8 اصل سرمایه گذاری که باید آن را در جیب ذهنتان نگه دارید – قسمت دوم

سرمایه گذاری کردن مسیری پر از فراز و نشیب است. عده‌ای از قبل در مورد این مسیر و خطرهای آن تحقیق می‌کنند و با چشمانی باز در این جاده قدم می‌گذارند؛ اما عده‌ای دیگر خودشان و دار و ندارشان را پای بوته آزمون و خطا به آتش می‌کشند.

از آنجا که اکنون گذرتان به این مقاله افتاده است، می‌توانیم حدس بزنیم که جزو گروه اول هستید و می‌خواهید با ذهنی بازتر به کارزار سرمایه گذاری در ایران قدم بگذارید و سهمی ستودنی برای خودتان بردارید. در قسمت قبل، به چند اصل سرمایه گذاری اشاره کردیم. در این قسمت، ادامه ماجرا را پیگیر خواهیم شد.

دارایی‌تان را به کارمند تمام وقتتان تبدیل کنید

بسیاری از کسانی که سرمایه‌ای برای خودشان دست و پا می‌کنند به سراغ بازار املاک می‌روند و سعی می‌کنند با خرید زمین، خانه یا مغازه از ارزش پولشان محافظت کنند. در این میان نکته‌ای وجود دارد که شما را به یک سرمایه گذار واقعی تبدیل می‌کند.

اگر کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» را خوانده باشید در آنجا از زبان شخصیت اصلی داستان چنین سخنی را شنیده‌اید: «باید کاری کنی که سکه‌هایت برای تو سکه‌های جدیدی را به همراه بیاورند.»

[bs-quote quote=”
نیازی نیست برای سرمایه گذاری، یک متخصص موشک باشید. سرمایه گذاری بازی نیست که در آن فردی با آی ‌کیو ۱۶۰ بتواند فردی با آی ‌کیو ۱۳۰ را شکست دهد.” style=”style-13″ align=”left” color=”#ddb06c” author_name=”وارن بافت” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2018/06/وارن-بافت.jpg”][/bs-quote]

با این حساب، وقتی شما زمین یا خانه‌ای را برای سرمایه گذاری می‌خرید، چیزی جز بالا یا پایین رفتن ارزش خانه با سرمایه شما بازی نمی‌کند؛ مثلا اگر قیمت ملک بالا برود، شما می‌توانید با فروش ملکتان سود کنید؛ اما ماجرا به همین سادگی نیست. چون نمی‌توانید به همان آسانی که زمین یا خانه می‌خرید آن را در عرض یک شب به پول نقد تبدیل کنید. شاید این ماجرا چندین ماه به درازا بکشد.

در عوض، شما می‌توانید با اجاره دادن خانه یا مغازه‌ای که خریده‌اید، جریانی از سود مستقیم را روانه حساب بانکی‌تان کنید. با این کار، سرمایه راکد شما به یک سرمایه مولد و پولساز تبدیل می‌شود.

حتما بخوانید: سرمایه گذاری با سود 100٪ و بزاق دهان سگ پاولف

 

برای خودتان استراتژی داشته باشید و به آن پایبند بمانید

هر فردی در زندگی خود راه و روشی را برای زندگی کردن در پیش می‌گیرد؛ اما در کمال تعجب، وقتی همین انسان‌ها پا به دنیای سرمایه گذاری می‌گذارند، این روش نیکو را در طاقچه ذهنشان نگه می‌دارند و شتابان به دنبال ردیابی حرکت دیگران هستند. چون با خودشان فکر می‌کنند که دیگران بهتر از آنها در مورد چم و خم سرمایه گذاری اطلاعات دارند و اگر حرکتی انجام می‌دهند حتما پشتبندش راز مگویی پنهان شده است.

این در حالی است که نه تنها سرمایه گذاران کارکشته بلکه تمام انسان‌های روی زمین از توانایی پیش‌بینی کردن محروم هستند. به زبان ساده، یعنی هیچ کس نمی‌تواند آینده را پیش بینی کند و بگوید که بله! فلان شرکت یا استارت‌آپ حتما گوگل یا اپل بعدی خواهد بود.

ناگفته نماند که همین پیروی کورکورانه باعث شد تا حباب دات کام شکل بگیرد و بسیاری از مردم در اثر ترکیدن این حباب بزرگ، دار و ندارشان را از دست بدهند. پس، قبل از اینکه پولتان را وارد بازار سرمایه کنید، استراتژی ویژه‌ای برای خودتان بنویسید، حداقل‌ها و حداکثرها را به روشنی مشخص کرده و از خودتان در برابر موج تصمیم‌های سیل‌آسای دیگران محافظت کنید.

 

از دست ندهید: شغل‌هایی در ایران که با سرمایه خیلی کم هم میتوانید راه‌اندازی کنید

 

مراقب گودال بی‌انتهای تعصب باشید

در بازار سرمایه، ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید: «نباید همه تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد بچینید.» حرف سنجیده‌ای است. تصور کنید که ما مقداری سرمایه داریم و به خاطر علاقه‌مان به خودرو، تمام آن را وارد بازار خرید و فروش خودروها می‌کنیم. با این کار، خودمان را نسبت به تغییرات سونامی‌گونه این بازار، بسیار آسیب‌پذیر می‌گردانیم.

[bs-quote quote=”

تنها چیزی که برای یک عمر سرمایه‌ گذاری موفق نیاز دارید، تعدادی برگ برنده است تا مثبت‌‌های آن سرمایه‌ گذاری‌‌های موفق، منفی‌‌های سرمایه‌ گذاری ناموفق را پوشش دهند.” style=”style-7″ align=”left” color=”#8224e3″ author_name=”پیتر لینچ” author_job=”از معروف‌ترین سرمایه‌گذاران دنیا”][/bs-quote]

کافی است اتفاقی بیفتد و بازار خودرو دچار رکود یا حتی سقوط شود. در آن صورت، نه تنها سرمایه ما بر باد فنا می‌رود بلکه شاید از یک فرد سرمایه‌دار به یک بدهکار بزرگ تغییر ماهیت دهیم.

هوشمندانه‌ترین روش این است که به هنگام سرمایه‌گذاری، چشم‌های خودمان را به روی بخش‌هایی که به آنها علاقه داریم ببندیم و با دیده ذهنمان، موقعیت‌های خوب سرمایه گذاری را شکار کنیم.

به این ترتیب به جای انباشته کردن سرمایه‌مان در یک بخش، آن را در بخش‌های گوناگون مانند طلا، ملک، سهام و حتی ارزهای دیجیتال پخش می‌کنیم.

به دنبال این ماجرا، حتی اگر دو بخش از سرمایه‌گذاری‌مان دچار رکود شوند، سود دو بخش دیگر می‌توانند از اصل سرمایه‌مان و روند رشدی که در پیش گرفته بود محافظت کنند.

 

درست خرج کردن را تمرین کنید

اگر درآمدتان زیاد باشد اما روش درست خرج کردن را بلد نباشید، هرگز راهی به سمت ثروتمند شدن پیدا نخواهید کرد. چون در انتهای ماه، چیزی ته جیبتان باقی نمی‌ماند که با آن تغییری در زندگی‌تان ایجاد کنید. روش‌های متفاوتی در مورد درست خرج کردن پول وجود دارند. از میان آنها امتحان کردن دو روش را به شما پیشنهاد می‌کنم. اولین روش که ترکیبی از چهار بخش است در کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» پیشنهاد شده است. این چهار بخش شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. 70 درصد از درآمد هر ماهتان را برای خرج خانه کنار بگذارید
  2. 20 درصد از درآمد هر ماه را برای دادن بدهی‌هایتان کنار بگذارید
  3. 10 درصد از درآمد هر ماهتان را پس‌انداز کنید
  4. به این برنامه پایبند باشید!
در نقطه مقابل، سرمایه گذار معروفی به نام «وارن بافت» نظر دیگری در مورد خرج کردن دارد او می‌گوید: «آنچه پس از صرف هزینه‌هایتان باقی‌مانده است را پس‌انداز نکنید. بلکه در عوض، آنچه پس از پس‌انداز برایتان باقی می‌ماند را خرج کنید.»

انتخاب کردن هر کدام از این روش‌ها یا حتی گشتن به دنبال روش‌های دیگر بر عهده خود شما است. فقط باید به خودتان قول بدهید که یک روش را انتخاب کرده و آن را برای مدتی امتحان کنید. سپس اگر دیدید این روش، راست کارتان است، می‌توانید آن را ادامه دهید.

یادتان باشد، روش‌های سخت به ویژه اگر به یکباره به زندگی‌تان تحمیل شوند، نه تنها هیچ تاثیر مفیدی نخواهند داشت بلکه شاید شما را نسبت به تمام برنامه‌های خرج کردن پول، بی‌اعتماد کنند. شاید شما نتوانید با پس‌انداز کردن 90 درصد پولتان، زندگی خود را با آن 10 درصد باقی مانده مدیریت کنید.

در حقیقت، این کار از عهده خیلی‌ها برنمی‌آید. مگر آنکه درآمد شما بسیار زیاد باشد و آن 10 درصد، رقم قابل توجهی را پوشش دهد! در هر صورت، باید به تمام توصیه‌ها به چشم یک پیشنهاد و نه قانون! نگاه کنید تا بتوانید از دل آنها قانون خودتان را بیرون بکشید.

نظر شما چیست؟

روش شما برای پول خرج کردن چیست؟ لطفا از تجربه‌تان در این زمینه برایمان بگویید. شاید کسی از خوانندگان سوخت جت بتواند با ایده گرفتن از روش شما راهی برای ساخت روش خودش پیدا کند.


در همین زمینه بیشتر بخوانید:

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    عالی بودnخیلی ممنون از سوخت جت و تشکر ویژه ازn آقای رنه سینانی بنیانگذار سوخت جت

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**