آیا باید اهداف مان را به دیگران بگوییم یا آنها را مخفی نگهداریم؟

درک سیورز، محقق برجسته پاسخ نهایی را به شما میدهد...

همه ی ما اهداف مختلفی در زندگی داریم؛ مثلا می خواهیم در رشته ی تحصیلی خاصی ادامه تحصیل بدهیم، به موقعیت شغلی مورد نظرمان دست پیدا کنیم، در جشنواره ای برنده شویم یا به مدال جهانی و المپیک و… برسیم.

گفتن اهدافتان به دیگران

در هر جایگاهی که هستیم و هر هدفی که داریم اگر اصولی را رعایت نکنیم ممکن است از موفقیت دور شویم و به اهدافمان نرسیم.

شاید شما هم مثل من تا به امروز فکر می کردید باید اهدافی را که در ذهن دارید، با دیگران در میان بگذارید تا انگیزه ای برای شما باشند و در راه رسیدن به هدفتان کمکتان کنند.

خب باید به شما بگویم من چند روز پیش با حقیقتی رو به رو شدم که دلیل بسیاری از شکست هایم را فهمیدم… یا به عبارت دیگر تازه متوجه شدم چرا به برخی اهدافم در زندگی نرسیدم و ناکام ماندم.

قبلا این موضوع را هم در مقاله «هیس !!! افراد موفق رویاهایشان را فریاد نمی زنند» خوانده بودم اما تا زمانی که خودم آنرا تجربه نکرده بودم برایم مبهم بود… اما :

 

» چرا باید در مورد اهدافتان
سکوت کنید !

نتایج تحقیقات اخیر محققان نشان می دهد افرادی که اهداف‌شان را برای دیگران بازگو می کنند به احتمال زیاد در رسیدن به هدف‌شان موفق نخواهند شد.

تا پیش از این برخی ها معتقد بودند، بازگو کردن اهداف نزد دیگران به شما انگیزه می دهد و در راه رسیدن به آن کمکتان می کند. البته هنوز هم به اعتقاد برخی مشاوران صحبت کردن در مورد رویاها با افراد هم فرکانس کار مفیدی است، اما گروهی از محققان در آخرین یافته های خود به این نتیجه رسیدند که این کار باعث کاهش انرژی شما شده و در نتیجه ممکن است هیچ گاه به هدفتان نرسید.

درک سیورز سخنرانی در تد تاک (TED Talks ) انجام داده و در مورد اثرات بازگو کردن رویاها و اهداف برای دیگران صحبت کرده است.

به اعتقاد او این کار به شما احساس کاذبی می دهد که فکر می کنید قدم مهمی برداشتید و این حس باعث می شود که تلاش کافی انجام ندهید و از موفقیت فاصله بگیرید.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر به بررسی این موضوع بپردازیم، می توانیم این طور توضیح دهیم که وقتی شما هدف خود را با دیگران در میان می گذارید دو حالت ممکن است اتفاق بیافتد :

» حالت اول
مورد تمجید و تعریف قرار میگیرید

که درِک سورز در سخنرانی خود به آن اشاره داشت؛ شخص مقابلتان به تمجید و تعریف شما می پردازد.

در این حالت، احساس بسیار خوبی به شما دست داده و حس پیروزی دارید. شما فکر می کنید به موفقیت نزدیک شدید. اما حقیقت چیز دیگریست؛ طبق گفته ی محققان با توجه به تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ بر روی ۱۶۹ نفر صورت گرفت، بازگو کردن هدف انگیزه شما را کاهش می دهد و انرژی تان را برای حرکت به سوی هدفتان می گیرد زیرا شما فکر می کنید که به آن رسیدید.

به عبارت دیگر، برای رسیدن به هر هدفی باید مراحلی طی شود و شما نیاز به انجام کارهای خاصی برای رسیدن به مقصد دارید اما وقتی هدف نهایی تان را با دیگران در میان می گذارید، نیروی شما گرفته می شود و گاهی به دلیل تعریف و تمجید احساس می کنید که به آن هدف نزدیک تر شدید؛

همین باعث می شود تلاش کافی نکنید و مراحل را به درستی انجام ندهید و سرانجام شکست بخورید.

» حالت دوم
مورد تمسخر قرار میگیرید

در حالت دوم نیز ممکن است افراد اهداف شما را مسخره کنند یا رسیدن به آن را غیر ممکن بدانند.
مثلا شما در وضعیت مالی خوبی نیستید اما تصمیم دارید تا سال بعد ماشین بخرید وقتی این موضوع را با اطرافیان و دوستانتان در میان می گذارید، به احتمال زیاد این کار را غیر ممکن می دانند.

در این حالت انگیزه ی شما کاهش پیدا می کند و ممکن است به این نتیجه برسید که حق با دیگران است و من شانسی برای موفقیت ندارم.

حتی اگر تصمیم بگیرید حرف های آن ها را قبول نکنید و به کار خود ادامه دهید، ممکن است در طول مسیر برایتان دردسرهایی ایجاد کنند یا حرف های مایوس کننده شان انرژی منفی زیادی برایتان بفرستند.

«هیچ چیز غیرممکن (impossible) نیست، خود کلمه هم دارد می گوید: “من ممکن ام” (I’m possible)»
__ 
آدری هپبورن، بازیگر برجسته تاریخ سینما

برخی از این افراد، از روی دوست داشتن مخالف شما هستند.

آن ها فکر می کنند شما خیالاتی شدید و سعی خواهند کرد به شما کمک کنند تا ضربه نبینید. در حقیقت آن ها به قدرت افکار مثبت و کائنات ایمان ندارند و چون خودشان افرادی منفی نگر و شکست خورده هستند که به شدت به تقدیر اعتقاد دارند؛ به همین دلیل سعی خواهند کرد شما را به خیال خود سر عقل بیاورند.

در این حالت هم بدون شک با مشکلاتی رو به رو می شوید و ممکن است انگیزه ی خود را از دست بدهید.

حتما در اطرافیان خود، آدم هایی را سراغ دارید که هرگز فکر نمی کردید به موفقیت خاصی برسند، اما یک دفعه به خاطر شنیدن خبر موفقیت شان شوکه شدید. این نوع آدم ها در سکوت به تلاش خود ادامه می دهند، قدم های لازم را بر می دارند و همین ها هستند که دنیا را تکان می دهند.

اگر فکر می کنید نیاز به تعریف و تمجید دیگران دارید تا انگیزه تان افزایش پیدا کند؛ به نظر من می توانید این کار را خودتان انجام دهید. شما با انجام برخی کارها انگیزه ی درونی پیدا می کنید و به موفقیت نزدیک تر می شوید.

دفترچه ی مخصوصی تهیه کنید و هر روز صبح، کارهایی که در آن روز، برای رسیدن به هدف هایتان قصد دارید انجام دهید را یادداشت کنید و شب ها در مقابل کارهایی که درست انجام دادید، تیک بزنید.

می توانید برای افزایش انگیزه تان، هر وقت کاری را درست انجام دادید، تشویقی برای خود در نظر بگیرید.
مثلا ساندویچ دلخواه تان را بخورید یا به سراغ شکلات بروید، حتی ایده ی تماشای فیلم مورد علاقه نیز برای طرفداران سینما، تشویق هیجان انگیزی به نظر می رسد.

وقتی به طور دائمی، حواستان به کارهایی که باید برای هدف تان انجام دهید باشد، هر روز بیش تر از دیروز به موفقیت نزدیک تر می شود و اثر این کار از بازگو کردن اهدافتان نزد دیگران بهتر و موثر تر است.

فراموش نکنید مطرح کردن اهداف تان تنها باعث هدر رفتن انرژی تان می شود. پس بهتر است انرژی خود را در جهت رسیدن به هدف هایتان

صرف کنید و در سکوت به تلاش تان ادامه دهید و بگذارید موفقیت تان، پیروزی تان را فریاد بزند.


در همین زمینه مقالات زیر را نیز حتما مطالعه کنید:

38 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت شت

    […] شود که تلاش کافی انجام ندهید و از موفقیت فاصله بگیرید. (+) ‌ فنحنُ العلماء ۱(+) Tagged امام علی, علم, نهج […]

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**