سم‌های ذهنی و افکار منفی‌تان را این‌گونه کاملا پاک کنید! قسمت دوم: نادیده گرفتن مشکلات

اگر مسائل ناراحت کننده یا مشکلات را نادیده بگیرید و از آن‌ها اجتناب کنید، نه تنها آن‌ها شما را به ستوه می‌آورند، بلکه اغلب بدتر خواهند شد. البته حد فاصلی بین مشکل کوچکی که بزرگ جلوه داده شده است و چه بسا اگر نادیده گرفته شود از بین برود و مشکلی که به توجه و راه حل نیاز دارد، وجود دارد.

بیشتر اشخاص در تفاوت قایل شدن بین این دو، مشکل ندارند اما خیلی‌ از آن‌ها گرایش دارند مشکلات مهمی را که به سختی می‌توانند کاری برای رفع آن انجام دهند، نادیده بگیرند.

اتلاف وقت در مورد حل مشکلات، یا اجتناب در رویارویی با موضوعاتی که بر سر آن‌ها توافق ندارید، تنها باعث مشکلات بیشتری در بلند مدت می‌شود.

به عنوان مثال وقتی کسی می‌خواهد در مورد موضوعی ناراحت کننده با شما صحبت کند و شما با گفتن این جمله که«نمی‌خواهم راجع به آن صحبت کنم»، پل‌های ارتباطی را با طرف مقابل خود می‌بندید و بدین ترتیب مشکل حادتر می‌شود. اگر مکان یا زمان مناسب یا راحت نیست، گفتن«ترجیح می‌دهم بعد درباره‌اش صحبت کنم»، قابل پذیرش‌تر است. اما اگر این به عنوان حربه‌ای برای اجتناب از مشکل به کار رود، کمکی نخواهد کرد.

همچنین مراقب تفکر مثبت نادرست باشید. این مسموم کننده است که مشکلات را با کم اهمیت جلوه دادن نادیده بگیریم و بگوییم«همه چیز رو به راه خواهد شد» بدون اینکه مشکلات خاص را مورد بررسی قرار دهیم و مشکلات بدیهی را حل کنیم.

بیشتر مشکلات یا موضوعات ناراحت کننده اگر نادیده گرفته شوند، از بین نمی‌روند. بنابراین با نادیده گرفتن مشکلاتتان یا با امتناع از صحبت‌ درباره‌ی آن‌ها، راه بهبود آ‌ن‌ها را سد نکنید، ساده‌تر است که در بلند مدت با آن‌ها رو به رو شوید.

گاهی بهتر است با موضوعاتی شروع کنید که برای شما راحت‌تر هستند و به تدریج با موضوعات مشکل‌تر رو به رو شوید. برای نمونه می‌توانید یک فهرستی تهیه کنید و همه‌ی مسائل جزئی و کلی، آسان و سخت را در آن بیاورید.

نمونه:

  • * واشر جدیدی برای شیر آشپزخانه تهیه کنیم.
  • * به فرد x یادآوری کنم که به من مقداری پول بدهکار است.
  • * در مورد رفتار نامناسب یک از همکاران، با او صحبت کنم و…

اگر در ابتدا مشکل کمی دشوار به نظر می‌رسد، آن قدر مغرور و یکدنده نباشید که در جست و جوی کمک حرفه‌ای برنیایید. اجتناب مزمن اغلب به معنای رنج و عذاب مزمن است.

ممکن است به دلیل تکرار این عمل – نادیده گرفتن مشکلات – به حل نکردن مسائل عادت کرده باشید، به خصوص اگر این رفتار را برای مدت طولانی در پیش گرفته‌اید، آنقدر به آن عادت کرده‌اید که اگر رفتاری غیر از این را انجام دهید، شما را ممکن است آزار دهد.

» حتما بخوانید: اگر تاکنون فکر می‌کردید که غلبه بر مشکلات کار سختی است هنوز این روش را یاد نگرفته‌‌اید

اما به خاطر داشته باشید هر رفتار و عادت اشتباهی قابل اصلاح است. در ابتدا ممکن است آنقدر برایتان سخت باشد که دچار استرس، تپش قلب و حالت‌های احساسی مختلفی شوید. اما به مرور زمان شما کنترل ذهن و فکر خود را به دست خواهید گرفت و در واقع خودتان به خودتان یاد خواهید داد که به جای طفره رفتن از صحبت در موضوعی یابد ایستاد و صحبت کرد،

به جای فرار کردن و قایم شدن، باید از کنج تنهایی و اتاق امن ذهن خود گاهی بیرون آمد و در مقابل هر چیزی که این حالت را در شما به وجود آورده است ایستاد و آن را برطرف کرد.

وقتی شروع به حل مشکلات می‌کنید، سعی کنید طبق توضیحی که داده شد، فهرستی تهیه کنید. به بلندی و کوتاهی آن توجه نکنید. به کوچکی و بزرگی آن نیز دقت نکنید. هر چیزی که باعث شده ذهن شما آرام و قرار نداشته باشد و دائم در تشویش و نگرانی باشید یک مشکل است. چه اخراج از شغل باشد، چه خراب شدن در یخچال و… تا زمانی که ذهن شما را اسیر خود کرده است مشکل است و باید حل شود.

بنابراین تمام مسائلی را که ذهن شما را به خود مشغول داشته است را یادداشت کنید. ممکن است یک مشکل برای یک فرد ساده به نظر برسد ولی همان مشکل برای فرد دیگر سخت‌تر و عجیب‌تر باشد. مشکلات را برای خود درجه بندی و اولویت بندی کنید و بر اساس اولویت آن مشکل برای خود، از ابتدا شروع به نوشتن کنید. سپس بر طبق لیست گردآوری شده، حل مسائل را آغاز کنید. وقتی اولی را حل کردید در مقابل آن تیک بزنید و سپس به سراغ حل مشکل دوم، سوم و… بروید.

تا مشکلی را حل نکرده‌اید به سراغ بعدی نروید، زیرا در آن صورت هر چقدر به سمت مشکلات بعدی بروید، بخشی از ذهنتان درگیر مشکلی خواهد بود که هنوز حل نشده و در این صورت نمی‌توانید قدرت تمرکز خود را به طور کامل بر مسائل پیش روی خودتان حفظ کنید.

اگر در حل مشکل خود، دچار مشکل شدید سعی کنید همه‌ی جوانب را مورد بررسی قرار دهید، از دیگران کمک بگیرید و از راهنمایی‌ها و مشورت آن‌ها استفاده کنید. سعی کنید منابع مختلف را برای حل مشکل خود مورد بررسی قرار دهید، مطمئن باشید با پیگیری و پشتکار، هر مشکلی قابل حل خواهد بود و شما دیگر آن‌ها را نادیده نخواهید گرفت.

مقابله با این فکر:

  • * بهتر است به جای عقب‌نشینی، در پی حل مشکل باشم.
  • * تلاش خوب در ارتباط با مشکلات، به همکاری و صمیمت بیشتری منجر می‌شود.
  • * تنها رابطه‌ای می‌تواند همیشه خوشایند باشد که سطحی و فریب‌آمیز است.
  • * هر چه بیشتر مقابله با موضوعات مهم را تمرین کنم، برایم راحت‌تر می‌شود و در انجام آن موفق‌تر می‌شوم.
  • * مشکلات قابل حل نخواهد بود مگر ابتدا بپذیریم که آن‌ها وجود دارند.
  • * وقتی مشکلاتم را نادیده می‌گیرم، آن‌ها همچنان وجود خواهند داشت و بدتر هم می‌شوند.

تو دو انتخاب داری: می توانی فرار کنی و مخفی شوی و دنیا را به خاطر مشکلاتت سرزنش کنی، یا اینکه ایستادگی کنی و تصمیم بگیری که شخص مهمی باشی.

سیدنی شلدون

کوتاه سخن اینکه…

نادیده گرفتن مشکلات، به حل آن‌ها کمکی نخواهد کرد. این را به خاطر داشته باشید که تمام مشکلات قابل حل هستند، کافی است خودتان بخواهید که آن‌ها را حل کنید و یا نادیده بگیرید؛ انتخاب گزینه‌ی اول – حل مشکل – بهترین انتخاب است تا بتوانید بر مشکل – نادیده گرفتن مشکل – غلبه کنید.

در بخش سوم، به فکر منفی – توهین و بی‌احترامی باعث ناراحتی می‌شود – صحبت خواهیم کرد.

ادامه دارد…

قسمت‌های دیگر این مقاله:
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم

1 نظر جالب
  1. کاربر سوخت جت نا می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر.nاین روزها بیشترسایت ها وقتی مطلب جدید میزارن از روی همون مطلب وویس هم تهیه میکنندتا مخاطب اگه حوصله شو نداشت بخونه حداقل اونو گوش بده و زود ازسایت بیرون نره nسایت شماهم ‌که خیلی عالی و درجه یک هست ونیاز به یه همچین چیزی داره.اگه دوست داشتین من میتونم این کار رو براتون انجام بدم.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**