چرا سلامت روان شما مهم‌تر از هر موضوع دیگری در زندگیست؟ اما شما قبول ندارید…

ما درجهانی زندگی میکنیم که باید بیشتر زمان خود را به کار کردن اختصاص دهیم، کار کردن با استرس بالا و مسئولیت سنگین به خودی خود وجود دارد. اما گاهی درهمین حین دچار یک مشکل روحی روانی هم میشویم.
مثلا دعواهای خانوادگی، افسردی های مختلف  یا حتی از دست دادن یکی از عزیزانمان. اما ما نمیتوانیم در این بین کار خود را متوقف کنیم، زیرا به درآمد آن برای ادامه زندگی نیاز داریم.

اما شک نکید که این مشکلات روحی و روانی حتما روی خروجی کار ما تاثیرات منفی و قابل توجهی خواهد گذاشت و این اتفاق شروع همان چالشی است که بیشتر ما در دوره ای از سال با آن درگیر هستیم ومعمولا اهمیت چندانی به آن نمی دهیم، یا فکر میکنیم زمان کافی برای برطرف کردن آن را نداریم.

در این شرایط شما چیزی را به نام ســــــلامت روانــــــی نادیده گرفته‌اید. فکر می‌کنید که اگر سرتان را بیندازید پایین و به کارتان ادامه دهید همه‌چیز را فراموش خواهید کرد. اما درواقع با این‌کار بیشتر خودتان را در مرداب استرس و فشار غرق می‌کنید.

چرا سلامت روانی شما و نادیده گرفتن مشکلات آن
بر توسعه شغلی شما تاثیر میگذارد؟

همین مشکلات روحی که برایتمان پیش می آید به طور طبیعی روی کار ما تاثیر خواهد گذاشت بدون آنکه متوجه شویم منشا آن از کجاست. در ادامه خواهیم دید که نداشتن سلامت روانی که اتفاقاتی را برای ما رقم خواهد زد:

 

» دائما مرتکب اشتباه میشوید

تابحال شده مدام در سرکار خود اشتباهات کوچک و بزرگ مرتکب شوید؟
احساس کنید که امروز روز شما نیست؟
این بخاطر آن است که ذهن شما جای دیگری درگیر است. وقتی بدون سلامت روان سرکارتان حاظر شوید عواقبی بدتر از کار نکردن را به همراه دارد.

یک اشتباه در حساب و کتاب، یک اشتباه در نوشتن چک و یا بدرفتاری با مشتری میتواند کار شما را کاملا به خطر بی اندازد. حتی رانندگی که از خانه تا محل کار انجام میدهید هم کاری خطر ناک است چون شما اصلا تمرکز ندارید.

نتیجه یک تحقیق نشان میدهد، افرادی که ذهنشان درگیر مشکل دیگری است در طول یک روز حدود 26 تا 71 خطا کوچک و بزرگ در سرکارخود انجام میدهند.

اشتباه متداول: معمولا وقتی مشکلی دارم آن را از رئیس و همکارانمان مخفی میکنیم. یا اگر خودمان مسئول کار هستیم میخواهیم حتما سرکار بیاییم. فکر میکنیم که اگررئیس از مشکل ما باخبر شود برای ما بد خواهد شد.
کار صحیح:  عملکرد درست این است که اگر هم به سرکار امده اید حتما قبل از شروع مشکل خود را با رئیستان درمیان بگذارید. به او بگویید بخاطر مشکل خانوادگی یا ….. تمرکز کافی را ندارد. مطمئین باشید که او با شما همدردی میکند، یا به شما مرخصی میدهد یا حجم کار را از دوش شما برخواهد داشت

 

» تناقض در تصمیم گیری های شما به وضوح دیده میشود

تصمیم گیری در حالت عادی هم یک کار دشوار است که به تمرکز عالی نیاز دارد. افرادی که در بازارهای مالی مانند بورس کار میکنند قانونی دارند که در روزی که احساساتی هستند یا کوچکترین چیزی فکرشان را مشغول کرده به هیچ وجه خرید و فروش نمیکنند.

حالا اگر کار شما هم حساس باشد وضعیت بدتر میشود. فرض کنید در بورس کار میکنید، یا پزشک هستید، یا تعمیرکار ماشین. ببینید که تصمیم گیری شما در تشخیص، سپس درمان یا رفع عیب مشکل مشتریان چقدر حساس است. در شرایطی که ذهن درگیر است مدام تصمیم های مختلف گرفته میشود و این تناقضات نتیجه بدتری دارد. (روشی که با آن می‌توانید تمرکز فوق‌العاده‌ای داشته باشید در این مقاله بیان شده است)

اشتباه متداول: اشتباه این است که شما به مشتری نشان دهید که نه مشکلی نیست و من تمرکز دارید و بخواهید هرطور شده کار او را انجام دهید تا به اصطلاح مشتریتان را از دست ندهید.
کار صحیح:  روش درست این است که از مشتری عذر خواهی کنید و بگویید که امروز تمرکز درستی ندارم و نمیتوانم تصمیم بگیرم، حتما بعدا به من مراجعه کنید.

 

»‌ بهره وری شما به میزان قابل توجهی کم میشود

میزان بهره وری همیشه رابطه مستقیم با انگیزه بالا وسطح روحیه فرد دارد. حالا وقتی شما مدام ذهنتان درگیر یک مشکل باشد و از آن ماجرا ناراحت باشید. به طور کامل بهره وری شما افت خواهد کرد و کارایی شما از بین میرود.

 

نتیجه تحقیق یک تیم پزشکی درانگلستان نشان میدهد که حداقل 24% از بهره وری افرادی که در طول روز دچار استرس و نگرانی هستند کاهش می یابد. این آمار مخصوص یک روز عادی است، اگر اضطراب شما شدیدتر باشد و کار شما هم به خودی خود کار پر استرسی باشد بیش از 80% بهره وری معمول روزانه شما از دست خواهد رفت. و این بدان معناست که اگر کار نکنید خیلی بهتر است.

البته برای افزایش بهره‌وری مقالات زیادی در سوخت جت آماده کرده‌ایم که می‌توانید از دو مقاله زیر شروع کنید:

 

» مشکلات شدید در برقراری ارتباط خواهید داشت

یکی از تغییرات بزرگی که در صورت سالم نبود سلامت روان برای شما رخ میدهد تغییر خلق و خوی و مشکلات جدی برقراری ارتباط است. شما حتی با اطرافیان و دوستان صمیمی خود به مشکل میخورید چون حوصله آنها را ندارید. تحملاتان پایین می اید و زود عصبی میشود. برای همین ممکن است در محل کار با مشتری، همکاران و رئیس حتی دعوا هم کنید.

اشتباه متداول: اشتباه این است که سعی کنید خودمان را کنترل کنیم و سرکار برویم. ببینید شما انسان هستید و برهم خوردن سلامت روانتان یک چیز عادی است که برای همه پیش می آید.
کارصحیح: این است که آن روز را سرکار نروید. به همکاران و مشتریها بگوییم که بخاطر مشکلی حالم خوب نیست. در این صورت آنها شمارا درک میکنند. اگر هم پرخواشگری یا رفتار بدی نشان دهید میدانند که مشکل دارید.

 

حالا بهترین‌ راه برای جلوگیری از این سرطان چه می‌تواند باشد؟

اول باید بپذیرید که به فلان علت مشکل دارید و سلامت روانی شما بهم ریخته است. با دقت مطالب بالا را بخوانید و ببینید که چقدر مشکلات مختلفی میتواند گریبان شمارا بگیرد. اما خبر خوب این است که سلامت روان شما قابل بازیابی است .

اگر وضعیت شما خیلی حاد است بهتر است به یک روانپزشک مراجعه کنید تا سریع تر بتواند شما را به وضعیت عادی بازگرداند (اگر باور ندارید پس هنوز به اندا‌زه‌ی کافی این بیماری را یک سرطان نمی‌دانید!) اگر هم مشکل شما کوچک تر است و میدانید توسط خودتان قابل حل شدن است این 5 مورد را مد نظرتان داشته باشید و حتما رعایت کنید:

  • تمرین کنید که مشکل را بپذیرید
  • از دیگران برای کمک درخواست کنید
  • اجازه دهید همکاران وضعیت شما را بدانند
  • اجازه دهید خانواده شما هم از مشکل با خبر باشند
  • فعالیت های آرام کننده مانند یوگا، ورزش سبک، کتابخواندن را انجام دهید..

امیدوارم شما به این سرطان دچار نباشید! اما اگه علائمی که گفتیم را در خود دیده‌اید در قسمت نظرات به ما هم بگویید که در این شرایط چه کاری بیشترین تاثیر مثبت را روی شما دارد؟


2 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

    سلام
    مشکل من شاید خیلی عجیب باشه اما من به دست خطم خیلی حساسم قضیه هم از سه ماه قبل کنکور درست شد از اون به بعد تا حالا بدخط می نویسم به نظر خودم و هر بار که درس می خونم و می نویسم این ناراحتی تو وجود من هست چی کار کنم

    1. کاربر سوخت جت نی می‌گوید

      سلام
      سعی کن روی خوبی خط تمرکز نکنی اگه لازم شد فقط بنویس حساسیت زیاد خودش وسواس میاره و چون فک میکنی بد مینوسی یا بدتر میشه یا اصلاح نمیشه
      بدونه حساسیت و با آرامش سعی کن عادی بنویسی قطعا بهتر میشه
      این تجربه من بودم تا بیخیال خوش خط بودن شدم خط ام خوب شد عالی نیست ولی خوبه!
      ا

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**