کپسول خرید هوشمندانه (قبل از خرید به این ابزارها ذهنی نیاز دارید تا هیچوقت از خریدتان پشیمان نشوید)

خریدهای افراطی، “اعتیاد خرید” و خریدهای غیر ضروری…
آیا شما هم زمانی که به فروشگاه می‌روید تمایل دارید که هر چه را می‌بینید درون سبد خرید خود بیندازید؟

یا نه جزو آن دسته افرادی هستید که عاشق گشتن در خیابان و سر زدن به مغازه‌های مختلف و خرید کردن بی حساب هستید؟ به هر حال نکته قابل قبول این است که خرید کردن بیش از حد مجاز و نیاز در صورتی که به شکل مداوم و تکراری در بیاید نوعی اعتیاد محسوب می‌شود و اصولاً به فردی که چنین رفتاری را در پیش گرفته “معتاد به خرید” می‌گویند.

یعنی کسی که در مقابل میل به خرید کردن توان مقاومت ندارند !
این رفتار در صورتی که از حد مجاز خود تجاوز کند به صورت اختلال در می‌آید و فرد مبتلا حتماً باید برای درمان و خلاص شدن از شر این عادت مخرب به یک متخصص در حوزه روان شناسی یا روان پزشکی مراجعه کند. زیرا این رفتار در صورت تداوم پیامدهای بسیار بدی را در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی شخص به همراه خواهد داشت.

بیشتر این رفتار نوعی واکنش تکانشی به هیجانات و مسائلی است که فرد می‌خواهد به نوعی با خرید کردن از آنها فرار کند چندی از عوامل به اختصار بیان میشود.

دلیل نخست : مـلامت
بیشتر افرادی که از شغل شان ناراضی هستند آن طور نیست که باب میل شان باشد به خرید های افراطی روی می‌آورند آنها معمولاً خرید می‌کنند چرا که کاری بهتری برای انجام دادن ندارند در این موارد خرید جایگزین تفریح و دیگر فعالیتها می‌شود…

دلیل دوم : حـس خود کم بینی
وقتی فردی با حس خود کم بینی مواجه می‌شود آن گاه سعی می‌کند خود را از طریق خریدهای و داشته‌هایش باز تعریف کند و این دقیقاً زمانی است که خریدهای غیر ضروری راه خود را به زندگی او باز می‌کنند.

بیا خانه‌ام را ببین” یا “ماشین جدیدم را دیده‌ای” جملاتی هستند که نشان از خرید برای باز تعریف خود دارند. خریدهایی که از خود کم بین ناشی می‌شوند باعث خواهند شد تا فرد بیش از آن که به سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار بیندیشد مشغول خریدهای غیر ضروری باشد.

دلیل سوم : تـنهایی
برخی خریدها برای جلب توجه دیگران و برخی تنها برای این که سعی کنند به تنهایی خود نیندیشند.
افراد مبتلا به این اختلال گاهی تکانشی هستند و در حالت اوج به سر می‌برند و گاهی هم در حالت افسردگی و غم فرو می‌روند و در اصطلاح در وضعیت پایین به سر می‌برند.
این اشخاص بیشتر از فرار از احساسات ناخوشایند مانند افسردگی و اضطراب دست به این کار می‌زنند این افراد تلاش می‌کنند با خرید کردن بیش از حد، استرس و نگرانی‌شان را کنترل کنند.

افراد دیگری هم به شدت تحت تأثیر تبلیغات قرار می‌گیرند.
افراد دیگری هم به شدت فریفته قرعه‌کشی و عاشق بردن جایزه و تحصیل هدیه و جایزه‌های کلان هستند، این اشخاص بعد از مدتی شرکت در انواع و اقسام قرعه‌کشی‌ها و مسابقه‌ها هنگامی که جایزه‌ای نمی‌برند به شدت سرخورده ناامید و به روان خویش صدمه‌های جبران ناپذیر وارد می‌کنند.

این افراد خودشان را نمی‌شناسند و نمی‌توانند پول و هزینه را تجزیه و تحلیل کنند چون ما بابت آن مقدار پولی که هزینه می‌کنیم وقت از دست داده‌ایم، عمر داشته‌ایم، اعصاب و توان صرف کرده ایم و این درآمد را کسب کرده‌ایم حال اگر به راحتی هزینه کنیم یعنی ما دچار یک پدیده‌ای هستیم که باید موشکافی شود.

حتی این امر را به دیگر اعضای خانواده مخصوصاً به کودکانمان منتقل می کنیم در نتایج تحقیقاتی از هـُلند مشخص شده که حتی کودکان غمگین نیز بیشتر خرید می کنند.
و طبعاً این کودکان در آینده هم از زندگی خود رضایت پیدا نمی کنند و لذت یک زندگی خوب را نمی توانند تجربه کنند پس تا زود است با مداخله زود هنگام از چرخه غمگین و اعتیاد به خرید داشتن بچه ها جلوگیری کنید.

به کودک هر مقدار پول بدهید آن را خرج می کند و این مسئله در کودکی طبیعی است اما اگر این رویه در زمان بزرگسالی ادامه یابد نشانه آسیب است.

می خواهم های کودکانه: این می خواهم های کودکانه از زمان کودکی شروع می شود و همراه فرد به دنیای بزرگسالی می آید در حالت بهنجار و بالغانه این تکانه ها باید توسط فرد کنترل شود.

اگر فرد کودک صفت و رشد نایافته باشد نمی تواند در مقابل این خواستن ها مقاومت کند و مثل زمان کودکی هر چیزی را دید دلش می خواهد بخرد همین صفات نیز موجب می شود که فروشندگان بیشتر روی این افراد کار کنند و در بسیاری از موارد فریب شان بدهند به قول معروف اگر ته جیب تان سوراخ باشد.

قطعاً هـم کسـانی پشت سر شما هم خواهند آمد تا پول هایی که از جیب تان می ریزد جمع کند.
یعنی کسانی هم سرگرم نصب دام و تله و ریختن دانه اند تا پول هایی را که شما با زحمت به دست می آورید صید کنند.

یادتان باشد کاسب کارها بوی پول  را خوب میفهمند و تجربه کافی هم برای شکار کردن مشتریان دارای اعتیاد به خرید دارند و حتی باهم رقابت می کنند تا بخش بیشتری از پول شما را در اختیار خودشان بگیرند.

حال که با عوارض و دلایل اعتیاد به خرید و خرید افراطی آشنا شدیم،

  • چطور از آن جلوگیری کنیم؟
  • چطور میتوانیم خریدهایمان را هوشمندانه انجام دهیم تا دیگر هیچوقت پشیمان نشویم؟
  • چطور میتوانیم به کمک چند ابزار ساده ذهنی از این پس هر خریدی را از لحاظ منطقی کاملا بررسی کنیم و یک خرید صحیح انجام دهیم؟

استیو جابز LQ

اگر بدنبال پاسخ این سوالات هستید… به خواندن ادامه دهید :

 

 

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت rimi می‌گوید

    واقااا عالیهههه

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**