چرا باید مهارت نوشتن را یادبگیرید و چطور از آن برای تحقق اهداف و آرزو‌هایتان استفاده کنید؟

باید یادبگیرید بنویسید تا اتفاق بیافتد...

یک قلم و یک کاغذ؛ شاید هم یک خودکار و یک دفترچه جیبی معمولی…
این‌ها، قوی‌ترین، قدیمی‌ترین و ساده‌ترین ابزارهایی هستند که با کمک‌شان، می‌توانید به جنگ زندگی رفته و موفقیت‌های بسیاری را به‌دست بیاورد.

می‌پرسید چطور؟ برایتان توضیح خواهیم داد چطور.

فقط اول ماجرا این را بدانید که دست‌به‌قلم بردن، صرفاً برای نویسنده شدن و روزنامه‌نگاری و کتاب نوشتن و امثالهم نیست. هرچند که اگر کارتان به این‌جا کشید هم که خیلی خوب است؛ اما بدون این چشم‌انداز نیز، می‌توانید دست‌به‌کار بشوید و از خودکار و دفترچه‌تان استفاده ببرید.

» مهارت نوشتن یا کلیدِ نفوذ به ضميرِناخودآگاه

مهم‌ترین نکته درباره مهارت نوشتن، این است که چه بخواهید و چه نخواهید، شما را وادار به تک‌کاری می‌کند.

یعنی شما کسی را نمی‌بینید که موقع نوشتن، بتواند کار دیگری را هم انجام بدهد.
موقع ورزش کردن، سر کار رفتن، آواز خواندن، با دیگران صحبت کردن و … می‌شود ازاین‌دست کارها را انجام داد، ولی نکته اینجاست که موقع نوشتن، چون همه حواس شما جمع نوشتن است و اساساً مغز و دست و چشم شما باید یک کار را انجام بدهد، پس شما چه بخواهید و چه نخواهید، ناچارید تمرکز کنید و یک کار را انجام بدهید.

از این ویژگی نوشتن، می‌توان برای تلقین‌های نوشتاری استفاده کرد.

می‌دانیم که طبق تحقیقات زیگموند فروید، ذهن انسان ده درصد، چیزی است که می‌بینیم و نود درصد آن، چیزهایی است که نمی‌بینیم. درست مثل کوه یخی، که ده درصدش بیرون آب است و نود درصدش داخل آب، انسان نیز ده درصدش بیرون آب است.

این در حالی است که بیشتر رفتارها و واکنش‌های او را، آن نود درصدی که داخل آب است و دیده نمی‌شود و به آن می‌گوییم ضمیر ناخودآگاه یا ناهوشیار، انجام می‌دهد.

برای نفوذ به دل این نود درصد، البته قواعد مختلفی طراحی کرده‌اند که یکی از آن‌ها، تلقین کردن است.

هرچقدر تلقین‌هایی که انجام می‌دهیم با تأنی و تمرکز بیشتر و عمق بیشتر باشد، اثرگذاری بالاتري هم خواهد داشت. به همین دلیل سفارش می‌کنند که قبل از خواب، که ضمیرخودآگاه شما در کمترین درجه هوشیاری قرار دارد، سعی کنید تلقین‌های خودتان را انجام بدهید.

درباره قدرت باورنکردنی تلقین قبلا یک مقاله پربازدید در وبسایت سوخت جت منتشر شده، اما اگر قرار است که برای اثرگذاری بر این نود درصد نادیدنی از تمرکز استفاده کنیم، پس چرا از نوشتن سود نبریم؟ یادتان که نرفته؛ نوشتن چون نیازمند هماهنگی دست و چشم و مغز است، پس لاجرم تمرکز بالای ما را نیاز خواهد داشت؛ وگرنه دچار خطای نوشتاری خواهیم شد.

پس زمانی را تعیین کنید و شروع کنید به نوشتن.

چون بیشتر شما کامپیوتر و لپ‌تاپ دم دست دارید، می‌توانید یک صفحه سفید ورد را باز کنید و شروع کنید به نوشتن؛ مثلاً بیست بار بنویسید که

  • «خوشحالم که آدم منظمی هستم»
  • در پوست خود نمی‌گنجم که آدم قاطعی شده‌ام»
  • زندگی من هر روز از هر نظر بهتر میشود
  • و …

روزی، دو، سه بار این تمرین را تکرار کنید. تمرکزی که نوشتن برای شما ایجاد می‌کند، موجب می‌شود تا بتوانید به راحتی ضمیر ناخودآگاه خودتان را تحت تأثیر بگذارید.

 

» مهارت نوشتن و استفاده از چك‌ليست‌های کوچک

کارکرد بعدی نوشتن برای شما، می‌تواند استفاده از چک‌لیست‌ها باشد.

می‌دانید و می‌دانیم که حافظه، خیانت‌کار است!
گاهی وقت‌ها، حتی بدیهی‌ترین اطلاعات مورد نیازتان را هم از یاد می‌برید. گاهی وقت‌ها نیز، آن‌قدر حواس‌تان نیست و به‌صورت خودکار دارید کارها را انجام می‌دهید که حتی طبیعی‌ترین امور هم از دید شما مخفی مانده و کار دست‌تان می‌دهد.

خب، وقتی‌که قرار است با خیانت‌های حافظه‌مان روبه‌رو شویم، چرا از نوشتن استفاده نکنیم و همه‌چیزهایی را که لازم داریم، ثبت و ضبط نکنیم؟

به این‌منظور، استفاده از چک‌لیست‌ها مي‌توانند بسیار کارگشا باشند. چک‌لیست‌ها، سؤالاتی هستند که مراحل انجام یک کار یا وظیفه یا پرو‍ژه را مشخص می‌کنند و شما بدون اتکا به حافظه‌تان، شروع می‌کنید و از روی آن می‌خوانید و اگر کارهای مورد نظر انجام شده باشد، آن‌ها را تیک می‌زنید.

این تیک زدن، هم باعث می‌شود تا احساس کنید که کارها دارد به خوبی پیش می‌رود؛ هم این‌که چیزی از دید شما مخفی نماند.

اگر جستجویی در اینترنت داشته باشید، انواع مختلف چک‌لیست‌ها را می‌توانید پیدا کنید. حتی خودتان هم می‌توانید شروع کنید به نوشتن و طراحی چک‌لیست‌های‌تان.

و اگر بازهم به مشکل برخوردید، حتما مقاله «3 لیستی که شما را تبدیل به یک حرفه ای میکنند» را مطالعه کنید.

فرض کنیم، شما فروشنده‌اید.
از صبح که در محل کارتان حاضر می‌شود تا شب که به منزل تشریف می‌برید، کارهای مشخصی را باید انجام بدهید. اگر انجام این کارها را به حافظه‌تان بسپارید، همیشه چندتایی جا خواهد ماند.

این سلسله وظایف، مشخص و روشن است. مثلاً :

  • آیا با فلان مشتری ناراضی تماس گرفته‌ام؟
  • آیا به چند مشتری جدید زنگ زده‌ام؟
  • آیا ایمیل‌های تبلیغاتی‌ام را نوشته‌ام؟
  • آيا ارسال‌هاي امروز را انجام داده‌ام؟
  • آیا تسویه امروز را انجام داده‌ام؟
  • آیا…

می‌توانید این‌ها را خودتان بنویسید و با خودکار و دفترچه‌ای جیبی یا حتی بزرگ‌تر، این بزرگ‌ترین ابزار رشد بهره‌وری شما، آن‌ها را ثبت کرده و مدام علامت بزنید.

از شب قبل، می‌توانید این چک‌لیست را تهیه کنید.

 

» مهارت نوشتن و خالی‌كردن ذهن براي هميشه

در بخش‌های قبلی، البته از حافظه نوشتیم. زیاد اتفاق می‌افتد که ما اطلاعات مهم و وقایع مهم زندگی‌مان را در حافظه‌مان نگهداری می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تا همیشه، احساس حیرانی و سرگشتگی و سنگيني داشته باشیم.

یعنی حافظه و ذهن ما، مجموعه‌ای از کارهای انجام داده، هدف‌های به سرانجام نرسیده، وظایف و تکلیف‌های ریزودرشت شخصی و کاری و خانوادگی و … است.

ضمن این‌که بخشی از دغدغه‌های اجتماعی را هم به این بار اضافه می‌کنیم تا مطمئن بشویم که از حیث سنگینی، به‌اندازه کافی وزن بالایی خواهد داشت.

روان ما زیر بار این سنگینی، کمر خم کرده و نمی‌داند که چه‌کار باید بکند. ضمن این‌که بیشتر ما، عذاب وجدان گذشته و کارهایی که انجام نداده‌ایم و اشتباهاتی که انجام داده‌ایم و نیز نگرانی آینده را هم به این بار اضافه می‌کنیم.

دیگر خودتان فکر کنید چنین آدمی، آیا جا برای نفس کشیدن خواهد داشت یا نه؟

راه‌حل؟ بنویسید آقا، بنویسید !
برنامه‌های این هفته، این ماه، هدف‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت و بلندمدت، وظایف ریزودرشت و …. همه را بنویسید و وارد دفترچه یادداشت‌تان بکنید.

در این صورت، مغز شما، memory شما format شده و یک‌نفسی می‌کشد. این به روان شما اجازه می‌دهد تا فقط بار امروز را به دوش بکشد و بار باقی روزها را، به دفترچه یادداشت شما بسپارد.

وقتی با همین کار شما، آسایش بسیاری تقدیم‌تان خواهد شد، چرا از انجامش خودداری می‌کنید؟

 

» مهارت نوشتن و به‌بند كشيدن اطلاعات مفيد روزمره

یکی از مهمترین کارکردهای دیگر مهارت نوشتن، به بند کشیدن اطلاعات و دانستنی‌های شما می‌تواند باشد.

همان‌طور که اشاره کردیم، حافظه‌ها خیانت‌کارند.
شما هم در طول روز و هفته و ماه، کتاب‌ها و مطالب زیادی را می‌خوانید که دوست دارید بخشی از آن‌ها را نزد خودتان داشته باشید و حفظ کنید. به این‌منظور، می‌توانید این دانش روزمره را، با نوشتن به بند بکشید و برای همیشه پیش خودتان حفظ کنید.

این کتاب‌ها، می‌توانند حتی شامل کتاب‌های موفقیتی و انگیزشی هم باشند.
همه ما به انگیزه‌بخشی‌های روزانه و حتی ساعتی نیازمندیم. جمله‌های کوتاه انگیزشی، در این زمینه بسیار کارگشا باشند.همه ما به قواعدی برای انجام بهتر کارها نیاز داریم؛ از دل مقاله‌ها و کتاب‌هایی که می‌خوانیم، می‌توانیم نکته‌هایی را یادداشت کنیم تا در مسیر زندگی، بتوانند به ما کمک کنند.

با نوشتن، همه این نکته‌ها را به بند بکشید
و برای همیشه پیش خودتان نگه دارید.

البته اگر حال نوشتن با قلم و کاغذ را ندارید، می‌توانید از بخش یادداشت‌های گوشی همراه‌تان استفاده کنید؛ هرچند که استفاده از قلم و خودکار، به‌واسطه استفاده فیزیکی از دست، باعث آزاد شدن خلاقیت شما می‌شود، ولی بالاخره از قدیم گفته‌اند :

«کاچی بهتر از هیچی.»

تا می‌توانید دانش روزمره، که از طریق خواندن و شنیدن و مطالعه و حتی فکر کردن تقدیم شما می‌شود، را به بند بکشید. نوشتن، بهترین راه به بند کشیدن این دانش و اطلاعات شماست، چرا که نه؟

 

» نوشتن و آزادي غول خلاقيت

دنیای امروز، دنیای خلاقیت و نوآوری است. اگر با قواعد دیروز بخواهید محصول امروز را تولید کنید، قاعدتاً در جهان فردا جایی نخواهید داشت.

پس نیاز دارید که با استفاده از خلاقیت و نوآوری، بتوانید کسب‌وکار و آموزش و زندگی‌تان را زیر و رو کنید.

اما این نوآوری‌ها از کجا می‌آیند؟
نوشتن، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای آزاد کردن قوه خلاقه شماست. غالب تمرین‌های خلاقیت، به نوشتن ربط پیدا می‌کند. مثل طوفان فکری، چک‌لیست نویسی، نقشه‌های ذهنی و …

درواقع اگر نوشتن نباشد، شما حتی اگر بهترین ایده‌ها و خلاقیت‌ها را هم به دست بیاورید، بخش اعظم آن‌ها را از دست خواهید داد؛ چراکه حافظه‌ها خیانتکارند. شعرا این را به‌خوبی درک می‌کنند؛ وقتی بیتی درخشان به ذهن‌شان خطور می‌کند، باید سریع بنویسند.

چراکه اگر ننویسند، شاید تا پنج دقیقه دیگر این بیت درخشان، در ذهن‌شان باقی نماند.

پس خلاقیت‌ها را با نوشتن، به بند بکشید؛
از این ابزار سواری بکشید؛ با آن بتازید.

 

» مهارت نوشتن و شكار هدف‌ها

از دیگر کارکردهای درخشان مهارت نوشتن، به بند کشیدن هدف‌های شما می‌تواند باشد.

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کرده‌ایم، هدف‌ها، کارهای سختی است که می‌توانید انجام بدهید؛ نه رؤیاپردازی‌هایی که فعلاً شرایط ابتدایی و میانی عملیاتی شدن آن‌ها فراهم نیست.

شما به‌هرحال، نیازمند هدف‌هایی هستید تا در زندگی دنبال‌شان کنید.
اگر چنین هدف‌هایی نداشته باشید، این زندگی است که شما را بازیچه خودش قرار خواهد داد. پس بهتر است که با هدف‌گزینی‌ها، به جنگ زندگی بروید.

اما مشکل غالب مردم، این است که هدف‌ها را، توی ذهن‌شان نگه می‌دارند. یادتان که نرفته؟ گفتیم که حافظه‌ها خیانت‌کارانی هستند که ما را در لحظه‌های «مبادا»، تنها می‌گذارند.

پس به‌این‌ترتیب، باید هدف‌ها را هم به بند بکشیم.

با چه‌کاری؟ با نوشتن !

اساساً تعداد کمی از مردم هستند که در زندگی‌شان هدف دارند
و تنها سه درصد مردم، هدف‌هایشان را قلمی کرده و یادداشت می‌کنند.

پس یکی از مهم‌ترین کارکردهای دیگر نوشتن، به بند کشیدن هدف‌های شما می‌تواند باشد. این‌که یک تکه کاغذی بردارید و هدف‌هایی را که دوست دارید طی سه تا پنج سال آینده به آن‌ها دست یابید، برسید.

سپس با خودتان فکر کنید کدام‌یک از این هدف‌ها، اگر عملیاتی بشود، زندگی شما را ازاین‌رو به آن رو می‌کند. همین‌طور سؤال را تکرار کنید تا به چندتایی از این مهم‌ترین هدف‌ها دست پیدا کنید.

حالا معطل چه هستید؟
کارها و گام‌هایی را که لازم است برای رسیدن به این هدف‌ها بردارید را هم بنویسید. درواقع باید هدفتان را تبدیل به اجزاي کوچک‌تر و سپس تبدیل به کنش‌ها و رفتارهای روزمره کنید.

می‌بینید که یک تکه کاغذ و قلم، چه کارها که نمی‌تواند بکند؟

 

» مهارت نوشتن و چند كاركرد ديگر

فرصتي دیگر باقی نمانده است؛ اما فواید استفاده از نوشتن را پایانی نیست، مثلاً :

  • نحوه تبلیغ‌نویسی را برای کسب‌وکارتان یاد بگیرید
  • نحوه دست‌نویسی را برای کانال تلگرامی و اینستاگرامی‌تان یاد بگیرید
  • قبل از جلسه یا مذاکره، روی کاغذ بنویسید که می‌خواهید چه بگویید و چه اتفاقی باید بیفتد و …
  • نقاط ضعف و قوت روزانه خودتان را بنویسید تا بتوایند روی آن‌ها کار کنید
  • رزومه‌نویسی حرفه‌ای را تمرین کنید
  • نت‌برداری حرفه‌ای را موقع گوش دادن به صحبت‌های دیگران تمرین کنید – این روش نت‌برداری را هم بخوانید
  • و ….
[/restrict]

لطفاً و بي‌زحمت اين مهارت را به داشته‌هاي سال جديدتان اضافه كنيد؛ ضرر نمي‌كنيد كه هيچ، كلي هم منفعت خواهيد برد.


در همین زمینه مقالات زیر را هم بخوانید :

6 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    عالی بود من بعضی از این کارها رو امتحان کردم و بازده ام خیلی بالاتر رفت حالا چه برسه از تمامش استفاده کنم

  2. کاربر سوخت جت 1991 می‌گوید

    سلام و درود بر شما
    بسیار عالی بود
    نوشتن همچون متری است که می توانیم با آن فاصله مان را تا اهداف اندازه گیری کنیم و شاید هم کارآمد تر از این …

  3. کاربر سوخت جت eh.n می‌گوید

    من دقیقا نوشتن رو تجربه کردم و نتیجه اش رو هم دیدم از یک آدم خجالتی و گوشه گیر ومنزوی و آس و پاس به یک مدیر با سابقه دارای خانواده , خانه و ماشین تبدیل شدم بدون هیچ کمک مالی از اطرافیان فقط با وجود دوستان مهربانی مثل شما .

    1. کاربر سوخت جت جت می‌گوید

      آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای شما دوست بزرگوار داریم.

  4. کاربر سوخت جت سن می‌گوید

    متنش یه جوریه که دوست داری از وسط متن بلند شی بری شروع کنی به نوشتن !!!
    عالیه

  5. کاربر سوخت جت P.kh می‌گوید

    متنش عالی بودمن واقعا قبول دارم که تنها خواستن یک چیز باعث به دست آوردنش نمیشه همونطور که همه ما یه زندگی خوب ماشین خوب شریک زندگی خوب میخوایم ولی فقط تعدادی خیلی کمی از ما میتونن به دستش بیارن نه به خاطر اینکه بقیه لایق بهترین ها نباشند نه به خاطر اینکه حاضر نیستیم عادتهای اشتباهمون رو قربانی آرزوها و اهداف دور و نزدیکمون بکنیم. هممون منتظر یه معجزه ، یه شانس ، یه دستی که دستمونو بگیره و بلندمون کنه ، هستیم ولی واقعیت اینه که چیزی به اسم معجزه و شانس وجود نداره یا لااقل اگه ام وجود داشته باشه متعلق به کساییه که مثبت نگر و قوین و واسه آرزوهاشون میجنگن. هیچ کسیم واسه آدمی که خودش واسه خودش کاری نمیکنه،حتی یک قدمم برنمی داره.
    دوست دارم این کارایی که گفتین رو مو به مو انجام بدم و ببینم نتیجش چی میشه
    یعنی میشه منم یه روز به همه ی آرزوهام برسم؟؟؟

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**