در فشار کاری بالا این اصل مهم را رعایت کنید تا همه‌ی کارها را درست پیش ببرید

همه ما در زندگی شخصی و اجتماعی مان مسئولیت هایی بر عهده داریم که باید آن ها را به بهترین نحو انجام دهیم. هیچ کس دوست ندارد در شغل، درس و یا رابطه خانوادگی و اجتماعی  ناموفق باشد یا مورد سرزنش قرار بگیرد.

اما گاهی ما نمی توانیم به درستی و  سر وقت کارهایمان را تمام کنیم؛ به همین دلیل با سیل انتقادها و سرزنش ها رو به رو می شویم. گاهی توبیخ می شویم یا موقعیت خوبی را از دست می دهیم…

حتی اگر سرزنشی هم نشنویم یا موقعیتی را هم از دست ندهیم، نسبت به خودمان حس بدی پیدا می کنیم و به توانایی هایمان شک می کنیم.

این موضوع تنها مربوط به محیط کاری یا درسی نمی شود.

شاید  در محیط خانواده هم از شما به عنوان شخصی که نمی تواند کاری را به درستی به پایان ببرد، یاد کنند. یا این که همیشه مورد سرزنش والدین خود قرار  بگیرید و احساس خوبی راجع به خودتان نداشته باشید.

البته این احتمال نیز وجود دارد که شما مشکلی در انجام کارهایتان ندارید اما دلتان می خواهد که آن ها را سریع تر انجام دهید و  به کارهایتان سرعت ببخشید.

  • خب، در این شرایط چه باید کرد؟
  • آیا تنها برنامه ریزی به ما کمک می کند تا کارهایمان را سریع تر و بهتر انجام دهیم؟

برنامه ریزی یک روی سکه است؛ روی دیگر سکه مربوط به ذهن ماست؛ البته منظور من از ذهن تنها مثبت اندیشی نیست…

مثبت اندیشی یکی از ابزارهای مهم موفقیت است، اما من می خواهم درباره یک اصل مهم صحبت کنم؛ اصلی که به شما کمک میکند در مواقعی که فشار کاری شما بالاست، بیشتری بهره‌وری را داشته باشید.

 

اصل اول موفقیت در فشار کاری بالا چیست؟
«تمرکز و دیگر هیچ»

بدون شک تمرکز یکی از شاه کلیدهای موفقیت به حساب می آید.
برای این که مفهوم تمرکز را بهتر بفهمیم، لحظه ی به نور خورشید فکر کنید. به نظر شما چرا نور خورشید آسیب مستقیمی به ما نمی زند؟ مثلا یک کاغذ را در نظر بگیرید.

ما این کاغذ را در فضای باز زیر نور خورشید قرار می دهیم، چه اتفاقی می افتد ؟ تقریبا هیچ اتفاقی نمی افتد اما وقتی با یک ذره بین این کاغذ را زیر نور خورشید قرار  دهیم، کاغذ می سوزد. دلیل این اتفاق چیست؟

خیلی ساده است و همه ما جوابش را می دانیم.
چون نور خورشید با ذره بین متمرکز می شود و در این حالت می تواند قوی تر عمل کند و کاغذ را بسوزاند.

اگر ما هم روی کاری که انجام می دهیم، تمرکز کنیم کارایی مان بیش تر می شود و خیلی بهتر و سریع تر آن را انجام  خواهیم داد. ذهنی که متمرکز نیست و از این شاخه به آن شاخه می پرد، نتیجه ی آشفتهای هم تحویل ما می دهد.

مثل پروژه ناتمام، خانه بهم ریخته، رابطه در حال شکست و …

اگر ما یاد بگیریم در هر لحظه ای که قرار داریم، روی همان لحظه و کاری که در حال انجامش هستیم، متمرکز شویم، چند قدم به موفقیت نزدیک می شویم.

این حالت را تصور کنید که رئیس شما پروژه ای به شما داده که باید آن را در خانه انجام دهید، پروژه را روی میز  قرار دادید و همزمان غذا می پزید و با تلفن هم صحبت می کنید.

در حقیقت شما چند کار را همزمان انجام می دهید و روی هیچ کدام تمرکز ندارید. به همین دلیل به احتمال زیاد کار شما خوب از آب در نمیاید و ممکن است اشکالات زیادی داشته باشد. اگر شما به صورت جداگانه روی غذا پختن و انجام پروژه تان متمرکز می شدید، نتیجه ی بهتری می گرفتید و کارهایتان سریع تر انجام می شد.

در بحث اهداف نیز روانشناسان و مشاوران همیشه تاکید می کنند، به جای داشتن هدف های متعدد و از این شاخه به آن شاخه پریدن، روی یک هدف مهم متمرکز شوید تا شانس رسیدن شما به هدف هایتان افزایش یابد.

خب حالا که با بحث  تمرکز و تاثیر آن بر روی موفقیت آشنا شدیم، اگر شما از آن دسته آدم ها هستید که به سختی می توانید روی کاری تمرکز کنید،  همیشه از این شاخه به آن شاخه می پرید و حواستان پرت می شود، می توانید از تمرینات زیر برای بالا بردن تمرکزتان استفاده کنید :

 

» تمرین اول |‌ روش عنکبوتی

یکی از روش هایی که برای بالا بردن تمرکز وجود دارد روش عنکبوتی است‌.  حتما تا به حال تارهای عنکبوت را از نزدیک دیدید. اگر ما  به آرامی این تارها را تکان دهیم، عنکبوت در ابتدا تصور می کند ‌که حشره‌ای به دامش افتاده  و به دنبال دام خود می گردد.

اما بعد از چند بار تکرار این کار، عنکبوت می فهمد خبری از حشره دیگر نیست، و به همین دلیل به تکان های تور خود توجه نمی‌ کند. 

شما نیز می‌توانید از این روش استفاده کنید و مانند عنکبوت رفتار کنید.  مثلا هربار که مشغول انجام کاری هستید اگر سر و صدای اطراف حواستان را پرت کرد سعی کنید آن را نادیده بگیرید و روی کارتان متمرکز شوید.

انجام این کار در ابتدا سخت است اما به مرور زمان می‌توانید مثل عنکبوت عمل کنید و به راحتی تمرکز کنید.
برای اطلاعات بیشتر راجع‌به این روش مقاله «استراتژی عنکبوت» حتما بخوانید.

 

» تمرین دوم |‌ شمردن  تعداد کلمات  پاراگراف یک کتاب

یکی دیگر از تمرین هایی که برای افزایش تمرکز می توان انجام داد این است که یک صفحه از یک کتاب را انتخاب کنید و بعد شروع به شمردن  تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف کنید.  چشم هایتان را روی کلمات کتاب حرکت داده و شمارش را به صورت ذهنی انجام دهید.

این کار در ابتدا کمی دشوار به نظر می رسد اما با تکرار این تمرین نه تنها سختی آن از بین می رود، بلکه تمرکزتان نیز تا حد زیادی افزایش می یابد.

» تمرین سوم | قدرت نه گفتن

علاوه بر این ها باید به این نکته توجه داشته باشید که قدرت نه گفتن به شما در انجام درست و سریع کارها کمک قابل توجهی خواهد کرد. پس اگر به راحتی نمی توانید نه بگویید، دست به کار شوید و  قدرت نه گفتن را یاد بگیرید.

گاهی ما مشغول انجام کاری هستیم و برای این کار برنامه ریزی کردیم. در همین حال یکی از اعضای خانواده  یا دوستانمان از ما درخواستی دارند. مثلا دوستمان با ما تماس می گیرد تا با او بیرون برویم.

اگر شرایط اضطراری نیست، باید در آن لحظه توانایی پاسخ نه را داشته باشیم و به خاطر رو درواسی یا وسوسه شدن درخواست او را نپذیریم. چون اگر نتوانیم نه بگوییم، در انجام کارمان  وقفه ایجاد می شود و  تمرکزمان برای انجام آن از بین می رود.

شما با کمک تمرکز می توانید به هدف های مهم زندگی تان برسید، پروژه های درسی و کاری تان را بهتر و سریع تر انجام دهید و حتی رابطه خانوادگی و اجتماعی خود را هم بهبود ببخشید. فقط این موضوع را فراموش نکنید که در هر شرایطی که هستید باید بر روی کاری که انجام می دهید متمرکز شوید حالا این کار می تواند رسیدن به یک هدف مهم، انجام یک تحقیق درسی یا صرف شام با خانواده باشد.


در همین زمینه مقالات زیر را هم بخوانید:

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت مه می‌گوید

    خیلی خوب بود.

  2. کاربر سوخت جت را می‌گوید

    عالييييي

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**