3 روش شگفت انگیز برای داشتن یک حافظه ی قدرتمند

3 روش شگفت انگیز
برای داشتن یک حافظه ی قدرتمند

 

ذهن شما، بهترین، قدرتمندترین و حجیم ترین منبع ذخیره و (پردازش) اطلاعات است…
تا دهه های پیش رو هیچ دانشمندی پیشبینی نمیکند روزی کامپیوتری بتواند جای مغز انسان را بگیرد (این مطلب را بخوانید)؛ اما واقعا از این نعمت خدادای به چه میزان استفاده میکنیم؟

آیا میدانید (به گفته دانشمندان) ما تنها 3% از ظرفیت مغزمان را استفاده میکنیم؟ آیا میدانید آلبرت اینتشتین، تنها 10% از ظرفیت مغزش را استفاده میکرده؟

اگر با استفاده از 10% ظرفیت مغز، میتوان چنان یافته های علمی انجام داد، تا دید بشر را بعد از چندین قرن نسبت به خودش و جهان اطرافش دستخوش تغییر کرد، پس چرا تا به حال کوششی برای استفاده بیشتر از ظرفیت مغزمان نکردیم؟ (برای استفاده بیشتر از ظرفیت مغز، میتوانید از روش هایی که در این مطلب اشاره شده نیز استفاده کنید)

مازلو، روانشناس شهیری که در این مقاله (فرمول عجیب مازلو) درباره فرمول کشف شده توسط مازلو خواندید؛ به این مهم پی بردید که انسان برای این از وضعیتی که دارد پیشرفت نمیکند، زیرا راه پیشرفت را نمیداند، نه اینکه صرفا نمیخواهد پیشرفت کند.

بنابراین میتوانیم نتیجه بگیریم، اگر از ظرفیت بیشتر مغزمان استفاده نمیکنیم، دلیل آن نخواستن نیست !
بلکه، ندانستن و نداشتن آگاهی از چگونگی پیشرفت است.

بنابراین هدف این مقاله نیز ،دادن آگاهی و آموزش چگونگی پیشرفت در امر به خاطر سپاری و تقویت حافظه است.

شما در این مقاله 3 روش شگفت انگیز برای داشتن یک حافظه قدرتمند میخوانید؛ این 3 روش به شما کمک میکنند در به خاطر سپاری جزئیات ریز، نام ها و کارهایی که باید انجام دهید در طول روز، بخشی از حافظه شما عملکرد بهتری پیدا کند و هرآنچه را میخواهید به خاطر بسپارید و به خاطر بیاورید.

3 روش شگفت انگیز
برای داشتن یک حافظه ی قدرتمند :

  1. اطلاعاتی را که میخواهید به خاطر بسپارید، با صدای بلند 5 یا 6 بار بخوانید
    یکی از روش های حفظ و به خاطر سپاری اطلاعات که در مدرسه توسط بعضی دانش آموزان استفاده میشد (یادتان هست؟) این روش همانند نوشتن است.

شما با خواندن اطلاعات با صدای بلند 5 یا 6 مرتبه، باعث میشوید ذهن شما 3 سری اطلاعات را در 5 یا 6 دوره پردازش کند؛ یکبار با فکر کردن درمورد آنچه میخواهید بر زبان بیاورید، یکبار با شنیدن آن با صدای بلند و بار سوم با پردازش آنچه شنیده اید.

با این روش، شما به ذهن تان تلقین میکنید، اطلاعات مورد نظر مهم هستند و باید در حافظه بلند مدت قرار بگیرند. یک روش سریع و آسان برای وارد حافظه بلند مدت کردن اطلاعات.

 

  1. تلفیق اطلاعات و ساخت داستان
    یکی دیگر از شیوه های به خاطر سپاردن اطلاعات مخصوصا اطلاعاتی تک جزئی و فرّار مانند کلمات، نام ها، آدرس ها و … استفاده از تکنیک تلفیق اطلاعات و ساخت داستان است.

این روش به این صورت عمل میکند که شما با تمام اطلاعاتی که قرار است به خاطر بسپارید داستان می سازید. برای مثال اگر قرار است نام کسی را که “مهران” است را به خاطر بسپارید میتوانید با ایجاد یک داستان کوتاه مانند “اول مهر است، مدارس باز می شوند و مهران به مدرسه می رود” اطلاعات جدید را (مهران) با اطلاعات قبلی تان (ماه مهر و بازگشایی مدارس) قفل کنید و حافظه تان را مجبور کنید آنها را به خاطر بسپارد.

 

  1. لیست اطلاعات قبلی و اطلاعات جدید
    ذهن انسان اطلاعات را به صورت لیست-وار بهتر به خاطر می سپارد تا به صورت پراکنده. این روش به این صورت است که شما اطلاعاتی را که میخواهید به خاطر بسپارید (مانند نام کارمندان جدیدتان : آرش، کامران، مهران) را در لیستی از اطلاعات قبلی که به خاطر سپردید (مانند کارمندان فعلی تان : امید، موژان، کوروش) می نویسید و به صورت لیست-وار اطلاعات را مرور میکنید.
  • آرش
  • امید
  • موژان
  • کامران
  • کوروش
  • مهران

این عمل باعث میشود، شما دید کلی و یک تصویر کامل از اطلاعاتتان داشته باشید تا زمانی که خواستید نامی را به خاطر بسپارید، در ذهن تان این لیست را مجسم کنید.

این روش برای به خاطر سپردن اطلاعات درسی، به صورت خلاصه نویسی فقط در یک صفحه نیز کاربرد دارد. شما فقط باید به خاطر بسپارید اطلاعات مورد نیازتان کدام سمت صفحه خلاصه نویسی شده بود و سریعا ذهن تان سرنخ را میگیرد و اطلاعات درخواستی را به شما میدهد.

در همین زمینه :

 

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت jani می‌گوید

    درصد استفاده از ذهن کاملا اشتباه است.ما از همه ی قسمت های ذهنمان استفاده میکنیم.به نظرم این مطلب میتونه اعتبار چنین سایت بزرگی رو زیر سوال ببره.
    اگر برای این مطلب منبعی دارید خوشحال میشم استفاده کنم

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      دوست عزیز کافیست یک جستجوی ساده در موتور جستجوی گوگل داشته باشید، هیچ درصد مشخصی برای کارکرد مغز بدست نیامده، تماما نظریه و احتمال است.

  2. کاربر سوخت جت desz می‌گوید

    البته منظور الگوهاي احساسيست!

  3. کاربر سوخت جت desz می‌گوید

    ميشه گفت ذهن احساسي ذخيره ميكنه اطلاعاتو!

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**