5 اشتباه رایج که باعث شکست در عادات جدید میشوند

با توجه به اینکه اطلاعات خودتون رو از کجا دریافت میکنید و صرف نظر از منبع خود، بین 80 تا 90 درصد قراردادهای شخصی منجر به شکست میشوند و یا به عبارتی اینکه درصد بالایی از قرارهایی که با خودتان میزارید شکست میخوره و حداقل 8 تا 10برابر احتمال اینکه به عادتهای قدیمی خودتون برگردید وجود داره .

بدون شک تغییر رفتار و عادتهای قدیمی سخت است

حالا سوال اساسی اینه که چرا این اتفاق میافته ؟
و دلایل اصلی بابت شکست عادات جدید در شروع تغییرات چی هستند ؟
و چه کاری میتونیم انجام بدیم تا تغییرات و ایجاد عادتهای مثبت و ارزشمند رو راحتتر بتونیم در خودمون نهادینه بکنیم؟

در واقع هیچکس نمیتونه ادعا کنه که جواب کاملی برای پرسشهای بالا داره ولی تحقیقات زیادی در این رابطه انجام گرفته که اشتراک گذاری این تحقیقات میتونه سودمند باشه .

 

مشکل اول | تلاش فراوان برای تغییر همه عادات و رفتار گذشته در یک زمان

راه حل منطقی: یک عادت و یا رفتار را انتخاب کنید و آن را به خوبی تغییر دهید

بیشتر محققین رشد فردی و تغییر رفتار براین اصل تاکید دارند که بهترین روش تمرکز بر روی یک عادت در زمان مشخص و تغییرات کوچک میباشد .

در واقع بیشترین عاداتی که میتونید در یک زمان روی آنها تمرکز کنید در واقع 3 عادت میباشد .

اینکه این عادات چقدر کوچک و بی اهمیت باشند حتی مثل نخ دندان کشیدن یا گفتن جمله امروز چقدر روز خوب و عالی است به محض بلند شدن از خواب و یا کم کردن سیگار مصرفی حتی یک نخ در روز ، ولی باز تاکید میشود که بیشتر از 3 عادت برای تغییر را در یک زمان مشخص انتخاب نکنید .

من شخصا ترجیح میدهم که 6 ماه زمان صرف کنم و هر هفته و روزهای فرد از ساعت 6 تا 8 شب به باشگاه بروم و وقتی احساس کردم که این عادت به یک روال مشخص و روتین زندگی من تبدیل شده اونوقت بروم سراغ عادت بعدی و به عنوان مثال خواندن هرشب 5 صفحه از یک کتاب . البته باید بگم که این روش در مورد من بسیار موثر واقع شد . نکته مطلب را گرفتید ؟

حالا وقت انست که سراغ یک عادت سنگین تر و یا به عبارتی مهمتر بروید .

منظور از یک عادت سنگین تر و یا به عبارتی مهمتر در واقع عادتیست که با تمرکز و بهبود ان زندگی شما در مسیر درستتری قرارمیگیرد. به عنوان مثال ورزش کردن و به باشگاه رفتن یک عادت کلیدی و سنگین هست که با تمرکز روی ان و تبدیل به یک عادت خوب و همیشگی مزایای ثانویه ان هم وارد زندگی شما میشود .

بعد از 2 ساعت ورزش روزانه شما احساس شادابی بیشتری میکنید احساس و میل زندگی در شما افزایش پیدا میکند ، بهتر غذا میخورید و همچنین غذاهای سالمتری میخورید ، بهتر میخوابید . همانطور که میبینید با یک انتخاب مناسب مسیر زندگی شما در بسیاری از موارد بهتر میشود .

توجه داشته باشید که شما سعی نکردید عادت های بهتر، برای تمرکز، تغذیه، خواب، یا انرژی را ایجاد کنید. شما فقط عادت سنگین خود را انجام دادید و مناطق دیگر نیز بهبود یافتند. به همین دلیل است که عادات سنگین و مهم ، قدرتمند هستند. آنها به مناطق دیگر زندگی شما متصل می شوند. اما برخی از نمونه های محبوب برای من شامل تمرین مراقبه یا بودجه بندی ماهانه امور مالی میباشند .

 

مشکل دوم | شروع با عادتی که بیش از حد بزرگ است

راه حل: همانطور که لئو بابوتا می گوید، “یک عادت را انقدر سبک و کوچک کنید که نتوانید به آن نه بگویید .

به عبارت دیگر، سخت ترین قسمت ایجاد یک عادت جدید شروع رفتار مربوط به آن عادت  است. انگیزه زیادی  برای رفتن به ورزشگاه و تمرین پس از یک روز خسته کننده کاری لازم است اما هنگامی که شما در واقع تمرین را شروع می کنید، برای رسیدن به آن نیازی به اراده قوه ندارید. به همین دلیل یکی از بهترین چیزهایی که می توانید برای ایجاد یک رفتار جدید انجام دهید، شروع کردن با یک عادت بسیار کوچک است.

توصیه میکنم حتما این مقاله را در این مورد بخوانید:‌ بهبود مستمر؛ فلسفه ای برای موفقیت با تلاش های کوچک

عادت های جدید نباید تهدید کننده وترسناک باشند. با یک رفتار خیلی کوچک که برای شما لذت بخش است شروع کنید، هر روز آن را آسان و منطقی انجام دهید

انرا هر روز با 5 تا 10 دقیقه شروع کنید و انجام بدید.

امیدوارم  کتاب های بیشتری بخوانید با خواندن دو صفحه هر شب شروع کنید.

قصد دارید مدیتیشن انجام بدید ؟ خب پس هر روز 1 دقیقه اینکار رو انجام بدید و بعد از یک ماه نتیجه رو ببینید و سپس تمرینات رابه 2 دقیقه در روز ارتقا بدید .

 

مشکل سوم | تمرکز بر نتیجه

راه حل: تمرکز بر رفتارداشته باشید ، نه نتیجه

تقریبا هر صحبت و بحثی در مورد اهداف میشه بطور طبیعی بر روی نتیجه متمرکز میشه .

میخواهید وزن کم کنید ؟ میخواهید کتاب بخوانید ؟ میخواهید پولدار و ثروتمند شوید ؟ بطور طبیعی ما بر روی نتایج متمرکز هستیم تا تغییر رفتارها چونکه ما میخواهیم با تغییر رفتار به نتیجه خاص و جدیدی در زندگی برسیم .

مشکل اینجاست: اهداف جدید نتایج جدیدی را ارائه نمی دهند. سبک زندگی جدیدی را باعث می شوند. و یک شیوه زندگی جدید یک نتیجه نیست، یک روند است. به همين دليل، تمام انرژي شما بايد به ساختن رفتار بهتر تبديل شود، نه به دنبال نتايج بهتر.

اگر عادت جدیدی میخواهید باید علاقمند به روند ایجاد عادت و نحوه انجام دادن آن عادت بشوید .

 

مشکل چهارم | عدم تغییر محیط

راه حل: محیطی را ایجاد کنید که عادت های خوب را ارتقا دهد.

من هرگز کسی را ندیده ام که به طور عادی در محیط منفی قرار بگیرد و بتواند مثبت اندیش باشد .. شما می توانید این جمله را در موارد مختلف بررسی کنید .

تقریبا غیرممکن است که بتونید رژیم غذایی سالمی داشته باشید اگر با مغازهای فست فود وغذاهای ناسالم احاطه شده باشید

تقریبا غیرممکن است که شما مثبت اندیش باشید اگر با دوستان منفی باف رفت و آمد داشته باشید .

برای اطلاعات بیشتر توصیه میکنم حتما مقاله تغییر عادت به روش نوین برنامه‌نویس‌ها را هم مطالعه کنید

تقریبا غیر ممکنه که شما بتونید بر روی کتاب خوندن و مقالات رشد شخصی و موفقیت تمرکز کنید اگر که دکمه اطلاع رسانی یا همان نوتیفیکیشن شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام و یا فیسبوک شما روشن باشه و در مورد بی اهمیت ترین اتفاقات شما را مطلع کنند .

در واقع شیوه فعلی زندگی شما و عادات و رفتارهای شما ناشی از محیطی است که در حال حاضر در آن زندگی میکنید و در واقع میشه گفت یک عادت جدید در محیطی که مناسب ان عادت و رفتار هست رشد میکنه

مثلا اگر شما در محیطی قرار بگیرید که همه در حال مطالعه هستند مثل کتابخانه و شما هم تصمیم گرفتید که عادت خوب کتاب خواندن رو ایجاد کنید این محیط چقدر در تقویت این عادت شما موثر است تا اینکه به یک پارک محلی برید و یا به یک باشگاه ورزشی ؟ البته منظورم در این مثال این نیست که بگم باشگاه ورزشی بده بلکه فقط برای مثال گفتم که حتی با اینکه ورزش خیلی خوبه ولی محیط تاثیرگذاره و برای کتابخوانی نمیتونید به باشگاه ورزشی برید .

یا مثلا اگر میخواهید بهداشت خواب خودتونو تغییر بدید و در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و خواب خوبی داشته باشید بهتر است که موبایل خودتان را در اتاق دیگری گذاشته و انرا در حالت ساکت قرار دهید تا نسبت به پیامهای شخصی و ایمیلها و شبکه های اجتماعی که برایتان شبانه ارسال میشود بیخبر بمانید تا اینکه با موبایل به رختخواب بروید و هر لحظه پیامی جدید از این شبکه ها به شما برسد و نتیجه ان اختلال در تمرکز برای خواب خوب باشد .

و بعد همانطور که درقسمت 2 اشاره شد که یک عادت روی بقیه جوانب زندگی شما موثر هست میتونید ببینید که خواب خوب و به موقع باعث میشه صبح شاداب تر و زودتر از خواب بلند بشید و کمی نرمش و ورزش کنید و اهداف روزانه خودتونو بنویسید و دسته بندی کنید و کمی با خالق خودتون خلوت کنید و شکر گزار نعمتهای خدا باشید پس اجساس بهتری پیدا میکنید و انگیزه بیشتری میگیرید که در واقع اصل تمام این تغییرات رسیدن به احساس بهتره .

حالا وضعیت دوم را در نظر بگیرید که با موبایل به رختخواب رفتید و پیامها را یکی پس از دیگری چک کردید و متوجه میشید ساعت 10 به رختخواب رفتید ولی ساعت از 1 شب گدشته و شما هنوز نخوابیدید ! به نظر خودتون فردا صبح چطور از خواب بلند خواهید شد ؟

 

مشکل پنجم | تغییرات کوچک اضافه نکنید

راه حل: هر روز یک درصد بهتر شود

در مورد این فلسفه‌ی قدرتمند قبلا به طور کامل در مقاله‌ی قدرت اراده را کنار بگذراید بحث شده است.

اگر به صحبت اطرافیان در مورد اهدافشون با دقت گوش بدید چیزی شبیه اینها میشنوید :

میخواهم امسال 30 کیلو وزن کم کنم
میخواهم امسال 100 میلیون تومان پس انداز کنم .
میخواهم 50 میلیون تومان بدهی که دارم رو امسال تسویه کنم
میخواهم هر ماه 5 تا کتاب رشد فردی بخونم .

چونکه ما همیشه دوست داریم دستاوردهامون تغییرات بزرگی به همراه داشته باشند . مثلا اگر قراره که هر روز به باشگاه بروم و شبها بجای فست فود کمی سالاد بخورم پس انتطار دارم که اخر ماه 10 کیلو وزن کم کرده باشم در حالیکه این اتفاق در ماه اول نخواهد افتاد و در واقع باید گفت که عادات و رفتار ما  و نهایتا دستاوردهای ما چه خوب و چه بد نتیجه انتخابها و تصمیمیات کوچکی است که در طول سالیان گرفته ایم

این الگوی تکراری رفتارهای کوچک است که منجر به نتایج قابل توجهی می شود.ما هر روز برای تبدیل شدن به یک درصد بهتر یا یک درصد بدترانتخابهایی می کنیم، اما اغلب انتخاب ها به اندازه کافی کوچک هستند که خیلی در زندگی ما مشهود نیستند و ما آنها را نادیده می دهیم

اگر بطور جدی به دنبال ایجاد یک عادت خوب و جدید هستید پیشنهاد میکنم که با تغییرات خیلی کوچک که میتونید باهاش کنار بیایید شروع کنید و به مرور زمان که به آن تغییر عادت کردید انوقت نسبت به تغییر شدت آن اقدام کنید .

ابتدا یک عادت را ایجاد کنید و نگرانی در مورد شدت آنرا به اینده موکول کنید .


در مورد عادت‌ها بیشتر بخوانید:

9 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    مطالب بسیار مفید و کاربردی بود . سپاس فراوان

  2. کاربر سوخت جت جس می‌گوید

    سلام خیلی عالی بود من یکسالی هست که روی عادات مفیدم کار میکنم و ناگفته نماند که کلی شکست یا بهتره بگم تجربه کسب کردم اما روند جدیدی مثل ترفند های همین مقاله در نظر گرفتم که خیلی خوب جواب میده

  3. کاربر سوخت جت ryam می‌گوید

    ممنون خیلی مطلب خوبی بود فقط یه سوال اینکه میگین آدمی نیست که بتونه تو محیط منفی مثبت اندیش باشه پس تکلیف کسانی که اعضای خانواده شون منفی نگر هستن ولی خودشون میخوان مثبت اندیش باشن چیه؟یا اینکه بخوان دنبال اهدافشون برن ولی خانواده و جو خانواده اجازه نده؟

    1. کاربر سوخت جت مه می‌گوید

      این سوال منم هست

  4. کاربر سوخت جت لی می‌گوید

    نکته مهم این مطلب کاربدی بودن آن است خیلی عالی ممنون

  5. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    سلام واقعا عادت به عادتهای درست زندگی ساز است،واین نکته هاابزار اصلی ومهم برای
    تغییرات بزرگ درایجادعادتهای درست وپایداردرزندگی هستند.ممنون ازشمابخاطرایجاداین فضای مثبت

  6. کاربر سوخت جت ها می‌گوید

    احسنت.من این چند نکته ای که فرمودید ر با تجربه بدست آوردم و هر کدوم که اینجا خواندم یک احسنت به شما گفتم تا مطلب تمام شد.خدای هستی بخش یار شما باد.

  7. کاربر سوخت جت فر می‌گوید

    خیلی عالی بود
    لذت بردم

  8. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

    عالی بود بدرخشین

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**