چطور انتخاب کنیم و مسئولیتش را قبول کنیم تا جزو یک درصد موفق‌ترین‌ها باشیم؟

انتخاب و مسئولیت در قبال انتخابی که می‌کنیم یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است و آموزش و یادگیری آن به انسان، شامل پیدا کردن راه‌هایی است تا به فرد کمک شود، احساس لیاقت و شایستگی داشته باشد.

درباره‌ی مفاهیم انتخاب عقاید متعددی از طرف دانشمندان ابراز شده است، تفاوت در تعاریف ارائه شده بر اثر دگرگونی در ساخت نظریه‌ها و نیز طرز تلقی صاحب نظریه از ماهیت انسان است.

گیفنر برگ و همکارانش نیز انتخاب را رفتار آگاهانه‌ای می‌پندارند و برای نقش فرد در فرآیند انتخاب و تصمیم‌گیری، اهمیت فراوانی قائل‌اند.

به عقیده‌ی این گروه انسان به طور آگاهانه هدف‌های آینده را با توجه به واقعیات جسمانی، روانی و اجتماعی مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد. در صورتی که بین هدف‌های تعیین شده و واقعیت همخوانی موجود باشد، انسان روش تلاش و فعالیت خود را برای رسیدن به هدف‌های تعیین شده،معین و مشخص می‌کند. در نتیجه در تمام مراحل، خود انسان عامل فعال و تصمیم گیرنده و تعیین کننده است و می‌داند چه باید انجام دهد تا نتیجه‌ی مطلوب عایدش شود.

آرامش، خوشبختی و موفقیت سه مقوله‌ای است که همیشه انسان‌ها به دنبال آن بوده‌اند و همه می‌خواهند راز آن را کشف کنند و به سرعت خود را به آن‌ها برسانند. انسان برای رسیدن به اهدافش ناگزیر است راه و یا راه‌هایی را انتخاب کند. در نتیجه وقتی به اهدافمان فکر می‌کنیم، انتخاب نیز به موازی آن حرکتی رو به جلو دارد.

باور کنیم که هر انتخابی هزینه‌هایی دارد که ناگزیریم آن را بپذیریم و اگر نخواهیم که مسئولیت انتخاب خودمان را به عهده بگیریم، به ناچار می‌بایست با انتخابی که دیگران برایمان می‌کنند کنار بیاییم و آن را بپذیریم.
مثال: عصا چون مرکز ثقلش در خارج از خودش است همیشه نیاز دارد دستی و یا تکیه‌گاهی او را نگاه دارد، ولی اجسامی که مرکز ثقل و اتکاء در درون آن‌ها است می‌توانند سرپای خود بایستند.

در رابطه با مسأله‌ی انتخاب نیز چنین است.اگر انتخاب ما بر مبنای آگاهی ما نباشد و اگر هزینه‌های لازم برای این کار را نپردازیم نمی‌توانیم به انتخاب مطلوب خود دست پیدا کنیم.

۵ عامل برای داشتن یک انتخاب خوب

 

عامل اول | علم و آگاهی به موضوع

دانش و آموخته‌های هر کس عامل مهم در توانایی تجزیه و تحلیل مسائل است که به انتخاب می‌انجامد.انتخاب ما همانند کودکی است که در کنار ما شهامت بیشتری برای تحقق پیدا می‌کند. اگر این کودک رها شود، تنهایش بگذاریم، حمایتش نکنیم، رشد نخواهد کرد و اگر هم رشد کند آن چیزی نمی‌شود که ما می‌خواهیم.

عامل دوم | تفکر

تفکر از جمله شگفتی‌های مغز و نیروی فکر است که انسان را به موجودی معجزه آسا تبدیل می‌کند و به همین خاطر است که اشرف مخلوقات لقب گرفته است و در مقابل این لقب حتماً رسالتی داریم. سرنوشت ما را افکارمان می‌سازد و رمز موفقیت جهت رسیدن به اهدافمان در تفکر مثبت است، وقتی تفکر مثبت و زندگی هدفمند باشد و ما رسالت خود را بدانیم، مسلماً انتخاب‌هایی داریم که مبنای آن را تفکر تشکیل می‌دهد.

عامل سوم | باور داشتن

[bs-quote quote=”تو در سرت مغز داری.
تو در کفش هایت پا داری.
تو می توانی در هر مسیری که انتخاب می‌کنی خود را هدایت کنی.

” style=”style-7″ align=”left” color=”#bf7c2b” author_name=”دکتر سوس” author_job=”داستان‌نویس آمریکایی” author_avatar=”https://sookhtejet.com/wp-content/uploads/2020/04/دکتر-سئوس.jpg”][/bs-quote]

باور داشتن به این که شما توانا هستید و خود را فردی مثبت و فعال می‌بینید و حاضر هستید تا سر حد لزوم در رسیدن به هدف خود مطالعه و کوشش کنید و همیشه به سمت هدف پیش خواهید رفت، تصویر ذهنی مثبتی از سرانجام کار داشته باشید زیرا فکر کردن به سقوط و تصور شکست بر تمام تسلط شما در کارتان غلبه می‌کند.

عامل چهارم | انتخاب کردن

اگر فرد زحمت زیادی برای انتخاب صحیح بکشد و این انتخاب را استوار بر سه پایه‌ای که قبلاً شرح آن رفت نماید، قطعاً از این انتخاب راضی خواهد بود. اگر در انتخاب‌هایمان پیروز نبودیم، باید ببینیم کجاهای زندگی‌مان، در مسیر زندگی و در زمان انتخاب، سرگرم کارهای نه چندان مفید و یا تحت تأثیر فشارها و حدیث‌های مردم با عجله تصمیم گرفته‌ایم بدون اینکه به خودمان فرصتی بدهیم و به اطرافمان نگاهی بی‌اندازیم و مسائل را به درستی بررسی کنیم.

عامل پنجم | مسئولیت در قبال این انتخاب

در قبال این انتخاب مسئولیت عواقب آن را نیز بپذیریم و وقتی موفق می‌شویم و می‌گوییم من موفق شدم، موفقیت کسب کردم، خوشحال می‌شویم و خود را صاحب اختیار و متعهد به انتخابی می‌دانیم که از آن ما بوده است.ولی اگر زحمتی نکشیم، انتخاب‌هایمان محدود شده و تن به انتخابی می‌دهیم که حاضر نیستیم خود را مسئول آن بدانیم و از همین جا است که بحث مسئولیت‌پذیری انسان شروع می‌شود.

همان طور که قبلاً اشاره کردیم چون گمشده‌ی انسان امروز خوشبختی، موفقیت و آرامش است از پذیرش مسئولیتی که در قبال انتخاب‌هایمان داریم آرامش انسان حاصل می‌شود و احساس موفق بودن و خوشبخت بودن را نیز تجربه می‌کنیم.

آرامش انسان از مسئولیت پذیری حاصل می‌شود که آن هم به نوبه‌ی خود در پی انتخاب صحیح و زحمت‌ها و هزینه‌های قبل از آن به وجود آمده است. پس سخت کوشی و پرداخت هزینه‌های لازم(دانش و آموخته‌ها، تفکر، باور خود)منجر به انتخاب صحیح و پذیرش مسئولیت و در نهایت آرامش انسان و احساس آزادی می‌شود.

مطالعه در زندگی افرادی موفقی که با وجود چالش‌های زیادی دست به کارهای تأثیرگذار زده‌اند به ما انگیزه‌ی حرکت می‌دهد.

جالب است بدانید که غرور شما می‌تواند به وسیله‌ی افرادی که در اطرافتان هستند شکسته و یا ساخته شود پس خیلی اهمیت دارد که با دقت افرادی را که با شما همراه می‌شوند انتخاب کنید.

خیلی اهمیت دارد که در محاصره‌ی افرادی باشیم
که موقعیت شخصی ما را در انتخاب‌های صحیح زندگی به حداکثر می‌رسانند.

ـــ مارک تواین ـــ

وقتی تلاش لازم و برنامه‌ی صحیح نداریم، ناگزیر انتخاب‌هایی گریبان‌مان را می‌گیرد که ما را راضی نمی‌کند و در این مواقع مقصر دانستن دیگران راحت‌ترین راه به نظر می‌رسد و همه از والدین گرفته تا دوستان مقصرند به جز خودمان که زحمتی برای انتخاب صحیح و درست نکشیده‌ایم.

و وقتی فعالیت‌های لازم و مشاوره‌های ضروری برای انتخاب‌هایی که کرده‌ایم نداشته‌ایم، مسئولیت انتخاب‌هایمان را به همه‌ی عالم و اشیاء نسبت می‌دهیم و یا این که به راحتی مسئولیت کارمان را به گردن شانس و بدشانسی می‌اندازیم.

همین حالا لحظه‌ای بیندیشید و با استفاده از یک قلم و یک ورق کاغذ ببینید چه کارهایی را خود انتخاب کرده و زمانی که تمام جوانب آن انتخاب را بررسی نموده‌اید( با توجه به 5 مورد ذکر شده) چقدر در جهت رسیدن به اهدافتان موفق بوده‌اید و چه انتخاب‌هایی و در چه زمان‌هایی دیگران برایتان داشته‌اند و نتیجه‌ی آن چه بوده است، مطمئناً به نتایج بسیار جالبی خواهید رسید، امتحان کنید.

جانِ کلام ما: باور کنید که ما مسئول انتخاب‌های خود هستیم. مهم نیست چه کسی باشیم، کجا باشیم و چرا باشیم، مهم این است که ما توانایی انتخاب داریم و این را لازم است بارها و بارها به خودمان یادآوری کنیم تا بهترین انتخاب را در هر شرایطی داشته باشیم.


 

در همین زمینه بخوانید:

2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت er77 می‌گوید

    سلام به شما عزيزان سوخت جت
    وقتي انسان مسئوليت زندگي را با توجه به اين موارد به دست بگيرد پيشرفت مي كند كه اين موضوع را خيلي دقيق تر در سكوي پرتاب توضيح داديد و بسيار عالي بود

    و يك انتقاد لطفا مقاله هايي را بذاريد كه مثل اين چند مقاله اخر خوب و راهكار هاي عالي بدهد و صرفا اطلاع رساني نباشد.
    و بابت تمام كارهايتان متشكرم

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      با سلام.
      سپاسگزارم از نظر انرژی بخش شما.
      پایدار باشید.

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**