انتقاد پذیر باشید چون جان سی مکسول توصیه میکند

بسیاری از ما ممکن است خود را فردی انتقاد پذیر بدانیم، ولی بیش از نیمی از ما در توهم انتقاد پذیر بودن به سر می بریم و اصلا انتقاد پذیر نیستیم… 

واقعیت این است که انتقاد پذیری نیز یک مهارت یا بهتر بگوییم یک مهارت اجتماعی است. اگر به اطراف مان و روابط مان خوب نگاه کنیم در می یابیم که بسیاری از صحبت هایی که می شنویم رنگ و بوی انتقاد ندارند و بیشتر به منفی بافی، سرزنش، حسادت و مخالفت های بی جهت می ماند.

براستی انتقاد به معنای واقعی کلمه، یا بهتر بگوییم انتقاد سازنده چیست ؟
خب، انتقاد سازنده انتقادی است که به قصد بهتر شدن شرایط و جهت دار باشد. جهت دار بودن یعنی راهکار یا پیشنهادی نیز در آن وجود داشته باشد و صرفا بر عواقب منفی یک عملکرد تمرکز نداشته باشد.

حال که با  تعریف انتقاد سازنده آشنا شدید، نوبت آن است که مهارت پذیرش آنرا نیز در خود تقویت کنید.
بیایید با همدیگر صادق باشیم… بد نیست حرفی را به عنوان انتقاد از رقیب، دوستی که دوستش نداریم و یا حتی دشمن مان بشنویم که باعث شود عملکرد ما بهتر شود؟ موفق تر شویم؟ فروش مان بیشتر شود؟

قطعا پاسخ مثبت است.
پس با مسئله انتقاد سازنده، احساسی برخورد نکنید و توصیه جان سی مکسول را گوش کنید و انتقاد پذیر باشید.

شاید به اشتباه گمان کنید که پذیرش انتقاد به معنای سراپا گوش کردن به حرف های آقای منتقد و احیانا با حرکات سر او را تایید کردن است، ولی واقعیت انتقاد پذیری این است که صادقانه با انتقاد روبه رو شویم و در برابر فرد انتقاد گر از خود و آنچه مورد انتقاد است دفاع کنیم و اگر واقعا حرف حق می شنویم، از او تشکر کنیم.

بحث در باب انتقاد و عوامل فرهنگی و اجتماعی پشت پرده بسیار گسترده است، ولی برای شروع بهتر است به سوال زیر، با دقت پاسخ دهید (تا قبل از نوشتن پاسخ های شفاف به سراغ ادامه ی متن نروید)

یک تا پنج انتقادی را که در یکسال گذشته به شما اعلام شده به یاد آورید،
چگونه نسبت به آنها واکنش نشان دادید،
و دست آخر بنویسید که این انتقادات چه تغییراتی را در شما و عملکردتان بوجود آورده است؟

آنچه در زیر میخوانید تجربیات شخصی جان سی مکسول، سخنران و نویسنده ی فقید آمریکایی ست.  فردی که با کتاب هایی نظیر 21 قانون انکار ناپذیر رهبری و خودسازی تحولات عظیمی را درحوزه ی رهبری و موفقیت فردی پدیدآورد.

او در این دو کتاب نکات جالبی را در مورد انتقاد پذیری و نقش خودشناسی در باورهای ما نسبت به انتقاد بیان می کند.

‘…من در خانواده ای پر عشق و مثبت رشد کردم. هیچگاه بیاد ندارم که والدینم از یکدیگر انتقاد کرده باشند. انگار انتقاد کردن در آنجا ممنوع بود. حالا تصور کنید زمانیکه مستقل شدم و میخواستم روی پا خود بایستم چه چیزهایی را از سر گذراندم.

در واقع یکی از بزرگترین موانع عاطفی در من مواجه شدن با انتقاد بود. اینها ادامه پیدا کرد تا زمانیکه یکی ازدوستانم که از من بزرگتر بود گفت که اگر دایما از پشت لگد میخورم (مورد انتقاد قرار می گیرم) به این معناست که جلوتر از آنها قرار دارم.

بعدها جمله ی او را اینگونه تفسیر کردم، اگر میخواهی پیشرو باشی ، باید آماده ی انتقاد نیز باشی.

یکی از هزینه های پیشرو بودن، انتقاد است. طبیعی است چون هیچکس توجه چندانی به افراد معمولی نمی کند، ولی زمانیکه در جلو قرار دارید و پیشرو هستید تمام اعمال و رفتار شما زیر ذره بین قرار دارد. از این جهت باید یادبگیرید که چگونه بنحوی سازنده با انتقادات روبه رو شوید…’

جان مکسول، روندی شامل چهار گام را برای اینکار پیشنهاد می کند که اگر میخواهید در زندگی یک رهبر باشید و همیشه پیشرو باشید، باید هرکدام از این چهار گام را رعایت کنید :

 

در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

7 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :
  1. کاربر سوخت جت ری می‌گوید

    برای این که انتقاد پذیر باشیم اول باید نیاز به پیشرفت رو درک کنیم که البته حضور در این سایت نشان دهنده ی این هست، بعد باید خودمون رو بشناسیم تا توان مقایسه داشته باشیم، و بعد به مطرح شدن انتقاد از زاویه ی مقایسه (نه مقابله) نگاه کنیم

    1. کاربر سوخت جت ان می‌گوید

      با سلام و تشکر از شرکت در طرح هم افزایی دیدگاه ها، طبق قوانین این طرح یک روز به ازای هر کامنت هم افزایی به اشتراک سوخت جت شما اضافه میشود.

  2. کاربر سوخت جت cess می‌گوید

    عالی بود

  3. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

    ممنون بابت این مطالب خوب. لطف کنید یه معرفی هم از آقای جان مکسول بذارید

    1. کاربر سوخت جت s8ss می‌گوید

      جان سی ماکسول یه نویسنده و سخنران حرفه‌ای آمریکایی در حوزه رهبری و مدیریت هستش

  4. کاربر سوخت جت ده می‌گوید

    بسیار جامع و خوب. ممنون بابات مطالبتون

  5. کاربر سوخت جت ید می‌گوید

    خیلی عالی کارتون ممنون. هر روز صبح منتظرم مقاله های شما بیاد بگیرمشون بعد برم دنبال کارام

نظرتان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**