخصی به پایان برسند.
  • ضعف کیفیت در انجام وظایف.
  • شکوه و شکایت دائمی از موضوعات ساده و بی اهمیت.
  • در هنگام بروز مشکلات،گناه یا تقصیر را متوجه دیگران دانستن.
  • خودداری از اطاعت از دستورات مافوق.

 

وجود یکی از این عوامل، به معنای بی‌انگیزه بودن نیست ولی وقتی دو یا سه مورد از این نشانه‌ها،در رفتار یک فرد،مشاهده شود؛عملاً زنگ خطر بی‌انگیزگی، به صدا درآمده است. در چنین وضعیتی باید دلایل پیدایش این مشکلات را شناخت و برای ایجاد زمینه‌ای مناسب جهت رفع آن‌ها،برنامه‌ریزی کرد تا کارکنان بتوانند به نحو احسن،به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود بپردازند.

 

از مهم‌ترین راه‌های ایجاد انگیزه در کارکنان یک سازمان از این قرار است:

1 » ایجاد مسئولیت و تعهد به جای اطاعت محض

برخی افراد به خاطر ایمان و هدفمند بودن، خود را مسئول و پاسخگو می‌دانند و این بستر مناسبی برای مدیران است که توجیه صحیح و آموزش متناسب با شغل و سپس با سپردن مسئولیت و اختیار، انگیزه آنان را افزایش دهند.

 

2 » عدم سختگیری نسبت به زیردستان

مدیران باید توجه داشته باشند که روح انسان فوق‌العاده لطیف است و به سرعت عکس‌العمل نشان می‌دهد. اگر انسان در کاری بر روح خویش فشار بیاورد – تا چه برسد به روح دیگران – عکس‌العملی که ایجاد می‌کند گریز و فرار است. و همچنین در این مقاله توضیح دادیم که چرا هر چه بیشتر از کارمندانتان کار بکشید کمتر نتیجه می‌گیرید.

برخی مدیران گمان می‌کنند با سخت‌گیری زودتر به مقصد می‌رسند، ولی آنان هیچ‌گاه به مقصد نمی‌رسند.

روح آدمی اگر تحت فشار قرار گیرد مثل مرکبی است که زخم برداشته باشد، از راه می‌ماند و دیگر قدم از قدم بر‌نمی‌دارد. خشونت‌ها و ملامت‌ها و سخت‌گیری‌ها از این قبیل است.

مدیر کاردان نه سخت‌گیر است و نه تندرو. او به جای سخت‌گیری برای انجام کار بیشتر، به انجام صحیح و درست کارها می‌اندیشد و به زیردستانش فرصت می‌دهد تا با تمرکز و اتقان کارها را پیش ببرند.

 

3 » جلب اعتماد

مدیران باید به گونه‌ای سخن بگویند و عمل کنند که کارکنان به آنان اعتماد نمایند.

اگر روابط مدیران و کارکنان بر اساس دوستی و رقابت و صمیمیت و نه دستور دهی باشد.
محیط کار لذت بخش‌تر و اعتماد بیشتر خواهد شد.

افراد مستقیم و غیرمستقیم باید در جریان مسائلی که به آنان مربوط می‌شود قرار گیرند تا شبهات و ابهامات آنان – که دشمن انگیزه است – از میان برود. لذا مدیران باید زمان مناسبی را برای پاسخگویی در نظر بگیرند و قبل از بروز شایعات، افراد را در جریان امور قرار داده و شفاف‌سازی کنند.

4 » فراهم ساختن محیطی آرام

ما در مقاله‌ای به محیط متفاوت و شگفت‌انگیز شرکت گوگل اشاره کردیم (که می‌توانید اینجا بخوانید) اما باید بدانید که برخی مشاغل مانند پژوهش، نیازمند محیطی آرام و بی سر و صدا است. به مثابه‌ی ماهیگیری می‌ماند که فقط در دریای آرام می‌تواند ماهی بگیرد. اگر دریا طوفانی و ناآرام باشد نه تنها قادر به گرفتن ماهی نیست که قایق و تور ماهیگیری‌اش نیز در خطر است.

از این رو، گاهی محیط کار، سیستم کاری و تشکیلات، مانند: دور بودن، پر سر و صدا بودن محیط، مسئله گرمایش و سرمایش یا محدودیت‌های سازمانی باعث از بین رفتن انگیزه در برخی کارکنان می‌شود.

مدیران باید به این مسئله توجه داشته باشند و با تدبیر عمل کنند چرا که در تمرکز کارمندان در کار بسیار مهم است و ما این موضوع را در یک مقاله‌ی جداگانه به طور کاملی توضیح دادیم که می‌توانید برای خواندنش اینجا کلیک کنید.

 

5 » احترام گذاشتن به کارمندان

هر انسانی برای خود شخصیتی دارد و برای هویت خویش ارزش قائل است. احترام گذاشتن به شخصیت افراد، احساس هویت و شخصیت را در آنان زنده می‌کند و انگیزه آنان را بالا می‌برد و موجب می‌شود متقابلاً برای مدیران و اجرای دستورات آنان احترام قائل شوند.

یک مدیر خوب و شایسته با افراد زیر دستش با تواضع و احترام رفتار می‌کند
و برای آنان شخصیت قائل است و همین امر انگیزه‌ی کاری آنان را بالا می‌برد.

6 » رسیدن به مشکلات و تأمین نیازهای مادی

مشکلات مالی، خانوادگی، فشارهای عصبی، بیماری‌های جسمی، حجم کارهای سنگین و …در کاهش انگیزه‌ها تأثیر می‌گذارد.

در آموزه‌های دینی، رسیدگی به حقوق و مزایا مورد توجه قرار گرفته که خود حاکی از تأثیرگذاری در انگیزه‌ی فرد می‌باشد.

امیرالمؤمنین(ع) در مورد حقوق و مزایای کارکنان به مالک اشتر سفارش می‌فرمایند:

بر آنان وسعت و فراوانی رزق قرار بده.

 

7 » تشخیص نیازها

مهم‌ترین بحث در انگیزش، شناسایی و تشخیص نیازها می‌باشد. یک مدیر کاردان و شایسته، ابتدا باید نیازهای زیر مجموعه را خوب بشناسد. چون رفتار انسان‌ها نشان می‌دهد که افراد در زندگی خصوصی و شغلی خود به وسیله‌ی نیازهای متفاوت، انگیزه پیدا می‌کنند. تشخیص این نیازها و تأمین آن‌ها، به عنوان سائق، به مدیر در بهره‌برداری بهینه از توانایی‌های کارکنان کمک فراوانی می‌کند.

 

شهید مطهری معتقد است:

اگر نیازها، میل‌ها و انگیزه‌های انسان به خوبی و درستی شناخته و ارضا شوند سلامت و تعالی و کمال را به وجود می‌آورند. البته پیچیدگی انسان و رفتار فردی و گروهی او، مسئله شناخت نیازهای واقعی او را پیچیده‌تر می‌کند.

 

8 » تکریم افراد در حضور جمع

اگر مدیری می‌خواهد فردی را تشویق، تجلیل و تکریم کند، بهتر آن است که این کار را در حضور جمع انجام دهد؛ چرا که این کار، انگیزه‌ی او را بالا می‌برد.

یادتان باشد هیچ‌گاه سپاس یا تقدیر خود را با مسائلی دیگر از قبیل درخواست یا تذکر، همراه نکنید. اگر هنگام تشویق و یا تحسین به ضعفها اشاره کنید؛ کارمندانتان احساس می‌کنند که شما فردی ناراضی و بدبین هستید.

بعضی از مدیران نمی‌دانند که با این کار فرد تشویق شده، قدردانی را فراموش می‌کند اما انتقادها را از یاد نخواهند برد. به این ترتیب، نه تنها شور و شوقی در فرد ایجاد نمی‌شود، بلکه با کوله‌باری از یأس و ناامیدی به کار می‌پردازد که این حالت، سبب کاهش سطح مطلوب کار او خواهد شد.

مدیران همواره به خاطر بسپارید که تشویق و انتقاد، نباید همزمان باشد و در دو موقعیت جداگانه باید به آن‌ها بپردازید. این گونه، تشویق و انتقاد شما اثرگذار‌تر خواهد بود.

[bs-quote quote=”هر کسی تحسین شنیدن را دوست دارد. ” style=”default” align=”center” color=”#878787″ author_name=”آبراهام لینکلن” author_job=”از تاثیرگذارترین رئیس جمهوری‌های آمریکا”][/bs-quote]

انگیزه‌مند ساختن افراد، برابر با کار بهتر و مطلوب‌تر است. برای دستیابی به این مهم، باید نیازهای شخصی افراد را شناخت و زمینه‌هایی مناسب، برای ترغیب به کار فراهم ساخت. هنگامی که کارمندانتان با انگیزه باشند:

 

  • افراد، از کار خود لذت می‌برند و از انجام آن، به خود می‌بالند.
  • افراد با تلاش هر چه بیشتر، مشغول کار می‌شوند؛ چرا که کارشان را دوست دارند.
  • روحیه‌ها، در سطح بالایی قرار خواهند داشت؛ چرا که فضایی دلپذیر بر محیط کار حکم‌فرما است.
  • افراد بر کار خودشان نظارت می‌کنند و نیاز به مراقبت فراوان نخواهد بود.

در همین زمینه بخوانید:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**