تمام آرامشی که نیاز دارید را می‌توانید با تامل در قرآن به‌دست آورید

نگاهی گذرا به تاریخ زندگی بشر نشان می‌دهد که آرامــــــش، خواسته‌ی تمام انسان‌ها در تمامی زمان‌ها، با هر عقیده و گرایشی است.

انسان برای به دست آوردن آن تلاش و رنج بسیاری را متحمل شده است. به تعبیر دیگر می‌توان گفت که این هدف مشترک کلیه‌ی مذاهب و تشکل‌ها بوده و است و محدود به نوع خاصی از جهان‌بینی نیست.

قرآن تمام آنچه که بشر برای رسیدن به سعادت نیاز داشته پیش روی او قرار داده است. کافی است بنگریم و کمی تأمل کنیم. شرایط اصلی آرامش، داشتن تفکر واقع بینانه است. اگر به انسان احساس شادی و غم دست می‌دهد برگرفته از احساسات او نسبت به آن موضوع است.

[bs-quote quote=”نگرش و برداشت انسان‌ها از از رویدادها بسی مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تر از خود رویدادها است.” style=”default” align=”center” color=”#224d59″ author_name=”اپیکور” author_job=”از فیلسوفان برجسته‌ی یونانی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2019/10/اپیکورس.jpg”][/bs-quote]

خدای رحمان اراده فرموده است تا ما با نوع باورها و اندیشه‌هایی که در ذهن داریم و نوع رفتارهایی که انجام می‌دهیم برنده یا بازنده باشیم.بنابراین تنها افکار و رفتارهای ماست که در زندگی‌مان نقش تعیین کننده‌ای دارند.

برخی آرامش را فقط در داشتن امکانات مادی می‌دانند.درست است داشتن خانه، ماشین و دارایی می‌تواند بخشی از آرامش ما را تأمین کند. اما چه بسا برخی انسان‌ها با وجود برخورداری از چنین وسایلی، از زندگی خود ناراضی اند و احساس ترس، اندوه و نگرانی آن‌ها را برای لحظه‌ای رها نمی‌کند.در مقابل ممکن است فردی حد متوسطی از اموال را داشته باشد اما از زندگی خود راضی باشد.

این تفاوت‌ها نشان می‌دهد احساس آرامش در زندگی یک احساس قلبی و درونی است؛ هر چند منقطع از دنیای خارج و واقعیت‌های بیرونی نیست؛ اما می‌تواند تحت تأثیر آنها باشد اما هرگز وابسته به آنها نیست و این امکان نیز وجود دارد که در شرایط سخت هم فردی از زندگی خود احساس رضایت قلبی داشته باشد.

 

[bs-quote quote=”ابلهی دان جستن از قصر و حصون
راه لذت از درون دان نَز برون

وان دگر در باغ، ترش و بی مراد
آن یکی در کنج زندان مست و شاد

لطف شیر و انگبین عکس دل است
هر خوشی را، آن خوش از دل، حاصلست.” style=”default” align=”center” color=”#303030″ author_name=”مولوی ” author_job=”برگرفته از کتاب مثنوی معنوی”][/bs-quote]

 

» دیدگاه قرآن درباره‌ی آرامش و خیال آسوده چیست؟ «
تمام آیات و نشانه‌هایی که نشان میدهد قرآن بهترین منبع آرامش است.

 

خداوند بزرگ در ارتباط با آرامش در آیه 28 سوره رعد می‌فرماید:

« آنها کسانی هستند که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا مطمئن و آرام است.
آگاه باشید تنها با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد»

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در این باره نیز می‌نویسد:

« اطمینان به معنای سکون و آرامش است و اطمینان به چیزی اطمینان به این است
که آدمی با آن دلگرم و خاطر جمع می‌شود»

خداوند در سوره هود آیه‌ی ۱۲۰در خطاب به پیامبرش می‌فرماید:

«ما از هر یک از سرگذشت‌های انبیاء برای تو بازگو کردیم تا به وسیله‌ی آن قلبت را آرامش بخشیم و اراده‌ات قوی گردد»

در این آیه تأکید شده است که نقل آنها قلب او را آرامش و سکون می‌بخشد و ماده‌ی نگرانی و اضطراب را از دل او برمی‌کند.از زیباترین تعبیرات قرآن برای آرامش(ربط قلب) است.

خداوند در ماجرای حضرت موسی و مادرش  در سوره قصص آیه ۱۰ می‌فرماید:

« در نتیجه قلب مادر موسی مطمئن و فارغ از اندوه گشت که اگر فارغ نمی‌شد نزدیک بود موسی را لو دهد.این ما بودیم که قلبش را به جایی محکم بستیم تا از مؤمنین باشد»

مراد از فراغت این است که دلش از ترس و اندوه خالی شد.

قرآن کریم در سوره‌ی فتح آیه ۴ با صراحت خداوند را تنها نازل کننده‌ی آرامش بر قلب‌ها معرفی می‌کند و می‌فرماید:

«اوست که آرامش را بر دل‌های مؤمنان القا کرد تا ایمانی بر ایمان خویش بیفزایند؛ و سپاهیان آسمان‌ها و زمین در اختیار خداست؛ و خدا دانا و فرزانه است»

 

خداوند رحمان و رحیم در آیه‌ی 126 سوره‌ی آل عمران وعده یاری و نصرت خود را عامل آرامش و اطمینان قلبی معرفی می‌کند و می‌فرماید:

«و خداوند وعده را جز بشارتی برای شما و برای آنکه دل‌هایتان به آن آرامش یابد قرار نداد؛و یاری و نصرت جز از سوی خدای توانای شکست ناپذیر و حکیم نیست»

در نتیجه علم به اینکه تمامی آنها در دستان خداست، موجبات آرامش قلبی انسان را فراهم می‌کند.

[bs-quote quote=”باید این اعتقاد را در قلب خود نهادینه کرد که هیچ موجودی حتی ملائکه مددرسان،در مسئله مدد رساندن و یاری کردن هیچ اختیاری ندارند، بلکه آنها اسباب ظاهریه‌ای هستند که بشارت و آرامش قلبی را برای شما می‌آفرینند، نه اینکه راستی فتح و پیروزی شما مستند به یاری آنها باشد،و یاری آنها شما را از یاری خدا بی‌نیاز کند،نه، هیچ موجودی نیست که کسی را از خدا بی‌نیاز کند، خدایی که همه‌ی امور و اوامر به او منتهی می‌شود،خدای عزیزی که هرگز و تا ابد مغلوب کسی واقع نمی‌شود،خدای حکیمی که هیچ‌گاه دچار جهل نمی‌گردد.” style=”default” align=”center” color=”#adadad” author_name=”طباطبایی”][/bs-quote]

یکی از مؤلفه‌های آرامش رفع غم و اندوه از قلب است و خداوند در جای‌جای قرآن به کرات آن را به خود نسبت می‌دهد. خداوند در سوره طه آیه ۴۰ در ماجرای حضرت یونس آنجا که در دل ماهی گرفتار شده و به تسبیح خداوند مشغول می‌شود، می‌فرماید:

«پس ندایش را اجابت کردیم و از اندوه نجات دادیم؛ و این گونه مؤمنان را نجات می‌دهیم»

 

آرامش مانند اکسیری است که می‌تواند از یک کلبه‌ی کوچک، تنگ و تاریک کاخی بزرگ و نورانی بسازد. احساس آرامش از مهم‌ترین ویژگی‌های انسان سالم به شمار می‌رود. در صورتی که در ذهن شما سکون برقرار باشد می‌توانید رؤیاهای خود را دست یافتنی ببینید و برای آن تلاش کنید. اگر در ذهن شما، قلب شما آتش جنگی برقرار باشد در بهشت هم باشید از آن لذت نخواهید برد.

در سایه آرامش است که می‌توان به رشد و کمال رسید.

اعتقاد به صفات خداوند از قبیل علم، قدرت، رحمانیت، مالکیت و ولایت که ناشی از ایمان است باعث می‌شود انسان در برخورد با سختی‌ها مضطرب نشود. خداوند عالم است پس نیازها و مشکلات ما را می‌داند. قادر است، پس می‌تواند آن‌ها را رفع کند و از طرفی رحمت واسعه‌ی او شامل حال همگان می‌شود.

توجه و تمسک حقیقی به قرآن و راه‌‌های مطرح شده‌ی آن در سایه‌سار ایمان به خدا بهترین تدبیر و والاترین و مطلوب‌ترین شیوه‌ی مبارزه و غلبه بر فشارهای روانی و رسیدن به آرامش است و رسیدن به آرامش راه اصلی تحقق خواسته‌ها و رؤیاهای ارزشمند شماست.

در سایه‌ی ارتباط با خدا می‌توان می‌توان قلب را آماده‌ی دریافت آرامش کرد. باید بینش خود را نسبت به شرایط دنیا و قوانین حاکم بر آن نیز اصلاح کنیم تا متناسب با آن بتوانیم سطح توقعات خود را در زندگی روشن و تنظیم کنیم تا هر لحظه به آرامش قلبی نزدیک‌تر شویم. حضور خداوند چه‌قدر در زندگی‌تان پر رنگ است؟

 

 

[bs-quote quote=”أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ
آیا خدا کفایت کننده‌ی بنده‌اش نیست
” style=”default” align=”center” color=”#95af36″ author_name=”سوره الزمر” author_job=”آیه‌ی ۳۶”][/bs-quote]

 

راه رسیدن به آرامش راهی طولانی نیست، فاصله شما با آن بسیار کوتاه است.فاصله شما با خداوند و یاد او آن‌قدر کوتاه است که لحظه‌ای درنگ نخواهید کرد. کافی است بخواهید که امروز در مسیر آرامش قدم بگذارید و آن را به فردا موکول نکنید.

 

[bs-quote quote=”سعدیا دی رفت و فردا همچنان معلوم نیست
در میان این و آن فرصت شمار امروز را
” style=”default” align=”center” color=”#dba832″ author_name=”سعدی”][/bs-quote]

در همین زمینه مقالات زیر را هم حتما بخوانید:

8 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت .م می‌گوید

    خارق العادس.

  2. کاربر سوخت جت isui می‌گوید

    ادعونی استجب لکم – غافر 60
    بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را 🙂
    وقتی خواسته ات رو از خدا خواستی یادت باشه که یه جای دیگه میگه :
    یدالله فوق ایدیهم .
    وقتی خدا چیزی رو برات بخواد، چه کسی جرات میکنه اونو نخواد 🙂

  3. کاربر سوخت جت ahdy می‌گوید

    اینکهمطالب موفقیت به قرآن ربط داده میشه زیبا است

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      حق با شماست.
      سپاس از نظر ارزشمند شما.
      پایدار باشید.

  4. کاربر سوخت جت اد می‌گوید

    بسیار عالی، من واقعا راه های زیادی رو برای رسیدن به آرامش طی کردم اما همه زودگذر هستن و عادی میشن…. فقط اعتقاد به خدا مستحکم و ماندگار هست.

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      با سلام.
      بسیار هم عالی.
      سپاسگزارم از نظر ارزشمند شما.
      پایدار باشید.

  5. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    بسیار زیبا و آموزنده بود ممنون از شما

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      خواهش می‌کنم.
      سپاسگزارم از نظر ارزشمند شما.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**