علم یادگیری واقعی همه چیز با سرعت و درک چند برابر – قسمت دوم

یادگیری، دریچه‌ای است که ما را به سطح دیگری از زندگی کردن و تفکر می‌رساند. اگر مهارت یادگیری را تقویت کنیم می‌توانیم خودمان را به یک مزیت رقابتی شگفت‌انگیز مسلح سازیم. چون در آن صورت دیگر روبه‌رو شدن با موضوع‌های جدید برایمان به هیولایی بزرگ تبدیل نمی‌شود و می‌توانیم آن ماجراهای جدید را به شیوه ویژه خودمان رام کنیم!

در قسمت قبل به شش تکنیک یادگیری اشاره کردیم. در این قسمت ادامه ماجرا را با هم پیگیری می‌کنیم.

از تکنیک فاینمن برای تقویت مهارت یادگیری خودتان استفاده کنید

ریچارد فاینمن - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد«ریچارد فاینمن» یک استاد دانشگاه بود که می‌توانست مفهوم‌های پیچیده ریاضی و فیزیک را به زبانی بسیار ساده به دیگران توضیح دهد. شما هم می‌توانید از تکنیک این معلم بزرگ برای یاد گرفتن هر چیزی با کمترین دردسر و بسیار عمیق‌تر استفاده کنید. روش کار با این تکنیک به ترتیب زیر است:

  1. یک بخش کوچک از موضوعی که قرار است آن را یاد بگیرید را انتخاب کنید. حالا آن را به عنوان تیتر اصلی بالای یک صفحه کاغذ بنویسید. اگر دم دستتان تخته وایت بُرد و یک عدد ماژیک هم پیدا شود که عالی است.
  2. محتوای موضوع مورد نظرتان را چند بار مرور کنید و سپس روی برگه کاغذ یا تخته وایت بُرد، آن را به زبان خودتان توضیح بدهید. یادتان باشد، نباید از واژه‌های پیچیده استفاده کنید و تا می‌توانید مثال بزنید. در واقع، باید حس و حال یک معلم یا استاد را داشته باشید که می‌خواهد به شاگردانش درس بدهد؛ فقط، تنها تفاوت در این است که شما یگانه شاگرد کلاس خودتان هستید.
  3. بعد از آنکه موضوع را به زبان خودتان و بسیار ساده شده توضیح دادید، حالا باید دوباره مطلب مورد نظرتان را مرور کرده و آن را با توضیحی که دادید مقایسه کنید. اگر دیدید که اشکالی وجود دارد یا بخش‌هایی را از قلم انداخته‌اید دوباره قدم دوم را تکرار کنید.

بعضی از یادگیری‌ها میتواند بدون آنکه خبر داشته باشید زندگی شما را دگرگون کند. اگر باور نمیکنید این مقاله را حتما بخوانید:
تاثیر باورنکردنی یادگیری ساز موسیقی در موفقیت شما در زندگی را میدانید؟

پای انتقاد کردن را وسط بکشید

[bs-quote quote=”من می‌خواهم خودم را از طریق آموختن، تغییر دهم. دوست ندارم هنگام مرگ، به اندازه زمانی که به دنیا آمدم،‌ احمق باشم!” style=”style-19″ align=”left” color=”#1e73be” author_name=”آندره هلر” author_job=” هنرمند، نویسنده، مجسمه‌ساز، موسیقی‌دان، ترانه‌سرا، خواننده، کارگردان فیلم، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس اتریشی!”][/bs-quote]

روش «تفکر انتقادی» نوعی سبک فکری است که به دنبال درک عمیق یک موضوع و نقد کردن آن می‌رود. اما شما می‌توانید از آن برای تقویت مهارت یادگیری خودتان استفاده کنید. برای کار با این روش باید از گام‌های زیر کمک بگیرید:

  • اطلاعات را از منبع اصلی آن دریافت کنید

این منبع می‌تواند طیف گسترده‌ای از انواع محتوا را شامل شود؛ مثلا آموزش‌های صوتی (مثل پادکست‌های آموزشی)، آموزش‌های چند رسانه‌ای (مثل فیلم‌های آموزشی) و آموزش‌های متنی (مثل کتاب‌ها). در این گام نباید هیچ گونه قضاوتی در مورد این محتواها بکنید و فقط هدفتان را روی آشنایی با حرِف حساب آن موضوع‌ها بگذارید.

  • چیزهایی که درک کردید را مورد ارزیابی قرار دهید

حالا باید با مرور کردن، تحلیل، بررسی و گشتن به دنبال مثال‌های مشابه به دنبال درک عمیق‌تر و حتی کشف نکته‌های جا مانده در آن موضوع باشید.

  • درک خود را به یک نتیجه‌گیری منطقی بچسبانید

در گام نهایی باید آنچه که آموختید را با نتیجه شخصی‌تان از تحلیل آن موضوع ترکیب کنید و به یک نتیجه برسید. بهترین کار این است که یافته و برداشت ذهنی خودتان را در قالب یک متن مثلا 500 کلمه‌ای بنویسید. انتشار این نوشته تحلیلی در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا نظر افراد دیگر را هم در این زمینه جویا شوید.

چه بسا یک ذهن تر و تازه که با این موضوع درگیری نداشته است بتواند دید جدیدتری به شما بدهد.

 

به آغوش قلم و کاغذ پناه ببرید

یادگیری با کمک قلم و کاغذ یکی از روش‌های قدیمی اما بسیار کاربردی است. وقتی به هنگام خواندن، تماشا کردن یا شنیدن یک موضوع، نکته‌هایی از آن را که به نظرتان ناب می‌رسند روی کاغذ پیاده می‌کنید، چند برابر عمیق‌تر با آن موضوع آشنا می‌شوید.

 

برای بیشترین استفاده از تکنیک یادداشت برداری، نکته‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • حتما دفتر یا دفترچه ویژه‎‌ای را برای یادگیری یک موضوع کنار بگذارید. اگر هم از یک دفتر بزرگ برای این کار کمک می‌گیرید حتما حساب موضوع‌های مختلف را از هم سوا کنید. چون وقتی گَرد فراموشی از راه می‌رسد، فهمیدن اینکه چه یادداشتی مربوط به کدام محتوا بوده، بسیار سخت می‌شود.
  • یادداشت‌های خود را به صورت کُدنویسی شده یا بسیار خلاصه ننویسید. اگر هم این کار را می‌کنید، حتما در یک بخش از آن صفحه برای خودتان که در آینده دور یا نزدیک می‌خواهد به سراغ این یادداشت‌ها بیاید یک راهنمای کوچک بنویسید تا بدانید چی به چی است.
  • مرتب بنویسید. خرچنگ قورباغه نوشتن، فقط وقتی که در حال سریع نوشتن هستیم به دردمان می‌خورد؛ اما اگر یادداشت‌های موضوعی که در حال یادگیری آن هستیم را سرسری، بد خط، بی‌حوصله و در هم بنویسیم، موقع خواندنشان هیچ میلی به ادامه دادن نخواهیم داشت. پس حتی اگر لازم شد، زمان بیشتری را صرف کنید تا خوش‌خط‌تر و مرتب‌تر بنویسید.

 

این مقاله را هم توصیه میکنم بخوانید: چرا باید حتما کتاب زندگی خود را بنویسید؟ فواید نوشتن کتاب که از آن خبر نداشتید

 

برای خودتان رمز بسازید

در تکنیک یاداشت برداری به شما پیشنهاد کردم که از نوشتن به صورت کُد یا بسیار خلاصه، دوری کنید. چون در آن روش، هدفمان موشکافی واو به واو محتوا بود و نمی‌خواستیم چیزی از دستمان در برود؛ اما برخی از چیزهایی که باید آنها را یاد بگیریم، آن‌قدر بی‌ربط و نچسب هستند که با روش‌های عادی به خورد ذهنمان نمی‌روند. در این جور مواقع باید دست به دامان روش‌های خلاقانه‌تری شوید. البته نگران نباشید، شما قبلا از این روش‌ها استفاده کرده‌اید:

  • حفظ کردن جدول ضرب به وسیله گره زدن آن به یک آهنگ مَن دَرآوردی (هَفَل هَشتا؟ پلنگ و شیش تا!)
  • یادگیری چهار حرف الفبای فارسی (گ، چ، پ، ژ) به صورت: گچ پژ
  • و …

می‌توانید از این روش در مورد یادگیری چیزهای مختلفی مثل زبان‌های خارجی یا مفهوم‌های این چنینی نهایت بهره را ببرید.

یادتان باشد، یاد گرفتن نه به سن و سال ربط دارد نه هوش و حافظه. یادگیری به یک جُو همت، یک خروار انگیزه و یک قلب امیدوار به فرا رسیدن روزهای خوش نیاز دارد. همین و بس!

کمی بگردید

آیا می‌توانید دو مورد دیگر از یادگیری با کمک رمزگذاری را مثال بزنید؟


در آخر توصیه میکنم یک ویدیوی جذاب از یکی از اسطوره‌های یادگیری دنیا جیم کوییک ببنید که در این سخنرانی آخرین روشهای یادگیری قدرتمند و سریع را به شما آموزش میدهد:
»»»‌ دو برابر کردن واقعی قدرت یادگیری ; ویدیوی آموزشی از جیم کوییک

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**