دستورالعمل گام‌به‌گام برای تبدیل رویا به واقعیت – قسمت آخر

چهار کلید، برای اینکه هر قفلی را باز کنید...

بلاخره پس از دو ماه، رسیدیم به قسمت آخر سری مقاله «دستورالعمل گام‌به‌گام برای تبدیل رویا به واقعیت» و در این قسمت پایانی میخواهیم به شما چهار شاه‌کلید بدهیم تا با آن بتوانید تمام درب‌های قفل مسیر زندگی‌تان را باز کنید :

در این گام یعنی گام دهم، چهار نکتۀ آخری که لازم است برای تبدیل کردن رویا به واقعیت بدانید را به همان شیوۀ قلفتی تقدیم حضورتان خواهیم کرد. آماده‌اید؟

«چهار کلید برای باز کردن تمام قفل ها»

 

سری مقالۀ «دستورالعمل گام‌به‌گام برای تبدیل رویا به واقعیت» در مجموعه‌ای قدم‌به‌قدم و درست مانند یک راهنمای شخصی شما را از صفر تا صدِ رسیدن به هدفتان همراهی خواهد کرد.

در این مجموعه تمرینات ساده اما تاثیرگذاری ارائه می‌شوند که عمل کردن به آن‌ها به راستی می‌تواند زندگی‌تان را متحول کند. اصول ارائه شده در این سری‌مقاله به قدری جامع و دقیق است که می‌توانیم از آن به عنوان شاه‌کلید رسیدن به رویاها یاد کنیم و این تضمین را بدهیم که در صورت عمل کردن مداوم و منظم به توصیه‌ها به مرور شاهد پیوستن بزرگ‌ترین رویاهایتان به واقعیت خواهید بود.

قسمت اولقسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم | قسمت پنجم | قسمت ششم | قسمت هفتم | قسمت هشتم

قبل از اینکه قسمت ‌اخر را شروع کنیم، برای شما یک پادکست آماده کرده‌ام برای مرور گام‌های گذشته و بررسی نظرات شما کاربران عزیز که در قسمت‌های قبلی زیر مقالات بنده نوشتید…

پس اول این پادکست را گوش کنید
و بعد برویم سراغ ادامه مقاله…


» گام دهم
همیشه این چهار کلید را با خود داشته باشید

 

  1. کلید اول – کایزن

در ژاپن واژه‌ای با مفهوم «بهبود دائم و بدون وقفه» وجود دارد که به صورت «改善» یا Kaizen نوشته میشود و «کایزن» تلفظ می‌شود.

این واژه درواقع فرهنگی است که از زمان باستان تا امروز در زندگی ژاپنی‌ها کاربرد داشه و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت چشم‌بادامی ها همین باشد.

طبق این ایدئولوژی باید هرروز حتی اگر شده یک قدم کوچک در راه بهتر شدن بردارید.

فرقی نمی‌کند هدفتان کاهش وزن، ثروت‌مند شدن یا تبدیل شدن به یک قهرمان المپیک باشد. مهم این است که روزتان را بدون برداشتن یک قدم مثبت در راستای هدف تمام نکنید. 

هرروز صبح از خودتان سوال کنید

  1. امروز چه کاری می‌توانم برای بهتر شدن انجام بدهم؟
  2. چه کاری می‌تواند مرا به هدفم نزدیک تر کند؟

مشخص کنید چه چیزی را می‌خواهید بهتر کنید و در آن روز چه قدم‌هایی برای دستیابی به آن باید بردارید. پس، هرروز به دنبال پیشرفت نسبت به روز قبل باشید. مهم نیست چقدر کم.

در زمینه کایزن اگر اطلاعات بیشتری میخواهید، حتما دو مقاله زیر را هم بخوانید :

 

  1. کلید دوم – پافشاری 

پافشاری یکی از آن ویژگی‌های مشترک بین تمامی افراد موفق است؛ آن‌ها به سادگی دست از تلاش نمی‌کشند. هرچقدر هم که سخت باشد، با پافشاری بیشتر، احتمال موفقیت را بالا می‌برند.

«نه» واژه‌ای است که در راه رسیدن به پاسخ «بله» با آن روبرو می‌شوید.
حتی اگر والدین، اقوام، دوستان و همکاران‌تان با نیت خیر از شما بخواهند که
دنبال یک «کار واقعی» بروید، بدانید که کار واقعی شما، دنبال کردن رویایتان است.

جملۀ درخشان بالا را جویس اسپایزر در جایی نوشته و به نظر من لازم است که همۀ ما آن را حفظ باشیم و هرروز با خود مرور کنیم.

می‌خواهم چند نمونه از پافشاری افراد موفق را دی این قسمت تقدیمتان کنم تا ببینید این اصل چقدر مهم و حیاتی است.

  • «آدمیرال رابرت پیری» هفت بار تلاش کرد تا به قطب شمال برسد و همۀ این هفت بار با شکست مواجه شد، اما تسلیم نشد و در بار هشتم بود که به این موفقیت دست پیدا کرد.
  • «ناسا» بیست بار برای پرتاب موشک به فضا با شکست مواجه شد اما پافشاری کرد و سرانجام طعم موفقیت را چشید.
  • «بابک بختیاری» شغل‌های مختلفی را امتحان کرد و در هر کدام به یک شکل با شکست مواجه شد، در نهایت با 300 میلیون چک برگشتی راهی زندان شد، اما کم نیاورد و با پافشاری توانست در همان وضعیت بدهی از طلبکارها فُرجه بگیرد و آیس پک را با یک مغازۀ کوچک تاسیس کند. آیس پک در عرض ۶ ماه ۱۲۰ شعبه دایر کرد وهم اکنون ۵ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. آیس پک امروزه ۱۰ شعبۀ خارجی در هند، امارات، کویت، مالزی و دبی دارد.

باور به رویاها

در رابطه با داستان آیس‌پک و بابک بختیاری به عنوان کارآفرین موفق، میتوانید این پادکست را گوش کنید.
پس فراموش نکنید که همیشه برای تسلیم شدن زود است.

 

  1. کلید سوم – حذف انباشتگی

وقتی که پروژه‌ای را آغاز می‌کنید، یا تصمیم جدیدی می‌گیرید این موضوع تا زمانی که تکلیفشش مشخص نشده باشد فضایی در بانک حافظۀ شما را به خود اختصاص می‌دهد. طوری که حتی ممکن است خودتان هم متوجه این امر نشوید، یعنی بخشی از ناخودآگاه شما به آن امر مشغول باشد.

واقعیت این است که ما هم زمان می‌توانیم به چیزهای محدودی توجه کنیم.

هر قول‌و‌قرار هر تصمیم و هر پروژه ای که در فهرست کارهای روزانۀ ما قرار می‌گیرد جای کمتری برای توجه به کارهای اصلی و استفاده از فرصت‌های جدید برایمان باقی می‌گذارد.

منظورمان از پروژه کارهای پیچیده و سازمان یافته نیست، عوض کردن چراغِ خرابِ خودرو، تمام کردن کتابی که شروعش کرده‌ایم، تماس با دوستی که روز قبل با ما تماس گرفته و موفق به پاسخگویی نشده‌ایم، خریدن یک مسواک جدید همه و همه می‌توانند در زیرمجموعۀ این فهرست قرار بگیرند.

یک راه موثر برای پرهیز از این نوع انباشتگی‌ها درسی است که همیشه در دوره‌های آموزش مدیریت داده می‌شود؛ آن‌ها می‌گویند

  1. یا انجامش دهید
  2. یا واگذارش کنید
  3. یا به تاخیر بیندازیدش (تاریخ و ساعت دقیق آن را مشخص کنید)
  4. یا آن را دور بریزید.

وقتی که تصمیمی می‌گیرید یا می‌بینید که چیزی در زندگی‌تان و یا در مسیر هدفتان احتیاج به توجه (از هر جنسی) دارد، سعی کنید بلافاصله تکلیفش را مشخص کنید. یکی از راه‌های بالا را برای آن انتخاب کنید و هرچه‌ زودتر بار آن مسئله را از دوش ناخودآگاهتان بردارید.

علاوه بر کارهای ناتمام سعی کنید از شر وسایل اضافه نیز خلاص شوید، کمد و انبار اغلب افراد پر است از وسایلی که گذاشته‌اند کنار به امید اینکه روزی به درد بخورد، اما ماه‌ها و شاید سال‌هاست از ان‌ وسایل هیچ استفاده‌ای نکرده‌اند، از شر این وسایل راحت شوید.

اگر چیز جدیدی در زندگی می‌خواهید، هم از نظر روانی و هم از نظر فیزیکی، باید برایش جا داشته باشید. اطمینان داشته باشید که نعمات جدید به زندگی شما راه پیدا خواهند کرد. در این مورد حرف‌های زیادی دارم، در قسمت دیدگاه‌ها حتما بگویید که اگر موضوع برایتان جالب است در مطلبی جدا گانه به بحث انباشتگی بپردازم….

در زمینه حذف انباشتگی، ایده بسیار جالبی به نام «میمون‌های ذهنی» وجود دارد که توصیه میکنیم در مقاله «چرا مدیران برتر راجع به مدیریت میمون ها در محل کار صحبت میکنند؟» حتما و حتما بخوانید.

 

  1. کلید چهارم – قدرت عادات

نود درصد رفتار ما بر اساس عادت‌ شکل می‌گیرد. بله دوستان، 90% !
از لحظۀ بیدار شدن تا موقعی که دوباره به رختخواب می‌روید هرروز صدها کار را به یک شکل و ترتیب تکراری انجام می‌دهید.

  • شیوۀ دوش گرفتن
  • لباس پوشیدن
  • صبحانه خوردن
  • مسواک زدن
  • رانندگی کردم
  • مرتب کردن محل کار
  • خرید کردن
  • تمیز کردن منزل

همه جزو کارهایی هستند که به شکل عادت درآمده‌اند و به صورت خودکار آن‌ها را انجام می‌دهیم.

ممکن است که فکر کنید عادت‌ها خوب هستند و به ما این فرصت را می‌دهند تا هنگام انجام کارهای مختلف به مسائل دیگر فکر کنیم اما واقعیت این است که عادت‌ها جلوی رشد شما را می‌گیرند و نخواهند گذاشت تا رویایتان را به واقعیت تبدیل کنید.

عادت‌های فعلی شما، منجر به نتایجی می‌شود که تا امروز گرفته‌اید.
اگر می‌خواهید به سطوح بالاتری از موفقیت دست پیدا کنید، باید برخی از عادت‌های خود را ترک کنید.  عادت‌هایی مثل  پاسخ ندادن به تلفن، تا دیروقت پای تلویزیون نشستن، فست‌فود زیاد خوردن، دیر رسیدن سر قرار، پس‌انداز نکردن و .. همه از این دسته هستند.

باید به عادت‌های منفی خود آگاه شوید (بهتر است از آن‌ها لیست تهیه کنید) و آن‌ها را با عادت‌های جدید و مثبت جایگزین کنید.

پاسخ دادن به تلفن حداکثر تا 24 ساعت پس از تماس شخص مقابل، خاموش کردن تلوزیون راس یک ساعت مشخص، کم کردن مصرف فست فود به یک بار در هفته، همیشه نیم ساعت زودتر راه افتادن و پس انداز کردن مبلغ مشخصی در هر ماه می‌توانند عادت‌های جایگزین خوبی باشند.

علی یکانی عزیزم در فایل صوتی «قدرت عادات» که در فروشگاه سوخت جت می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید به هنرمندانه ترین شکل نحوۀ ساختن عادت‌های جدید را توضیح داده است که پیشنهاد می‌کنم آن را یه هیچ وجه از دست ندهید.

خب، مجموعۀ تبدیل رویا به واقعیت به پایان رسید… اما ارتباط ما با شما دوستان عزیز تازه شروع شده و همچنان منتظر شنیدن نظرهایتان درمورد این مجموعه و مجموعه‌های آینده هستم.

مطمئنیم شنیدن تجربه‌های و دانسته های شما در راه تبدیل رویا به واقعیت می‌تواند راهگشای ما و عدۀ زیادی از همراهان ارزشمند سوخت جت باشد. من و دیگر اعضای تیم سوخت جت بهترین لبخندها را برایتان آرزو می‌کنیم.

در کانال تلگرام شخصی ام منتظر حضور گرم تک تکتان هستم. برنده باشید.


17 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    سلام و درود
    خدا را شاکریم که هستید

  2. کاربر سوخت جت لی می‌گوید

    سلام من این قسمت را تا حالا سه بار خواندم و باز هم سر میزنم معتقدم باید انقدر بخوانم تا ملکه ذهنم بشه
    هر وقت وارد پروژه سوخت جت میشم سه چهار ساعت طول میکشه و گذر زمان را احساس نمی کنم
    تا اینکه چشمام خسته میشه و میام بیرون . خیلی پربارتر از آنی است که تصور میکردم،یه مجموعه کامل و بی نظیر هست…

  3. کاربر سوخت جت hrad می‌گوید

    عالی بود مقالتون واقعا بابت این قلم خوبتون تشکر میکنم خیلی انگیزه دادین 🙂

  4. کاربر سوخت جت mran می‌گوید

    درود و خدا قوت
    من هم كاملا ايمان دارم هر رويايي كه داري واقعا ميتواني به ان برسي با جديت پي گيري و همت و صبر و استقامت و مهمترين بخش ان انرژي مثبت داشتن و نگرش مثبت به هدف و روياهات داشته باشي
    من در كنار كار كردن ادامه تحصيل دادم از صفر شروع كردم از دوره راهنمايي و دبيرستان از پدرم خجالت ميكشيدم پول بگيرم چون خدا بيامرز پدرم كشاورز زحمت كش بود و درامد زيادي نداشت در كوچكترين روستاي مرزي مابين اصفهان و شهركرد و سي سال هست در كيش زندگي ميكنم دو سه بار پول را خوردن و بردن ولي چندباره از صفر شروع كردم
    در زندگي شخصي ام شكر خدا موفق هستم
    و در حال حاضر دانشجوي دكتري DBA بيزنس و كسب و كار در دانشكده مديريت دانشگاه تهران هستم

  5. کاربر سوخت جت jaei می‌گوید

    مطالب جالب و پر محتوایی بود

  6. کاربر سوخت جت vash می‌گوید

    ممنون اقای ولی پور.عالی بود

  7. کاربر سوخت جت یر می‌گوید

    با تشکر مجموعه مقالات شما در خصوص چگونه رویاهاتون را به واقعیت تبدیل کنید را مطالعه کردم بسیار جذاب و مفید بودند مجددا” از شما و تلاش های شما تشکر می کنم ، موفق و پیروز باشید .

  8. کاربر سوخت جت ید می‌گوید

    سلام خوبین … خیلی ممنون بابت اطلاعاتی گران قیمتی که با هزینه خیلی کم در اختیار ما میزارید
    من شخصا برنامه های زیادی از کوچیکی داشتم که به خیلیاشون رسیدم ولی خب طی یه مدتی خیلی تاثیرات منفی گرفتم از محیط پیرامونم مخصوصا اینکه از سر کم تجربگی و رها کردن مشکلات ( بجای اینکه حلشون کنم) یمقدار از زندگیم و پیشرفتم و همچنین درآمدم عقب افتادم
    امروز 1396/10/3 این 9 اصل تبدیل رویا به موفقیتو مطالعه کردم ، کنارش یه دفتر خوب تهیه کردم و اهداف و برنامه هامو نوشتم … و مطمئنم سر تایم مشخصی که گذاشتم بهشون میرسم.
    و واقعا ممنونم ازتون که در کنار مطالعه هایی که خودم و دوستانم در کنار هم داریم … از مطالب فوق العاده شما هم کلی کمک میگیرم.
    دوستار شما حمید سعید.

  9. کاربر سوخت جت hadi می‌گوید

    سلام ممنونم بابت تموم راهکارها و ایده های پنهانی ک به سادگی برای ما هویدا کردین.خیلی برام مفید بود سپاسگزارم

  10. کاربر سوخت جت yash می‌گوید

    جذاب ، کاربردی و برخلاف مقالات خارجی صرفا ترجمه شده به شدت به مزاج ما سازگار بود ، مرسی

    1. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

      ممنونم دوست عزیزم خیلی خیلی ممنونیم که همراهمون هستید.

  11. کاربر سوخت جت مه می‌گوید

    عالیه ،اینا بهم انگیزه میده اینکه بدونم باید ی تغیر خوب داشته باشم ،ممنونم که وقت میزارید و این مطالب مفید رو تهیه میکنید من هر روز انگیزم برای داشتن رویاهام بیشتر میشه ،در مورد اینکه بین چند راه کدومو باید انتخاب کنیم هم لطفا بنویسید

    1. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

      خواهش میکنم خیلی خوشحالیم که اینو میشنویم. حتما به زودی مقاله ای مضمونی که گفتید مینویسیم. 🙂

  12. کاربر سوخت جت نا می‌گوید

    مصطفی عزیز ممنون از این قلم و البته بیان جذاب و گیرا که قطعا در کنار محتوای مقاله ها تاثیر زیادی داشت و باعث شد از خوندن این‌سری مقاله ها لذت ببرم‌به نظرم رسالتی که یه نویسنده داره رو به درستی ادا کردین شاید تمامی این عناوینو خیلی از ماها توی کتابای مختلف خونده بودیم ولی واقعا استفاده ای که من ازین مقاله ها کردم‌بیشتر‌از اون کتابا بود مشتاقانه منتظر سری جدید مقاله هاتون هستم‌، مثل همیشه پیروز باشی و بدرخشی
    و اینکه آینده از آن ماست :))

    1. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

      ممنونم بارانای عزیز مرسی بابت همراهی همیشگیت و انرژیهایی که بهمون میدی. خیلی خیلی خوشحالم که این رو میشنوم مطمئن باش پرقدرت تر از قبل ادامه میدیم. همراه باش:)

  13. کاربر سوخت جت مد می‌گوید

    ممنونم از مصطفی عزیز و دوستان عزیز در سایت سوخت جت
    همچنان منتظر مقالاتی از دست هستیم
    سپاس

    1. کاربر سوخت جت ور می‌گوید

      منم از شما و همراهی انرژی بخشتون ممنونم. حتما پرقدرت برمیگردیم

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**