درست نگران شدن برای رسیدن به قدرت و پیروزی

 

چگونه نگران می‌شوید؟ اگر نمیدانید چطور نگران میشوید، باید شانس زیادی داشته باشید تا یادگرفته باشید که چطور درست نگران شوید و از روش های نگرانی رایج و مخرب دور بمانید…

باوجود اینکه احساس نگرانی می‌تواند دشمنی نیرومند محسوب شود، نباید دو رو بودن سکه را فراموش کنیم ! وقتی نگران می‌شوید چه احساسی دارید؟ نگرانی شما منتهی به پریشانی و درنهایت بهت‌زدگی و گیجی می‌شود؟

یا باعث میشود فکر کنید، تلاش کنید و در عین نگرانی، امیدوار باشید؟

اگر نگرانی و احساس بد مشکل شما را حل نمیکند، میتوانید تقصیر را به گردن اجداد دیرینه خود بیاندازید ! رابرت گرین، در شاهکار خود با نام Mastery، انسان‌های نخستین را ولی‌نعمت این احساس بد تعبیر شده می‌داند. در این حین، هاروارد بیزینس ریویو (HBR) در رابطه با پریشانی‌های ناشی از نگرانی‌هایمان مقاله‌ای منتشر کرده است که طبق این مقاله، تنها یک راه‌حل برای نگرانی‌های بسیار مأیوس کننده وجود دارد که می‌تواند شما را قاطع و قدرتمند سازد… «نگرانی تا زمانی که به آن اجازه دهید، محرم اسرار معتمد شما خواهد بود. مگر اینکه دوست داشته باشید خوشحالی و ناراحتی را توأمان تجربه کنید !»

رابرت گرین نزدیک به دو دهه است که کتاب‌های درخشان و روشنگرانه ای درزمینهٔ طبیعت بشریت می‌نویسد. اگر کتاب «48 قانون قدرت» را خوانده باشید، او را بهتر درک می‌کنید. شاهکار او، Mastery، باید در مدارس تدریس شود. با این اوصاف، تکه ای کتاب وی درباره تحول انسان‌های ماقبل تاریخ را بخوانید :

انسان‌های نخستین توانایی تفکیک و تفکر را در کش مکش با درندگان و شکارچیان به جهت یافتن غذا به‌دست آوردند. این توانایی آنها را به حقیقتی ارتباط داد که دیگر حیوانات به آن دسترسی نداشتند. تفکر در این سطح تنها نقطه عطف در این تحول بود – ظهور ذهن منطقی و آگاه

انسان‌های نخستین با ظهور این ذهن منطقی، بیشتر نگران درندگان، خانواده‌هایشان، وعده غذای بعدی و بسیاری دیگر از مسائل بودند. این نگرانی‌ها ضروری و قطعی بودند. آنها رفاه و تجمل‌گرایی بشر قرن بیست‌ویک را کم داشتند و نگرانی برایشان بسیار مهم و مفید، و در مقابل، از خود خوشنودی به مرگ منتهی می‌شد.

حال، اجازه بدید درباره مسئله دیگری صحبت کنیم؛
اشخاصی را که بیش از هر کس دیگری به آنها عشق می‌ورزید در نظر بگیرید. به این فکر کنید که چگونه آنها ثابت کرده‌اند که شما را دوست دارند؟ در همین حین، غذای موردعلاقه خود و طعم دل‌نشین آن را در نظرتان داشته باشید. در حقیقت، تصور کنید که شخصی که دوستش دارید غذای مورد علاقه شما را به نحو احسن برایتان آماده کرده است.

خب… این تصور امکان‌پذیر نبود مگر بعد از زمانی که اجدادمان افکار و مسائل منفی را کنترل کردند و همزمان با آن، به چیزهای مثبت و باارزش روی آوردند. با همه این گفته ها، زمان‌هایی پیش می‌آید که شخصی با مهارتی خاص و به نحوی کاملاً غلط نگرانی خود را بروز می‌دهد.

 

 سورن کی‌یرکگور
سورن کی‌یرکگور

 

روزنامه واشنگتن‌پست اخیراً به پژوهشی اشاره‌کرده است که ظاهراً ثابت می‌کند «تقریبا اکثر تروریست ها، عرب بودند» اگر شیوه تفکر اجدادمان را انتخاب کنیم، ناخودآگاه با خودمان فکر خواهیم کرد «پس حتما اکثر عرب ها هم تروریست هستند» و اینچنین میشود که از عرب ها بدمان می آید و در هواپیما سعی میکنیم کنار آنها ننشینیم.

اما به نظر شما اگر تمام قوهایی که دیدیم سفید بودند، پس قوی سیاه وجود ندارد؟
این سوالی بود که برای اولین بار پس از مشاهده قوی سیاه پس از کشف قاره استرالیا دیده شد و باعث خلق «نظریه قوی سیاه» شد که در آن میگوید «رخداد های بسیار نادر و مهمی وجود دارند که بطور معمول کسی انتظار آنها را ندارد…» اما وجـــود دارند.

به احتمال خیلی قوی شما نیز پدیده قوی سیاه را تجربه کردید؛
وقتی مشکلی بزرگ در زندگی داشتید و هیچ راه حلی به ذهن تان نمی رسید و فکر کردید دیگر دنیا به آخر رسیده… اما راه حلی برای مشکل شما از جایی که اصلا فکرش را هم نمیکردید جلوی پای شما گذاشته شد و مشکل حل شد.

در این مقاله میخواهیم مهارتی بسیار بسیار مهم به شما آموزش دهیم :‌ «چطور درست نگران شوید»
طبق کشفیات رابرت گرین، اگر شما بتوانید شیوه صحیح نگران شدن را یادبگیرید، خیلی راحت تر از اکثر مردم میتوانید مشکلات زندگی تان را یکی پس از دیگری حل کنید و به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنید.

این مقاله رده سنی ندارد و برای همه پیشنهاد میشود :

چگونه نگرانی های خود را تعریف
و اولویت بندی شده نگران شویم

در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**