چطور مشکلات کاری را مثل شکلات قورت دهید و با آرامش کارتان را تمام کنید؟

و مشکل را به کلی برطرف سازیم؟

برخی پروژه‌های کاری هستند که از حساسیت بالایی برخوردارند، برای همین میزان استرس و فشار کاری روی ما، که مسئولیت به اتمام رساندن آن را داریم بسیار فراوان است.

اما چیزی که همیشه هست، مشکلات کار است، همیشه مشکلات در سر راه یک پروژه قرار می‌گیرند و گاهی انسان را تا مرز دیوانگی پیش می‌برند.

در این لحظه است که شما باید بتوانید کنترل خود را به دست بگیرید، اگر قرار است مشکلی حل شود باید با آرامش و صبر این کار انجام شود.

ما در ادامه 6 مرحله تمرین را به شما آموزش می‌دهیم تا در هنگام روبه رو شدن با مشکل بتوانید کنترل خود را حفظ کنید. با سوخت جت، به مقصد خواهید رسید!

 

» تمرین اول: ترک محل کنید !

وقتی مثلاً در حال کار روی پروژه‌ای هستیم و مشکلی که با آن مواجه شدیم رفع نمی‌شود، میزان استرس و عصبانیتمان بیشتر می‌شود، به همین دلیل در آن لحظه به هیچ وجه مغز ما درست کار نمی‌کند و امکان ندارد که کار را خوب پیش ببریم. \

ضمن اینکه بالا رفتن میزان استرس و عصبانیت باعث می‌شود که ما حتی به برخی از همکارانمان پرخاش کنیم و یا حتی با عصبانیت به برخی از وسایل آسیب برسانیم.

حالا، هر وقت در چنین وضعیتی قرار گرفتید فوراً از محل خارج شوید و بیرون بروید.
سعی کنید راه بروید، بی هدف، یا به مکانی بروید که معمولاً از آن خاطره خوب دارید. وقتی این کار را کنید آهسته آهسته انرژی‌های بد و عصبانیت از بدن شما تخلیه می‌شود.

مراقب باشید گفتم که بروید بیرون و راه بروید، نه اینکه با ماشین به رانندگی بپردازید، چون رانندگی می‌تواند کار را بدتر کند و شمارا در موقعیت‌های پر استرس‌تری قرار دهد. پس به عنوان اولین تمرین هنگام عصبانی شدن روی یک پروژه فورا آن محل را ترک کرده و چند ساعتی پیاده روی کنید.

 

» تمرین دوم: نه تماس، نه حرف، نه فکر – هیچی !

وقتی شما از به یک بن بست کاری خورده‌اید و بسیار ناراحت و عصبی هستید، سعی کنید ارتباط خود را با اطرافیانتان قطع کنید، به تلفن‌ها اصلاً پاسخ ندهید، با همکاران حرف نزنید و درباره آن مسئله موقتاً فکری نکنید.

این کارها برای این است که از بروز یک مشکل جدیدتر جلوگیری کنید. در هنگامی که شما عصبی هستید ممکن است یک کارمندتان را اخراج کنید، یا اینکه طی تماس تلفنی با افراد خانواده بد اخلاقی کنید. در کل سعی کنید برای چند ساعت از دسترس خارج شوید.

هیچ تصمیمی نگیرید و به هیچ بخش از کار و علت آن فکر نکنید.

در هنگام مشکلات و عصبانیت مغز انسان مانند موتور ماشینی است که داغ کرده و نمی‌توان بیشتر از آن کار کشید، بهتر است که ابتدا اولویت را روی خنک کردن آن بگذاریم!

 

» تمرین سوم: پایین آوردن استرس خود را در اولویت قرار دهید

خب حالا که چند ساعتی از مشکل شما گذشته است، بهتر است تا به فکر انجام کارهایی باشید که استرس شما را به پایین‌ترین حد ممکن برساند، زیرا قبل از اینکه بخواهید دوباره به پروژه بازگردید باید حداقل 80% استرس شما از بین رفته باشد.

بنابراین تعطیل کردن 1-2 روزه پروژه و یا حتی بیشتر می‌تواند برای شما و دیگر اعضای تیم مفید باشد. اما سعی کنید در این روزها بیکار نباشید. برنامه مفرح را انجام دهید تا استرس شما کاهش پیدا کند، این به خود شما بستگی دارد.

می‌توانید ورزش کنید، تفریح کنید، با خانواده به رستوران و یا حتی مسافرت بروید. در کل برای این چند روز یک روند شاد و عادی را برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید کمی لذت ببرید.

با این روش مغز شما استراحت می‌کند، بدنتان ریکاوری می‌شود و می‌توانید کم کم آماده بازگشت به کار می‌شوید.

 

» تمرین چهارم: بنویسید – تا جایی که میتوانید بنویسید !

بعد از گذراندن مراحل بالا، شما به یک آرامش دست یافته‌اید و قرار است که کم کم به کار باز گردید، اما یکباره سر پروژه اصلی حاضر نشوید، اگر شما مدیر آن برنامه هستید بهتر است کاغذ و قلم را جلوی‌تان بگذارید و شروع به نوشتن کنید. مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستید را روی کاغذ بنویسید.

برای رفع هر مشکل راهی را تعیین کنید، اگر نیاز است سعی کنید کمی تحقیق کنید، کتاب بخوانید و با افراد متخصص دیگر در تماس باشید. از دیگران کمک بگیرید، علم خود را درباره آن مشکل افزایش دهید.

خلاصه سعی کنید با مجموعه‌ای از نوشته‌ها، بدون استرس و با ایده‌های جدید روز کاری خود را آغاز کنید.

و در ضمن می‌توانید این مقاله‌ را هم مطالعه کنید: استرس کاری زندگی تان را می بلعد، چطور باید جلوی آنرا بگیرید؟

در همین زمینه توصیه میشود مقاله «چرا باید مهارت نوشتن را یادبگیرید و چطور از آن برای تحقق اهداف و آرزو‌هایتان استفاده کنید؟» را حتما مطالعه کنید.

  

» تمرین پنجم: تقویت روحیه تیم و خودتان مهم است

شما امروز می‌خواهید بعد از وقفه‌ای کوتاه دوباره به کار برگردید، بهتر است ابتدا یک جلسه را با تیم خود بگذارید و با آن‌ها حرف بزنید، به تیم روحیه بدهید. حتی اگر شده برای اینکه فضای تیم را عوض کنید، جلسه را در یک کافه و یا رستوران برگزار کنید.

پس از بالا بردن روحیه تیم، تفکراتی که روی کاغذ آورده‌اید را با آن‌ها در میان بگذارید، دست تیمتان را باز کنید، انعطاف پذیر باشید و بخواهید آن‌ها هم آنالیزشان از مشکل به وجود آمده را ارائه دهند.

سعی کنید قبل از شروع کار با همفکری اعضای تیم به یک مسیر و راه حل حدودی برسید که احتمال می‌دهید می‌تواند مشکل را حل کنید.

به تیمتان اعتماد کنید و روحیه آن‌ها را بالا ببرید.

حتی می‌توانید پاداشی را برای رفع مشکل در نظر بگیرید تا کمی انگیزه آن‌ها نیز افزایش یابد. بحرحال این نکته را بدانید، که تیم شما، همه چیز شماست.

 

» تمرین ششم: عذرخواهی کنید و زمان بخرید

گاهی اوقات هست که پروژه‌ها در مراحل آخر به مشکل می‌خورند و یا طوری کار پیش می‌رود که زمان‌بندی شما دچار مشکل می‌شود، این کار علاوه بر فشار، استرس زمان‌بندی را نیز وارد می‌کند و شما را در یک منگنه قرار می‌دهد.

برای اینکه آسایش بهتری داشته باشید، باید کاری کنید. بهترین راه این است که با کارفرما جلسه‌ای را هماهنگ کنید، تاکید می‌کنم که جلسه حضوری در محل پروژه از تماس تلفنی تأثیرگذارتر است.

کارفرما را به محل پروژه بیاورید، از پیشرفت کار بگویید، بگذارید از نزدیک ببیند که شما در حال کار کردن روی پروژه آن‌ها هستید.

سپس صادقانه به کارفرما اعلام کنید که در فلان بخش مشکل دارید و در حال تلاش برای رفع آن هستید، بگویید که زمان بیشتری نیاز دارید و از این بابت عذر خواهی کنید. در بیشتر مواقع کارفرماها با دیدن صداقت شما، وضعیت را درک خواهند کرد و با شما همراه می‌شود. این کار می‌تواند فشار و استرس تحویل پروژه را از روی دوش شما بردارد.

 

» نتیجه‌گیری

در پایان باید گفت که واقعاً استرس و مشکلات در پروژه‌های بزرگ امری است که نمی‌توان از آن اجتناب کرد، اما هوشمندی شما در مدیریت لحظات سخت است که از شما یک مدیر موفق می‌سازد. وجود یک روانشناس و مشاور در کنار تیم شما برای انجام پروژه‌های بزرگ ضروری است تا خود شما و تیمتان را از نظر روحی و روانی کنترل کند.

حالا شما به ما از تجربیاتتان در مشکلات کاری و رفع آن‌ها بگویید.
آیا با مشکلات اساسی و استرس‌زا در طول یک پروژه برخورد کرده‌اید؟


در همین زمینه مقالات زیر را هم حتما بخوانید:

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**