من چه کسی هستم؟ خودشناسی مهم‌ترین درسی بود که باید یاد می‌گرفتید

اگر از ظاهری که مردم به ما نشان می‌دهند بگذریم و بتوانیم به عمق وجودشان پی ببریم، خواهیم دید که بیشتر مردم احساس خوشبختی ندارند. تعداد کسانی که در آرامش زندگی می‌کنند و دلشان واقعاً خوش است بسیار کم است.

فرقی نمی‌کند که شما پول‌دار باشید یا وضعیتتان معمولی باشد. پول برای شما رفاه را به ارمغان می‌آورد اما خوشبختی جای دیگری است. اگر می‌خواهید به آرامش واقعی دست پیدا کنید باید یک کار آسان ولی پیچیده را انجام دهید، خـــودشنـــــاسی.

بله! من در طول زندگی انواع نظرات را درباره زندگی دیگران می‌دهیم اما غافل از آنکه هنوز خودمان را نمی‌شناسیم. نمی‌دانیم خود واقعی ما کیست. اینکه ما کی هستیم و چه ویژگی‌های مهمی داریم.

خودشناسی مهم‌ترین گام در رسیدن به آرامش است

ما باید هویت خود را به طور عمیقی درک کنیم تا ببینیم که واقعاً چه چیزی از زندگی می‌خواهیم و چه چیزی می‌تواند ما را به ساحل آرامش برساند. پس بیایید چند توصیه مهم که در ادامه آمده را انجام دهید تا بتوانید خودتان را بشناسید:

» برای شناخت خود ابتدا باید با خودتان صادق باشید

خودشناسی یعنی شناخت بخش‌های مختلف ذهنیت و شخصیت وجودی خود شماست. هدف این نیست که از خودتان انتقاد کنیم، اما در مرحله اول باید تمامی ایرادها و خوبی‌های خودتان را صادقانه بیرون بکشید. تا بتوانید فرصت یادگیری چیزهایی جدید را در خودتان تقویت کنید

  • هنگامی که خودتان را ارزیابی می‌کنید به چیزهایی که باعث ناراحتی‌تان می‌شود توجه کنید. این سیگنال‌های احساسی به شما می‌گوید که شما در حال تلاش برای اجتناب از موضوعی هستید. همان موضوعی که شما را ناراحت می‌کند. چند ویژگی بد خود را در این مسیر پیدا کرده‌اید. اما برای رفع آن چه کار می‌توانید بکنید؟
  • برای مثال اگر شما دوست ندارید در آینه نگاه کنید. از خودتان سؤال بپرسید که چــــــرا؟ آیا شما از ظاهر خودتان خوشتان نمی‌آید؟ آیا نگران سن‌تان هستید؟ در واقع دلیلی وجود دارد که ترس آن شما را تسخیر کرده و تنها راهی که می‌تواند دلیل این ترس را پیدا کرد این است که با خودتان صادق باشید

 

» سوالات زیادی باید از خودتان بپرسید

وقتی از خودتان شروع به سؤال کردن کنید و جواب‌های صادقانه به آن بدهید. مانند دانشی است که به شما افزوده می‌شود و همین دانش می‌تواند در شناخت خودتان به شما کمک کند. در نهایت شما می‌توانید از این اطلاعات در مسیر خوشحال‌تر کردن خودتان بهره بگیرید. برخی از سؤالات می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • الگوی من کیست؟
  • اگر فاکتور پول را از چرخه انتخاب شغل کنار بگذارم دوست دارم چه‌کاره شوم؟
  • هدف از زندگی چیست؟
  • بزرگ‌ترین ایراد من چیست؟
  • رؤیای من چیست؟
  • دوست دارم دیگران چطور من را بشناسند؟

حتی اگر می‌خواهید به درجه‌ی بالایی از خودشناسی برسید می‌توانید هشت سوال را هر روز از خود بپرسید تا دیگر هیچ روزی از زندگی‌تان بیهوده تلف نشود. این هشت سوال و سایر راهنمایی‌ها در این لینک در دسترس است.

طراحی سؤالات برای شناخت خود تمامی ندارد. شما می‌توانید روزی چند سؤال خاص از خودتان بپرسید. فقط برای جواب دادن آن بیشتر به دلتان رجوع کنید تا عقلتان. زیرا عقل شرایط را در نظر می‌گیرد ولی دل عشقی که از اعماق وجودتان می‌آید را.

 

» به ندای درونی خود توجه کنید

اکثر مردم با عقل خود زندگی می‌کنند و این آن‌ها را به چیزی تبدیل می‌کند که عرف جامعه می‌پذیرد. به صدای درونی خود رجوع کنید. این صدا به طور صادقانه به شما نشان می‌دهد که چه احساسی دارید.

  • یک تمرین خوب برای این کار این است که صدای درون ذهنتان را بدون تغییر بیرون بکشید. برای این کار کافی است صدای درون ذهنتان را ضبط کنید. اصلاً خجالت نکشید. چشمانتان را ببندید و هر چیزی که درونتان است را بگویید تا صدایتان ضبط شود. بعد آن را آنالیز کنید. ببینید این صدا منفی است یا مثبت است؟
  • وقتی صدای درون شما منفی باشد، باید از خودتان بپرسید که چه چیزی سبب شده بدبینی و این‌همه منفی گرایی درون من وجود داشته باشد. آیا از چیزی می‌ترسم؟ آیا ناخودآگاه در حال دفاع هستم یا از خودم خوشم نمی‌آید؟ حتماً باید علت صداهای منفی را پیدا کنید.
  • اگر صدا را گوش کردید و دیدی که این تصور شخصی با چیزی که دوست دارید باشید تفاوت دارد. پس راه تغییر را آغاز کنید. اصلاً نگران نباشید. شما می‌توانید همه چیز را تغییر دهید و به شخصی که دوست دارید تبدیل شوید

 

» به صورت روزانه رویدادها را بنویسید

قبلا در یک مقاله‌ی مفصل در مورد مهارت نوشتن و تاثیر بی‌نظیر آن در زندگی‌تان حرف زدیم که می‌توانید آن را در این لینک بخوانید

یک روش جالب برای اینکه بفهمیم واقعاً چه کسی هستیم این است که کارها و رویدادهای روزانه‌مان را بنویسیم. مانند دفتر خاطرات. بعد از یک ماه که آن را دوباره مطالعه کنید تازه خواهیم فهمید که چه کسی بوده‌ایم.

مثلاً چند بار عصبانی شدید. چقدر خوشحال بودیم و یا بیشتر وقتمان را به چه کارهایی اختصاص داده‌ایم. از ماه دوم فقط به نوشتن بسنده نکنید. بلکه سعی کنید اشکالات ماه اول را هم کم کم در رفتار ماه دومتان رفع کرده باشید و وقتی می‌نویسید دیگر آن مشکلات درونش نباشد. به هر حال نوشتن یک دیدگاه جدید از خودمان به ما می‌دهد و از زاویه کاملاً متفاوت خودمان را به خودمان معرفی می‌کند.

حتی جالب است. یک تکنیک روانشناسی وجود دارد که می‌توانید برای کشف خودتان استفاده کنید. از امروز سعی کنید یک داستان نسبتاً کوتاه را بنویسید. داستانی تخیلی، به هیچ چیز فکر نکنید. فقط داستان را بنویسید و جلو بروید.

وقتی داستانتان تمام شد اگر یک دور آن را بخوانید خواهید فهمید که دغدغه‌های ذهنی، تفکرات، عقاید و آرزوهای واقعی شما چه بوده است. درواقع نوشتن داستان کمک می‌کند تا همه خواسته‌ها و علایق پنهان که از آن‌ها خبر نداشتید از ذهنتان بیرون بیاید و در قالب داستان شما وارد شود. این کار کاملاً ناخودآگاه است و کنترلی روی آن نخواهید داشت. همین ناخودآگاه بودن آن است که واقعیت درونی شمارا به خودتان نشان می‌دهد.

 

» چه نقش‌هایی را در زندگی بازی می‌کنید؟

همه ما بر اساس محل قرارگیری و روابط شخصی در خانه، محل کار و یا با دوستان؛ نقش‌های متفاوتی را ایفا می‌کنیم. مثلاً:

  • پدر بودن
  • دوست بودن
  • رهبر تیم
  • حل کننده مشکل
  • رازدار

حالا برای هرکدام بنویسید که برای شما این نقش‌ها چه مفهوم و معنی می‌دهد. سپس با مفهوم اصلی تعریف شده با آن مقایسه کنید. ببینید که چقدر شما به واقعیت آن نزدیک هستید و یا چقدر دورید.

 

» ارزش‌های خود را بنویسید

یکی از بزرگ‌ترین چیزهایی که شخصیت هر فرد را تعریف می‌کند ارزش‌های زندگی اوست. اگر ارزهای واقعی خود را پیدا کنید می‌توانید خودتان را بهتر بشناسید. این ارزش‌ها بر اساس خلق‌وخو، نقاط قوت، اهداف و …. در دسته بندی‌هایم مختلف تعریف می‌شوند که می‌توان با پرسیدن سؤال‌های متفاوت از خودتان، آن‌ها را کشف کنید:

  • ارزش‌ها: چه چیزی برای من مهم است؟ چه چیزی سبب برانگیخته شدن انگیزه من می‌شود؟ چه چیز دیگران را تحسین می‌کنم
  • منافع: چه چیزی من را جلب می‌کند؟ درباره چه چیزی کنجکاو هستم؟ در وقت آزاد خود چه کاری انجام می‌دهم؟
  • فعالیت: روزم را چطور می‌گذرانم؟ از کدام بخش فعالیت‌هایم لذت می‌برم؟ آیا برنامه روزانه دارم؟
  • اهداف زندگی: مهم‌ترین رویدادهای زندگی من چیست؟ 5 سال دیگر خودم را در کجا می‌بینم؟ و چرا؟
  • قدرت‌ها: توانایی و استعداد من چیست؟ چه کاری را خوب انجام می‌دهم؟ در چه چیزی مهارت دارم؟

اگر جواب سوالات بالا برایتان  سخت است می‌توانید از مقاله‌ی فرمول ریچارد لیدر برای کشف هدف زندگی‌تان در این لینک استفاده کنید.

 

» در تست‌های شخصیت شناسی شرکت کنید

در علم روانشناسی برای اینکه دکترها بتوانند بهتر شخصیت فردی که نیاز به مشاوره دارد را بهتر بشناسند، ممکن است از او تست‌های روانشناسی از پیش تعیین شده‌ای بگیرند. این یک روش خوب است که شما می‌توانید با انجام تست‌های استاندارد به بخش مخفی وجود خود پی ببرید. برای این کار بهتر است با یک روانشناس خبره مشورت کنید و از او بخواهید که ضمن تست گرفتن از شما نتیجه تست‌ها را نیز بگویید و درباره آن به شما مشورت دهد.

و یا اینکه همین الان در تست‌های خودشناسی که به طور کامل در سایت در نظر گرفته شده استفاده کنید. برای شروع می‌توانید از این دو مقاله شروع کنید:

» پرسیدن نظر دیگران درباره خودتان

همه انسان‌ها گویی دو نفر هستند. یکی کسی که می‌خواهند باشند و دیگری کسی که واقعاً هستند. اغلب ما تمرکزمان رو کسی است که دوست داریم باشیم اما چیزی که دیگران از ما می‌بینند کسی است که واقعاً هستیم. برای اینکه بدانید شما واقعاً از نگاه جامعه و دیگران چه کسی هستید باید از خود آن‌ها کمک بگیرید.

  • از خانواده درجه 1 خود بخواهید که شما را تعریف کنند و بگو‌یند چه چیزی از شما می‌بینند
  • از کسانی که با آن‌ها کار می‌کنید هم باید بپرسید که چگونه شما را می‌بینند

وقتی نتیجه را بشنوید حتماً متحیر می‌شوید و احتمالاً با بیشتر برداشت‌های آن‌ها مخالف خواهید بود. این یک امر طبیعی است. هرچقدر حرف‌های آن‌ها برای شما عجیب‌تر باشد نشان می‌دهد شما از آنچه که دوست دارید باشید دورتر هستید. اما حسن این سؤال و جواب این است که شما بخشی از شخصیتتان که دیگران روی آن قضاوت می‌کنند را شناخته‌اید.

ما مقاله‌ی دیگری هم در این زمینه داریم که به شما کمک می‌کند تا علایق و رسالت واقعی را زندگی‌تان را پیدا کنید. برای مطالعه اینجا کلیک کنید.

در نهایت باید گفت که واقعاً ما خودمان را به طور کامل نمی‌شناسیم، برای همین است که وقتی یک راه را طی می‌کنیم اغلب به موفقیت ختم نمی‌شود. وقتی خودتان را نشناسید نمی‌دانید که توانایی‌ها و ضعف‌های شما در چیست. و دائماً راه را غلط می‌روید. درحالی‌که ممکن است راهی که به خوشبختی شما منتهی می‌شود بسیار نزدیک و دم دست شما باشد.

پس هر جای زندگی که هستید به ایستید، برای خوشبخت شدن نیاز به تلاش بیش از حد نیست.
فقط راه را باید پیدا کنید، برای پیدا کردن راه اول باید خودتان را خوب بشناسید.
و در آخر ما سری مقالات ویژه‌ای برای کسانی که می‌خواهند از راه خودشناسی به ثروت برسند تهیه کرده‌ایم. اگر می‌خواهید راه خودتان را برای ثروتمند شدن پیگیری کنید از همین امروز با قسمت اول شروع کنید:

 

43 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت یا می‌گوید

    سلام واقعا عالی بود اما واقعا سخته تو این دنیایی که نه قبلش معلومه نه بعد بفهمی تو کی یا چی هستی اما مطالب شما هم واقعا مفید بودن ممنون خدا قوت

  2. کاربر سوخت جت دی می‌گوید

    سلام عالی بود منم دارم دلایل ارزشمند بودنم رو مینویسم ۲۲ مورد نوشتم وبقیشم تو ذهنمه مینویسم مثل جت

  3. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

    سلام لطفا قسمتی در کنار نظرات ایجاد کنید که بشه نظرات دیگران رو هم لایک کرد و پسندید ممنون از طرف یک منتقد سازنده

  4. کاربر سوخت جت وش می‌گوید

    سلام خیلی مفید بود

  5. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    تشکر این امری واجب محسوب میشود

  6. کاربر سوخت جت ۹۲ می‌گوید

    با سلام و درود
    خودشناسی مقدمه خداشناسی هست
    اگر واقعا کمی فکر کنیم کی هستیم برا چی زندگی میکنیم هدفمون چیه در زندگی
    اینقدر دنبال چیز های پوچ وبیهوده از قبیل غیبت ، نظر دادن درباره هر چیزی ، مهندسی کردن در زندگی دیگران و… پوچ ومنفی گرا نخواهیم رفت که همواره باعث حالت روحی خراب و.. باشه. مثبت باشیم و کتاب های مثبت اندیشی بخونیم بهترین هارو برا دیگران و خودمون بخواهیم آنگاه زندگی برایمان بهشت میشود و پر از حس آرامش و زیبایی.

  7. کاربر سوخت جت yn73 می‌گوید

    سلام
    خسته نباشید مطالب آموزنده ی شما زندگی منو نجات داد

  8. کاربر سوخت جت 1291 می‌گوید

    سلام به همه
    واقعا مطالب ارزشمند و در عین حال ساده و روان هستند و میطلبه وقت بیشتری برای آنها گذاشت و در روزگار کارمندی خودم،پیدا کردن وقت برای مطالعه همه مطالب واقعا دور از ذهن هست ،و برنامه ریزی دقیقی میخواد ،آخه دوست داری تمام مطالب و لینکها رو دنبال کنی و بنده شخصیتی کنجکاو و عجولی دارم ،
    کنال تقدیر و تشکر از مدیریت سایت دوستداشتنی سوخت جت

  9. کاربر سوخت جت ول می‌گوید

    سلام خداقوت من رسول هستم عضو جدید و از این همه مطالب عالی دارم لذت می برم.

    1. کاربر سوخت جت جت می‌گوید

      رسول عزیز به خانواده سوخت جت خوش اومدی 🙂

  10. کاربر سوخت جت ود می‌گوید

    سلام. خداقوت عالی بود

  11. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    با سلام خسته نباشید به تیم خوب سوخت جت و همراهان گرامی
    دوستان مباحث زیاد و آموزنده اند منتهی برای اینکه از اصل موضوع خارج نشوید مقالاتی که به نظرتون جالب میان رو نوشته و بعدا تک تک مراجعه و مطالعه و نکته نویسی کنید . با درود فراوان

  12. کاربر سوخت جت Feiz می‌گوید

    سلام. خداقوت فراوان
    تشکر بسیار زیاد بابت این همه مطالب فوق العاده
    انقدر مطالب ارزشمند و مفید هست که نمی توان از کنارش گذشت.
    وقتی وارد سایت میشیم دوست ندارم دیگه خارج بشم.
    تشکر فراوان بابت این همه انرژی عالی

  13. کاربر سوخت جت رد می‌گوید

    جناب محترم شما واقعا مطالب که برای شناخت خودمان، ذهنیت های مان، توانایی های مان، ضعف های مان، استعداد های مان، هدف های مان، آرزو های مان، راه های موفقیت مان، راه های غیر موفقیت مان، ارزش های مان، منافع مان،فعالیت مان،قدرت های مان، موضوعات بارزش و با اهمیتی ارایه نمودید من واقعا از این گفته شما چیز های زیادی یاد گرفتم و از این به بعد انشاءالله به اراده خداوند در زندگی خودم تغییرات زیادی خواهم آورد. یک جهان ممنون از شما کامیاب و پیروزی باشید….

  14. کاربر سوخت جت اه می‌گوید

    عالی بود ین مقاله قطعا تو زندگی چیزهای قشنگی بم یاد میده

  15. کاربر سوخت جت کی می‌گوید

    سلام ودورد
    حس فوق العاده ای از این مقاله بدست آوردم.
    مطمئنم که با انجام دادن پیشنهادات این مقاله تیکه ای از پازل زندگیم سر جایش قرار میگیره.
    با تشکر از تیم خوب سوخت جت

  16. کاربر سوخت جت ntor می‌گوید

    سلام. من تازه به جمعتون پیوستم. مقاله فرعی جالبی بود. به نظرم وقت بیشتری از درس اصلی ازم میگیره. به خصوص اینکه چندین لینک توش هست… آیا نیاز هست اونها رو هم پیگیری کنم؟

    1. کاربر سوخت جت جت می‌گوید

      سلام دوست عزیز، اگر به مقالات داخلی که لینک شدند علاقه دارید میتوانید مطالعه کنید، اما روند اصلی مقاله مهم تر است و توصیه میشود ابتدا قسمت‌های اصلی هر مقاله را مطالعه کنید.

    2. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

      سلام
      من هم همین حس و سوال را دارم. احساس می کنم اطلاعات زیاد هست و پرداختن به آنها مشکل. تقریبا خسته کننده هست و این حس را دارم که خیلی کار دارم و پرداختن به همهمه آنها وقت زیادی می گیره و اصل مطلب فراموش می شه. لطفا اگر راهکاری هست دوستان راهنمایی کنند.

  17. کاربر سوخت جت less می‌گوید

    سلام،
    نوشتن برام راهکار بسیار جالبی بود،
    ولی راهکاری جدیدی که بسیار کاربردی هست برام ، نوشتن داستان هست!
    مرسی بابت ارائه این روش

  18. کاربر سوخت جت jafi می‌گوید

    من امروز عضو شدم مطالب خوبن البته یه نظر هم دارم اینکه در انتهای مقالهاتون یه شخص موفق نظر هم بده و در انتها یا ابتدا بزازید. ممنون

  19. کاربر سوخت جت sh21 می‌گوید

    سلام
    من امروز به جمع اعضای این پروژه پیوستم..
    خوندن این مطلب باعث شد یه چیزی درونم بگه که توهم میتونی فقط کافیه خودتو بشناسی کافیه دست بکار بشی و یه کاغذوقلم برداری و ببینی واقعی چی میخوای از این زندگی و بعد متعهد بشی که بهشون عمل کنی..

    1. کاربر سوخت جت جت می‌گوید

      آفرین به شما؛ موفقیت بزرگی در انتظار شماست : حتما دروس سکوی پرتاب رو شرکت کنید (از داشبورد من)

  20. کاربر سوخت جت زی می‌گوید

    سلام
    بعد خوندن این مقاله نوشتن رو آغاز کردم و درباره ی حس و حالم در روز ها و ساعت های مختلف مینوسیم حتی شده کوتاه و در قالب یک کلمه یادم میاد وقتی چت های قدیمی تلگرام رو که برای دوستام فرستاده بودم میخوندم اگر با رنگ سبز مشخص نشده بودن که اون پیام ها رو من برای دوستم فرستادم واقعابرام فهمیدنش سخت بود.
    از ایده نوشتن داستان هم خوشم اومد چون در کودکی این کار رو میکردم و به نظرم آرامش خوبی بهم خواهد داد
    نکته مهم دیگه این بود که مقالات فرعی که در این مقاله لینک شده بود بسیار برام مفید بودن و در حال مطالعشون هستم
    هنوز برای رسیدن به پاسخ این سوال که ارزش های زندگیم چی هست مشکل دارم ولی به این باور رسیدم که مطالعه در باب ارزش ها بیشتر از ساکن موندن برای رسیدن به جواب بهم کمک میکنه
    سپاس

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**